Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple TV eller Samsung Smart TV.


Lionardo

Rekommendera Poster

Min sovrums-TV sjunger på sista versen och jag sitter och funderar på hur ersättaren ser ut.

 

Jag vill ha en bra 32" tv som får plats i min hylla (vilket innebär maxbredd 75cm). Samsung har ett gäng sådana men det känns som att jag då betalar för massa saker jag egentligen inte tror att jag vill ha. 3D, smart-TV etc.

 

Ju mer jag tittar på samsungarna ju mer fundersam blir jag på deras Smart-TV.

 

Det jag egentligen vill ha är en TV med bra bild för att koppla en eventuell ATV till. Med Smart-TV får jag liksom den funktionaliteten men förmodligen kommer jag ändå köra det mesta från iTunes/dator och då är ju smart TV helt onödigt? Eller finns det synergier att få genom att både köra Smart-TV och ATV?

 

Känner mig en aning vilsen...

 

 

(Utrustning i övrigt: iMac, Mac mini, iphone 4S, iPad2)

 

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på SHARP !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på SHARP !

Har själv en Samsung med Smart TV. En 55" 8005:a

 

Mitt tips är...

 

Köp en Philips, den bästa du har råd med och en ATV.

 

T.ex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923207

Vad finns det för skäl att kolla på Sharp?

 

Vad finns det för skäl att rata Samsung och köpa en Philips med AppleTV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för skäl att kolla på Sharp?

 

Vad finns det för skäl att rata Samsung och köpa en Philips med AppleTV?

 

 

 

Tycker att Philips har mycket bättre bild rent generellt.

Samsungs patetiska försök till någon kontrast plastfilm är faktiskt bedrövlig.

 

Samsungs större TV-apparater lider av mycket clouding tack vare värdelös teknik. Nu vet jag inte om clouding skulle bli ett problem på en 32:a men mina erfarenheter och min smak säger att Philips är bildmässigt den bästa LCD-TV'n.

 

Vill man ha plasma så bör man köpa Panasonic sedan Pioneer lade ner sin tillverkning.

 

 

Det är stora skillnader på apparaterna. Gå in i närmaste butik och kolla skärmreflexer och liknande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det i särklass största problemet med Samsungs smart tv är att den har alldeles för dålig prestanda (eller är dåligt kodat) för gränssnittet är segt as hell. Det ser bra ut i reklamfilmer och specifikationer - men sen vet jag ärligt talat inte en enda som använder skiten efter någon vecka. Köp en separat box, för kommer det bättre saker eller du inser att det du köpt är skit så kan du byta ut en box istället för att köpa en ny tv en gång i halvåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite på Media Markt. Klämde och kände lite och det blev en Samsung. Har lekt lite med Smart-TV och det är nog inget jag kommer använda mig av sådär jättemycket känner jag så framöver blir det en ATV till den. Håller med om att gränssnittet går förvånansvärt slött föra att vara i en så ny produkt...

 

 

En fånig sak som jag tittar på är fjärren och där tycker jag Samsungs faktiskt kändes bättre än Philips... Sen var storleken ganska viktig och det var i princip bara Samsung och Philips som höll måttet. Även LG hade några men de var lite dyrare.

 

Enda problemet hittills är att jag tycker att den tappar wifi då och då. Vet inte vad det beror på och har egentligen inte pillat mer än några timmar.

 

Får se när jag köper ATV, då kanske det kommer fler frågor... :-)

 

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt att ni dissar Samsung rakt av. De har en del bra modeller.

 

I varje nummer av den ansedda brittiska tidningen What-HiFi? så finns en sammanställning av de produkter de testat och som fortfarande finns på marknaden. Betyg är 1-5 stjärnor. Betygen är per prisklass, så en femstjärnig TV för £500 är alltså sämre än en femstjärnig för £1000.

 

Samsung har femstjärniga TV i flera prisklasser, exempelvis:

UE32D5000 £450 For those not intersted in smart or 3D TVs.

