Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste man ha Flash i datorn?


bob1

Rekommendera Poster

Jag fick i veckan en uppdatering från Adobe, angående Flash, den uppdaterades inte via Apples programuppdaterare, skall det vara så?

 

Nu vill den göra en ytterligare uppdatering för spelaren, innan fick man enbart uppdateringar via Apples kanal, inga andra program begärde om uppdatering.

 

Finns Flash från början i Mac OS?

 

Behövs det, kan man ta bort det?

 

Jag har Mac OS 10.5.8

 

Mvh,

BOB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha flash, annars kan du inte se grejerna. Såvida du inte har en dator från förra århundrandet, de brukar klaga på att datorn inte mäktar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Google Chrome som webbläsare så finns det flash inbyggt i den och du behöver då inte installera det separat i systemet.

 

Avinstallerar du flash så fungerar det såklart inte i tex. Safari men bara i Google Chrome.

 

Här har du en länk hur du avinstallerar

http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/uninstall-flash-player-mac-os.html

 

Flash & Java kom via programuppdateringen i OS X 10.6 och tidigare i OS X 10.7 får man installera det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit

Semmelman har rätt. För att svara på några fler av dina frågor så...

 

1) Ja, det är helt okej att Adobe själva tar hand om uppdateringsprocesserna vad gäller Flash: det har hittills bara varit in undantagsfall som Apple berört Flash via den inbyggda programuppdateringen i Mac OS X. I flertalet fall måste man dessutom fortfarande uppdatera själv, "manuellt", om man vill ha den allra senaste versionen av Flash.

 

2) Nej, Flash har vad jag kan minnas aldrig ingått i Mac OS Classic eller Mac OS X, och med all sannolikhet kommer det heller aldrig att göra det. Flash funkar ännu, men är på fallrepet. Om ett par år är det helt borta från alla plattformar, skulle jag tro. Företaget Adobe kommer emellertid förstås finnas kvar: bortsett från Flash producerar de i allmänhet högkvalitativa produkter.

 

3) Det behövs ofta, och du kan ta bort det. Massor av rörlig grafik på Internet – säkert närmare 90 % eller mer – bygger på Flash. Det gäller till exempel alla annonser med rörlig grafik som du ser i det här forumet, de flesta webb-baserade spel med rörlig grafik, samt i princip allt videomaterial på YouTube, med mera. Det går att ta bort Flash "för hand", men för att ta bort det på allra bästa sätt så behöver du ett speciellt avinstallationsprogram. Det hittar du på Adobes hemsida, i anslutning till deras onlinesupport om Flash. Avinstallationsprogrammet tar inte bara bort Flash och dess inställningsfiler från Mac OS X systeminställningar, utan även de webbläsartillägg som Flash bakat in i webbläsarna. De tilläggen försvinner då från alla de vanligaste webbläsarna (Safari, Firefox, Opera med flera) med undantag för Google Chrome. Flash är mycket tätt integrerat med Chrome, och körs där i en skyddad så kallad "sandbox" vilket ut datasäkerhetssynpunkt och kanske också prestandamässigt är att föredra jämfört med hur Flash körs i de övriga webbläsarna. Dessutom uppdateras Flash automatiskt av Chrome – fast då bara just för Chrome, och inte för några andra webbläsare.

 

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att du ur säkerhetssynpunkt både kan och bör ta bort Flash, men att du rent användarmässigt förmodligen ibland kommer att behöva köra Flash ändå... Personligen har jag löst problemet genom att avinstallera Flash med hjälp av Adobes avinstallation, och använder vanligtvis Safari eller Firefox då jag surfar, helt enkelt eftersom jag föredrar dem. Då flyter det på alldeles utmärkt, och med god säkerhet eftersom Flash då inte är inblandat i de programmen. Dessutom är framför allt Firefox märkbart snabbare utan Flash: märkligt nog även till viss del på de webbsidor där Flash inte ens används...

