Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Firewire-hårddisk vid backup


marregurra

Rekommendera Poster

marregurra

Använder GoodSync på en iMac (från 2007) för att köra backup på mina foton från en USB-hårddisk till en tämligen ny (2010) WD firewire-hårddisk. Börja bra med hyfsad hastiget (ca 20-30 MB/s), men efter ett tag avstannar hastigheten och går ner till under 1000 K/s. GoodSync svara inte och får tvångsavslutas. När jag sen försöker kolla på firewire-disken är det bara badbollssnurr hela tiden och hela datorn går ner. I ren ilska drar jag ur firewiredisken och då funkar datorn igen. Har provat diskverktyget, men detta hittar inga fel på firewiredisken. Har någon några tips kring vad som är fel och vad jag kan göra åt detta problem?

 

Hälsningar/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är FW-disken formatterad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marregurra

Hur är FW-disken formatterad?

Tack för svar! Journalförd HFS+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga ideer mer än att pröva Säker start. Håll ner Shift under uppstart och vänta tills datorn jobbat klart. Starta sedan om som vanligt. Då har du "vårstädat" datorn och fixat smågrejjor som kan orsaka strul. Inte alls säkert att det hjälper, men en början. crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta reda på om det är diskrelaterat eller "GoodSync"-relaterat så testa att i Finder kopiera bildbiblioteket till en ny mapp på den externa. Funkar det så är det GoodSync som inte fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marregurra
1338552726[/url]' post='1545367']

Jag har inga ideer mer än att pröva Säker start. Håll ner Shift under uppstart och vänta tills datorn jobbat klart. Starta sedan om som vanligt. Då har du "vårstädat" datorn och fixat smågrejjor som kan orsaka strul. Inte alls säkert att det hjälper, men en början. crossfingers.gif

 

Det gick bättre efter säker start, men efter några lyckade backup-jobb hände samma sak igen. Goodsynk och datorn segade ner och funkade inte förrän kag drog ur sladden till FW-disken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det skulle kunna vara problem med att köra från en USB till en FW-disk i det att USB inte är stabilt och inte har samma hastighet som FW.

2. Jag har aldrig hört talas om GoodSync förut. Lirar den med det OS X du har på iMacen?

3. Hittade detta på GS-s hemsida. Om du inte har Pro kan "felet" ligga i att du har överskridit 100 filer.

post-363-050402500 1338621639_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skaffa Carbon Copy Cloner istället. Jag har använt det under en längre tid nu och har aldrig haft något problem. Du kan ställa in när backup ska ske och mycket mer på ett enkelt sätt. Du laddar ner det här: http://download.cnet.com/Carbon-Copy-Cloner/3000-2242_4-10169677.html

Ett annat alternativ är Time Machine som du kanske redan har på datorn beroende på OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...