UE32D6350 £750 Best 32 in TV. Awards 2011

UE40D5520 £600 Best budget 40-42 in TV. Awards 2011

UE40C8000 £1600 Best premium 40-42 in TV Awards 2010. 3D capable.

 

Det finns ännu större (och dyrare) exempel, men de orkar jag inte skriva av.

 

Varken Philips eller Sharp har femstjärniga modeller.

Panasonic har flest femstjärniga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan och vill bara bekräfta dina tankar!Samsungs LED Tv är det bästa på marknaden. Förstår tänket med smart och 3D funktionerna... Betalade själv för en toppvariant av deras LED-Tv med smart och 3D, där jag från början redan visste att jag skulle använda den nya Apple Tv:n istället. Men ville ha en stor tv med den bästa bilden!

I sovrummet har vi en liten tv som vi nu skall byta ut och kommer givetvis göra liknande där. Den billigast bästa Samsung tv:n med LED och ta glädje av Apple Tv. Skiter i vad som finns med på denna tv:n då det är sovrummet. Lagom stor och samsung LED... Enda kriterierna som gäller!

Så kör!! Kan visserligen vänta tills på måndag om Apple presenterar iTV?! Kanske overkill i sovrummet dock...

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan och vill bara bekräfta dina tankar!Samsungs LED Tv är det bästa på marknaden. Förstår tänket med smart och 3D funktionerna... Betalade själv för en toppvariant av deras LED-Tv med smart och 3D, där jag från början redan visste att jag skulle använda den nya Apple Tv:n istället. Men ville ha en stor tv med den bästa bilden!

I sovrummet har vi en liten tv som vi nu skall byta ut och kommer givetvis göra liknande där. Den billigast bästa Samsung tv:n med LED och ta glädje av Apple Tv. Skiter i vad som finns med på denna tv:n då det är sovrummet. Lagom stor och samsung LED... Enda kriterierna som gäller!

Så kör!! Kan visserligen vänta tills på måndag om Apple presenterar iTV?! Kanske overkill i sovrummet dock...

Lycka till!

Tips: Det som kallas LED-TV är egentligen en vanlig LCD-TV med LED bara som bakgrundsbelysning. Marknadsföringstrick kallas det. Den har ju alla nackdelar som en LCD-panel för med sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1338964761[/url]' post='1546362']

Tips: Det som kallas LED-TV är egentligen en vanlig LCD-TV med LED bara som bakgrundsbelysning. Marknadsföringstrick kallas det. Den har ju alla nackdelar som en LCD-panel för med sig. :)

 

Hej!

Hur som helst... LEC har betydligt bättre bild om man är filmtokig som jag! LCD laggar väldigt och t o m Plasman är då bättre ur filmsynpunkt. Är väl enda fördelen med Plasma.. Men för filmer slår den LCD kraftigt! LCD har jag aldrig gillat då det dels släpar i bilden och inte blir lika skarp bild. Så fusk eller inte... LED är det som gäller för knivskarp bild och mindre släpande!

Men har du koll vet du säkert vad du pratar om.... Men det jag ser övertygar mig mer än teorin!

Tack för infon dock... Alltid intressant att lära sig ngt nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur som helst... LEC har betydligt bättre bild om man är filmtokig som jag! LCD laggar väldigt och t o m Plasman är då bättre ur filmsynpunkt. Är väl enda fördelen med Plasma.. Men för filmer slår den LCD kraftigt! LCD har jag aldrig gillat då det dels släpar i bilden och inte blir lika skarp bild. Så fusk eller inte... LED är det som gäller för knivskarp bild och mindre släpande!

Men har du koll vet du säkert vad du pratar om.... Men det jag ser övertygar mig mer än teorin!

Tack för infon dock... Alltid intressant att lära sig ngt nytt!

Hur skulle det gå till menar du? Hur skulle bakgrundsbelysningen kunna påverka hur mycket bilden "laggar"?