 

De gånger jag trots allt behöver använda Flash, till exempel för att kolla på YouTube, så startar jag Google Chrome istället. Då är säkerheten inte lika god som helt utan Flash, men bättre än att köra Flash i Safari eller Firefox. Dessutom uppdateras Flash som sagt automatiskt i Chrome, så man slipper helt bekymra sig om den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta på youtube går väl att se utan flash? Har för mig att allt finns i HTML 5 också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör insticket "Click to Flash" som är ett tillägg till Safari. Normalt startas inte Flash, man ser en ruta där det står "Flash" inuti och klickar man där så aktiveras Flash-innehållet. Jag kan alltså själv bestämma om Flash ska köras eller inte, beroende på vad det är för sida jag är inne på. Detta fungerar smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör insticket "Click to Flash" som är ett tillägg till Safari. Normalt startas inte Flash, man ser en ruta där det står "Flash" inuti och klickar man där så aktiveras Flash-innehållet. Jag kan alltså själv bestämma om Flash ska köras eller inte, beroende på vad det är för sida jag är inne på. Detta fungerar smidigt.

 

Helt rätt. Det gör också att batteritiden inte blir onödigt kort. Flash drar väldigt mycket kraft och kortar ner den tid som man skulle kunna använda datorn. Om man tittar i Aktivitetskontroll/Processor och surfar in på Aftonbladet så stiger staplarna ordentligt och fläktarna går i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Det gör också att batteritiden inte blir onödigt kort. Flash drar väldigt mycket kraft och kortar ner den tid som man skulle kunna använda datorn. Om man tittar i Aktivitetskontroll/Processor och surfar in på Aftonbladet så stiger staplarna ordentligt och fläktarna går i gång.

På vilken gammal dator då? På min dator händer ingenting när jag går in på aftonbladet.

Ej heller haft några som helst säkerhetsproblem under alla år, decennier, som jag haft det installerat och på.

Det är så mycket BS om allt på internet, om man köper en dator och sen stänger av funktioner så är det enl mig som att köpa en Corvette och sen bara köra den på ettans växel, max 10km/t, på gårdsplan, det är inte därför man äger en dator eller bil man gör det ju för att de ska användas!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken gammal dator då? På min dator händer ingenting när jag går in på aftonbladet.

Ej heller haft några som helst säkerhetsproblem under alla år, decennier, som jag haft det installerat och på.

Det är så mycket BS om allt på internet, om man köper en dator och sen stänger av funktioner så är det enl mig som att köpa en Corvette och sen bara köra den på ettans växel, max 10km/t, på gårdsplan, det är inte därför man äger en dator eller bil man gör det ju för att de ska användas!!!

 

OM jag tar min MacBook och går in på Aftonbladet som är nedlusat med Flashanimationer ökar processorbelastningen markant och fläktarna som nästan aldrig hörs börjar varva. Detta tipset fick jag från Tomas Ytterberg för att se hur Flash drar ur batteriet. Exakt av den anledningen valde Steve Jobs bort Flash för iPhone och hela iOS.

...

Det är inget BS alls och jag tycker för en gångs skull att du ska sänka tonläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men axelman, nu missuppfatta du mitt tonläge, det var det allra bästa, men det kanske går dåligt fram i detta medie. En vanlig imac som jag har som inte är gammal å ej eller vassaste modell har jag inga problem med aftonbladet alls, det var allt jag sa, och undrade bara hur gammal din dator är som har såna problem. OM TS upplever liknande problem och inte vill höra fläktarna kan han väl göra som ni vill, har han inga problem med om fläktarna går igång om de nu gör det ser jag ingen som helst anledning att han ska ta bort nåt som funkar alldeles fine och ökar hans datorupplevelse. De där säkerhetsproblemen anser jag är BS faktiskt. Aldrig hänt mig nånting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men axelman, nu missuppfatta du mitt tonläge, det var det allra bästa, men det kanske går dåligt fram i detta medie. En vanlig imac som jag har som inte är gammal å ej eller vassaste modell har jag inga problem med aftonbladet alls, det var allt jag sa, och undrade bara hur gammal din dator är som har såna problem. OM TS upplever liknande problem och inte vill höra fläktarna kan han väl göra som ni vill, har han inga problem med om fläktarna går igång om de nu gör det ser jag ingen som helst anledning att han ska ta bort nåt som funkar alldeles fine och ökar hans datorupplevelse. De där säkerhetsproblemen anser jag är BS faktiskt. Aldrig hänt mig nånting.

 

OK. Svårt att se det när BS kommer upp ur tangenterna... men om du säger så tror jag dig.kramis.gif

...

Säkerhetsproblemen med Flash har jag bara hört talas om men själv aldrig upplevt eller att det förekommit på forumet ens en tråd. Däremot är ju mycket reklam i Flash så det är den främsta anledningen som jag blockerar det och det får den trevliga effekten att sidor laddar fortare i alla mina Macar och att batteriet räcker längre i den bärbara.

