Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur slippa få bifogade filer komprimerade?


Gissberg

Rekommendera Poster

Då jag bifogar jpeg-bild med e-posten (storleksordningen 1-2MB) skickas den iväg i 7 k vilket blir inte blir mycket mer än otydbara stora fyrkantiga pixlar. Hur får man bort detta oskick av komprimering utan att man bett om det? E-postprogrammet är Mail som ingår i iMacdatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika nere till höger i mailfönstret då du skapar ett ny mail, finns en liten dropmeny med olika val. Från små bilder -> "verklig storlek". :yeahbaby:

 

20100120-82f6ya8dktm7ysjx1mhu8qimup.preview.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika nere till höger i mailfönstret då du skapar ett ny mail, finns en liten dropmeny med olika val. Från små bilder -> "verklig storlek". :yeahbaby:

 

 

Jovisst går det att göra så för att få den fulla storleken på ett bifogat foto. Problemet är dock att man inte på något vis, iaf inte som jag se, har någon aning om hur pass tungt mailet blir som man tänker sig skicka. Om man inte adderar i huvudet samtidigt som man bifogar filer.

 

Överhuvudtaget saknar jag att det inte finns information om filernas storlek på ett lättöverskådligt sätt. Om man exv via Finder vill nå sina Dokument så måste man klicka på dom för att få upp infon, som "switcher" saknar jag att inte storleken framkommer översiktligt för samtliga filer eller mappar.

 

Vill man kolla storleken på något foto i iPhoto så måste man markera fotot och sen klicka på info-knappen. Lite bökigt, tycker jag.

 

Har funderat på om detta verkligen har någon betydelse, eller är det bara jag som alltid kunde ha koll på sånt när jag tidigare hade PC?

 

Men det händer då och då att jag bifogar bilder per mail, där storleken på bilden har stor betydelse eftersom mottagaren behöver få en högupplöst bild. Och såklart kan jag skicka den högupplöst, grejen är bara den att jag kanske har flera foton av samma motiv och faktiskt inte kommer ihåg vilken av dom som var den högupplösta. Eller så vill jag bläddra mellan fotona när jag ska bifoga och har då inte en aning om de är högupplösta eller ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst går det att göra så för att få den fulla storleken på ett bifogat foto. Problemet är dock att man inte på något vis, iaf inte som jag se, har någon aning om hur pass tungt mailet blir som man tänker sig skicka. Om man inte adderar i huvudet samtidigt som man bifogar filer.

Nej det är klart - det är svårt att få fram exakt hur stort mailet blir. Men kika i mappen utkast där de ligger medans man skriver - storleken som anges är oftast mkt större än vad mailet blir sen ... blir lite grovt räknat, i överkant. Men man får "en viss koll" i a f.

 

Viktigaste är i a f att bilderna blir bra och inte omvandlas/förminskas. Sen får man försöka hålla nere antalet bilder per mail för att inte få mailen för stora.

 

 

 

Edit:

I andra hörnet nertill på bilden står det Message size: ...kb. Om det kan vara till hjälp.

20100120-82f6ya8dktm7ysjx1mhu8qimup.preview.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...