 

Det är ju snarare så att TV (och LCD-paneler) utvecklas hela tiden och de nyare (och därmed bättre) modellerna "råkar" ha LED snarare än lysrör som bakgrundsbelysning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju jättekul att du är nöjd med din samsung, men alla upplever bilder olika. Själv kastade jag nyligen ut min samsung just för att jag inte alls var nöjd med bildkvaliten och ersatte den med en Philips ur 8000-serien(kostar visserligen en hel del). Som för övrigt med mina krav är den bästa tv jag lagt mina ögon på än så länge.

 

Själv älskar jag att folk är olika och har olika behov. Det gynnar bara oss konsumenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken grej detta blev!!

Alltid varit en Phillips-kille innan så förstår dig mycket väl!! Men de nya Samsungen är riktigt grymma! Knivskarpa LED-skärmar..

Angående LCD-frågan får jag passa... Aldrig satt mig in i ämnet och kan inte diskutera vidare då jag inte är kunnig i ämnet. Bara gillat snygg design med grym bild. Och där har Samsung briljerat just nu i butikerna. Så fort man kommit in i butiken har man snabbt sett var Samsung är bara genom att se de olika bildskärmarna. Men smaken är som baken och är LCD samma, ber jag om ursäkt.... Ville som sagt bara hjälpa till i valet och inte väcka uppror.

Men bilden hos kompisar som har LCD är inte i närheten av de LED-skärmar jag ser... Ex fotboll med snabba rörelser på LCD är inte roligt! Säkert bara slump då att just de modeller jag alltid ser är sämre överlag. Kan ju inte tala emot ngn som vet att det är exakt samma sak.. Då har jag ju fel! När man inte vet tror man givetvis detta.. Och folk runtomkring mig pratar bara för LED... Trodde det var en ny teknik... Här ser ni min nivå i ämnet!! ;-) Men kul att veta när man hör ngn prata om det framöver!

Förbise mitt inlägg och lycka till med köpet!

Finns det ngn dålig tv med dagens teknik...Blir det skarpare, sabbar det nästan biokänslan och blir dokumentär!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag kan se när man exempelvis går in på MM, Elgiganten eller liknande är att de bara har de finare skärmarna från 1-2 tillverkare inne vilket gör att man inte rättvist kan jämföra skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Oj, vilken grej detta blev!!<br />Alltid varit en Phillips-kille innan så förstår dig mycket väl!! Men de nya Samsungen är riktigt grymma! Knivskarpa LED-skärmar.. <br />Angående LCD-frågan får jag passa... Aldrig satt mig in i ämnet och kan inte diskutera vidare då jag inte är kunnig i ämnet. Bara gillat snygg design med grym bild. Och där har Samsung briljerat just nu i butikerna. Så fort man kommit in i butiken har man snabbt sett var Samsung är bara genom att se de olika bildskärmarna. Men smaken är som baken och är LCD samma, ber jag om ursäkt.... Ville som sagt bara hjälpa till i valet och inte väcka uppror.<br />Men bilden hos kompisar som har LCD är inte i närheten av de LED-skärmar jag ser... Ex fotboll med snabba rörelser på LCD är inte roligt! Säkert bara slump då att just de modeller jag alltid ser är sämre överlag. Kan ju inte tala emot ngn som vet att det är exakt samma sak.. Då har jag ju fel! När man inte vet tror man givetvis detta.. Och folk runtomkring mig pratar bara för LED... Trodde det var en ny teknik... Här ser ni min nivå i ämnet!! ;-) Men kul att veta när man hör ngn prata om det framöver! <br />Förbise mitt inlägg och lycka till med köpet!<br />Finns det ngn dålig tv med dagens teknik...Blir det skarpare, sabbar det nästan biokänslan och blir dokumentär!<br /><br /><br />

 

Det är inte skärpan som sabbar biokänslan, det är X00Hz-tekniken. Ska ge bättre upplevelse om du kollar på sportsändningar, men gör så att film ser ut som lågbudgetsåpor. Om du har en Samsung LED bör du slå på spelläge så ser filmerna ut som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndade en ATV på nyöppnade Elgiganten Megastore i Norrköping för 699kr. Mycket bra pris. Fick efter lite strul igång den och jag kommer aldrig köra tex youtube i Smart-TV, ATVn är sjukt mycket smidigare och snabbare.

