Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagra bilder och filmer på extern server?


Per Svensson

Rekommendera Poster

Per Svensson

Är det någon som har bra tipps på var man kan lagra sina bilder och filklipp. Jag har dem lagrade på en extern hårddisk men skulle vilja ha dem även lagrade på en extern server. Jag har lagrat mina bilder på flickr men flickr medger inte att ladda ner utan bara upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du bara ha en extern lagringsplats eller ska platsen ifråga även användas för att titta på bilderna/filmerna?

 

Måste det vara gratis eller får det kosta en del? Anledningen till den frågan är att jag kan ladda ner orginalbilderna från Flickr men jag har betalat för ett "pro-konto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Svensson

Jag har också ett pro-konto Flickr men som jag förstår kan man inte lada ner ett helt set utan bara bild för bild. Jag är alltså ute efter en lagringsplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå med vilket webbhotell som helst. Fast då får du nog köra ftp, vilket kanske inte är så bekvämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox skulle väl kunna funka bra med. Ladda upp ner hur du vill och så har de ju lite fotoalbumsfunktioner osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är lagringsplatsen du vill åt låter det snarare som en backuphistoria?

 

Själv använder jag Crashplan som har en mycket kompetent klient som styr backupen.

 

http://www.crashplan.com/

 

Utan att betala något kan du ta backup mellan datorer/diskar i ditt eget nätverk och till datorer ("kompisar") som också har Crashplan installerat men befinner sig nån annanstans i världen.

 

Genom att betala får du tillgång till Crashplans onlinebackup. Själv har har förbetalat en bra tid framöver och har tillgång till obegränsad lagring där för $6/månad. Hur obegränsad den är återstår att se, till dags dato har jag backupat 1800 GB (ja, faktiskt).

 

En sak att tänka på med Crashplan är att det är tänkt som kontinuerlig backup (körs automatiskt var 15:e minut). Överföringshastigheten varierar för mig från 600 kb/s som lägst till att maxa ut mina 10Mbit/s. Men även med den lägsta farten blir det runt 6GB/dag eller 2000 GB/år så det räcker väl en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också Crashplan och lagrar obegränsat på deras server. Först körde jag deras gratiserbjudande i en månad och nu betalar jag årsvis. Mjukvaran finns med svensk text och jag kan nå filerna från min iPad och min iPhone via appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox skulle väl kunna funka bra med. Ladda upp ner hur du vill och så har de ju lite fotoalbumsfunktioner osv.

 

Som jag förstår vill han lagra filerna på annan plats än sin hårdisk och med Dropbox ligger dom kvar på hårdisken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man har X antal GB med utrymme där (upp till 18GB gratis). Man kan ju ha dropbox att synca gentemot andra datorer/enheter, men det går ju via det utrymmet man har där. Så man måste ju inte ha dropbox som en syncservice mot andra, utan för eget bruk.... till bilder, public-mappen, dela med andra osv :ThumbsUp:

 

Your Dropbox folder works just like any other folder on your hard drive, except everything in your Dropbox folder automatically syncs to the web and to any other computer with Dropbox installed.

 

https://www.dropbox.com/help/90

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man har X antal GB med utrymme där (upp till 18GB gratis). Man kan ju ha dropbox att synca gentemot andra datorer/enheter, men det går ju via det utrymmet man har där. Så man måste ju inte ha dropbox som en syncservice mot andra, utan för eget bruk.... till bilder, public-mappen, dela med andra osv :ThumbsUp:

 

 

 

Nu ser jag att han skriver ÄVEN men om man utgår ifrån min första uppfattning att han bara vill lagra externt och inte ha kvar filerna på datorn

Då är inte Dropbox ett alternativ för tar man bort filerna på datorn försvinner dom från Dropbox också

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag att han skriver ÄVEN men om man utgår ifrån min första uppfattning att han bara vill lagra externt och inte ha kvar filerna på datorn

Då är inte Dropbox ett alternativ för tar man bort filerna på datorn försvinner dom från Dropbox också

Ja, precis. Om han nu har dem på en extern disk, men då "även" vill ha dem på t ex Dropbox, så skulle man kunna installera Dropbox'en som vanligt, och sen lägga en sån "symlinc" till den aktuella bildmappen på den externa disken till Dropboxfoldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är inte Dropbox ett alternativ för tar man bort filerna på datorn försvinner dom från Dropbox också

 

Med Crashplan finns filer kvar i backupen även om du tar bort originalen. (det finns en inställning för att ändra på det).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...