...

Tester som jag gjort tidigare visade att processoraktiviteten ökade från ett par procent till 30% när en Flashgrej hoppade igång jämfört med kanske 10% med html5 Nu har Flashet kommit i nyare versioner och jag har inte kollat om det är någon skillnad. Undviker det mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BS:et var dessutom inte riktat till dig så. Men jag förstår att man kunde missuppfatta mitt känsloläge. Det var meningen skulle va lite låtsat indignerat men med glimten i ögat framförallt men det framgick dåligt håller jag med om.

Alltså jag har inget problem med om processorn får arbeta lite, det är ju det som processorn är till för. Däremot förstår jag om du störs om fläktarna går på att du då vill minimera det som triggar dem, fast jag skulle störas av att minimera min internetupplevelse och bara se stympade sidor, ibland kan ju t o m reklamen va önskvärd, och ibland rolig el intressant, för inte tala om allt annat flashmaterial som finns där ute. Men det är ju högst personligt vad man tycker.

Dock om jag skulle sälja en bil, eller dator eller vad som helst, till nån skulle mina säljargument vara att pröva bilen på motorvägen och testa fullt ut för att få en känsla av hur du kommer använda den, inte att köra den på tomgång i garaget och få en känsla hur det kommer va att ha den stående i garaget. Det är ju lite PC-sidan som brukar hålla på så där, PC billigare och överlägsen men va försiktig med virus och sånt och formattera minst varje månad, en mac ska och kan användas!! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BS:et var dessutom inte riktat till dig så. Men jag förstår att man kunde missuppfatta mitt känsloläge. Det var meningen skulle va lite låtsat indignerat men med glimten i ögat framförallt men det framgick dåligt håller jag med om.

Alltså jag har inget problem med om processorn får arbeta lite, det är ju det som processorn är till för. Däremot förstår jag om du störs om fläktarna går på att du då vill minimera det som triggar dem, fast jag skulle störas av att minimera min internetupplevelse och bara se stympade sidor, ibland kan ju t o m reklamen va önskvärd, och ibland rolig el intressant, för inte tala om allt annat flashmaterial som finns där ute. Men det är ju högst personligt vad man tycker.

Dock om jag skulle sälja en bil, eller dator eller vad som helst, till nån skulle mina säljargument vara att pröva bilen på motorvägen och testa fullt ut för att få en känsla av hur du kommer använda den, inte att köra den på tomgång i garaget och få en känsla hur det kommer va att ha den stående i garaget. Det är ju lite PC-sidan som brukar hålla på så där, PC billigare och överlägsen men va försiktig med virus och sånt och formattera minst varje månad, en mac ska och kan användas!! :P

 

Nu är ju verkligheterna lite olika så liknelsen haltar lite. Men skulle jag sälja en bil skulle jag inte betona att den måste tankas, spolarvätska måste finnas, att däcktrycket inte är för högt eller lågt. Att den ska tvättas och vaxas är ju heller inget man pratar om, inte heller oljenivå eller bromsvätska, servostyrningnens oljenivå. För att inte nämna fryspunkten på glykolen! Så din förenklade billliknelse visade sig innebära en massa jobb och obekvämheter.....borstatanderna.gif

...

Angående min Mac blockerar jag bara Flash och sen är det fulla spjäll!Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta på youtube går väl att se utan flash? Har för mig att allt finns i HTML 5 också?

YouTube har en funktion där man kan aktivera HTML5 i stället för Flash i de flesta fall. Den aktiveras här (länk) och gäller olika för olika webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju verkligheterna lite olika så liknelsen haltar lite. Men skulle jag sälja en bil skulle jag inte betona att den måste tankas, spolarvätska måste finnas, att däcktrycket inte är för högt eller lågt. Att den ska tvättas och vaxas är ju heller inget man pratar om, inte heller oljenivå eller bromsvätska, servostyrningnens oljenivå. För att inte nämna fryspunkten på glykolen! Så din förenklade billliknelse visade sig innebära en massa jobb och obekvämheter.....borstatanderna.gif

...[/img]

:fundersam: Äsch, nu hänger jag inte med i liknelserna längre, det var ju det här jag menade ni gjorde. Tror jag. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:fundersam: Äsch, nu hänger jag inte med i liknelserna längre, det var ju det här jag menade ni gjorde. Tror jag. :sorry:

 

hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...