 

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael_A_67

Köpt en Samsung PS51E8005 = 51" Plasma. Är hur nöjd som helst med bild men resten...När man köper Apple-produkter så är man bortskämd med att redan när man packar upp så infinner sig en premium-känsla. När man packar upp en Samsung så blir man lätt tveksam...Alla sladdar, batterier, fjärrkontroller är nedlagda i en plastpåse huller om buller. Svårt att få upp TV:n ur den bruna wellpapp-kartongen. Måste "bygga" ihop själva foten med skruvar som har dålig passform. Själva installationen går enkelt. Smart-Tv = uruselt. Segt och fult. Röststyrningen=pinsam. Ett försök av tio funkar. Plötsligt kan tv:n sätta på sig självt när någon i familjen uttrycker något som liknar "hi TV" Rörelsestyrningen=Helt värdelöst. 3D funkar fint och skapar en extra dimension. Allshare=Nej tack när det gäller streaming. När det gäller USB så funkar det fint och den tar i princip alla format. Sammanfattning: Köp TV:n. BIlden är grym! Addera till en Apple TV alt Mac Mini för att få en "riktig" smart TV. När det gäller bild så har jag sjukt noga jämfört med Philips och kan bara konstatera att Samsung vinner överlägset jämfört med Philips. Det enda märke som var jämförbart var Panasonic. Tycker dock att Samsungen är snyggare samt aningen bättre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för skäl att kolla på Sharp?

 

Vad finns det för skäl att rata Samsung och köpa en Philips med AppleTV?

 

Jag var Inne på HIFI Klubben och Pillade på grejerna i TEST rummet och Sharp hadde bra färgåtergivning men Panasonic Samsung har fått GODA res !

 

Basta svar på Tråd är att gå och TESTA !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild är subjektivt. Det en annan gillar är inte säkert att jag gillar.

 

LCD är samma sak oavsett om det är en LED eller lysrörsbelyst. Enda anledningen till att vissa sticker ut i elektronikladorna är att inställningar kan vara olika. Om butiken ställer upp kontrast och ljusstyrka på en modell så sticker den automatiskt ut och rent subjektivt kan den kännas som bättre, kallas även försäljningstrick.

 

Ut och titta och jämför själv. Det är oerhört svårt att bestämma sig via ett forum. De allra flesta modeller på marknaden erbjuder en fantastisk bild så länge man matar dem med en bra signal som t.ex en HD-signal från en digitalbox eller bluray-spelare.

 

Lycka till i ditt sökande.

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med lite TV-tyckande! Själv har jag en Panasonic VT 20E 3D plasma. Tycker den är överlägsen alla LED-tvs! Snabbast respons i rörelser och varma mjuka färger och den superba svärtan. Perfekt för mig som spelar mycket PS3 och tittar på många filmer. Hade en Samsung led 8705 innan, sålde den efter 1 månad! den laggade väldigt mycket när bilden gick sidledes och färgåtergivningen var blek och vass. Men som sagt smaken är som baken.storkram.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För att hålla tråden öppen har jag en följdfråga. Hur kan jag spela in tv-pogram om man skaffar sig en Samsung +ATV. Programmeringsmöjligheter? Extra hårddisk eller USB?

Undrar

gages

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hålla tråden öppen har jag en följdfråga. Hur kan jag spela in tv-pogram om man skaffar sig en Samsung +ATV. Programmeringsmöjligheter? Extra hårddisk eller USB?

Undrar

gages

 

Du kan spela in från TV:n till en USB-disk. Funktionen är dock rätt begränsad eftersom du inte kan släcka skärmen medan du spelar in, och endast i begränsad utsträckning kolla på något annat under tiden. Har läst att vid timerinspelning, om tv:n är i standby, så går skärmen bara igång lite kort precis när inspelningen startar.

 

Om du någon gång använt ett Wii så kommer det inte dröja många minuter innan du förbannar både Samsung och Apple för att de är snåla och inte skickar med en fjärrkontroll som funkar som Wii-kontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...