Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tappar Nätverk måste starta om datorn!

ostborn

Recommended Posts

Som rubriken lyder så tappar datorn kontakten med nätverket lite då och då typ 1ggr per dag.

Man kan inte ansluta igen utan behöver starta om datorn då hittar den nätet direkt. Kan vara när datorn går ur viloläge.

Jag har en Imac 27 tum, mitten 2011 och alla uppdateringar gjorda, Nät verket är Airport Extreme och en Airport Express.

Det fanns ju inget till min jag har ju version10.7.4 och uppdateringen gäller 10.7.3. :(

Testa med att kasta preferensfilen för diverse inställningar gällande brandväggen:

com.apple.alf.plist

Ligger i mappen Preferences i ditt Bibliotek på HD´n.

Starta om datorn.

Nu är ju inte jag så jätte vass på mac hur i hel...e hittar jag HD´n (inte lika lätt som i pc) öhh nu hittade jag nog den . hittade även filen. om den läggs i paperskorgen måste jag tomma den för att den ska vara botra.

Eller kan jag spara den där om jag vill lägga tillbaka den?

Stöter på detta någon gång ibland.

Brukar starta en ping i nätverksverktyg mot www.google.com eller igentligen vad som helst som kan svara på ping.

I Systemmeddelanden kan du sen filtrera på BSSID och ser då en ny rad i loggen om datorn har tappat anslutning och kopplat upp sig på nytt.

Ibland kan det gå fint att pinga i 2 dygn i sträck utan att några ned/uppkopplingar loggas och efter en omstart av samma dator kan man få en rad i systemloggen efter en timme.

Blir inte klok på vad f-n det är som kan orsaka detta.

Jag tycker att det började hos mig efter sista uppdateringen i Apr/Maj. När den tappar kan man ej logga in på nätverket igen.

Jag tycker att det började hos mig efter sista uppdateringen i Apr/Maj. När den tappar kan man ej logga in på nätverket igen.

Nu är ju inte jag så jätte vass på mac hur i hel...e hittar jag HD´n (inte lika lätt som i pc) öhh nu hittade jag nog den . hittade även filen. om den läggs i paperskorgen måste jag tomma den för att den ska vara botra.

Eller kan jag spara den där om jag vill lägga tillbaka den?

Det räcker med att du drar ut filen på Skrivbordet och slänger den om allt fungerar.

Hmm då blev det en kopia!Jag högerklickade och valde papperskorg hoppas det funkar nu.

Det räcker med att du drar ut filen på Skrivbordet och slänger den om allt fungerar.

Hmm då blev det en kopia! Jag högerklickade och valde papperskorg hoppas det funkar nu.

Hmm då blev det en kopia! Jag högerklickade och valde papperskorg hoppas det funkar nu.

Även jag har samma problem men på min MBP men tycker det spökar mer ifall jag har safari igång än om jag kör med firefox.

Vet inte om det bara är slumpen eller om det har något samband över huvud taget

Jag kör Crome som funkar bra.Har ej haft problem sen jag slängde preferensfilen men tiden får utvisa om det blev bra.

Hej!

Jag hade liknande problem, för mig försvann det när jag hade prioriterat nätverket i systeminställningar.

Systeminställningar/Nätverk/wifi/Avancerat, och kolla att du bara ditt eget nätverk i listan. Har du andra du använder så kolla att din egen är överst och söks först.

mvh

Seppo

Hej!

Jag hade liknande problem, för mig försvann det när jag hade prioriterat nätverket i systeminställningar.

Systeminställningar/Nätverk/wifi/Avancerat, och kolla att du bara ditt eget nätverk i listan. Har du andra du använder så kolla att din egen är överst och söks först.

Tack det skall undersökas :-)

mvh

Seppo

Jag verkar inte ha referensfilen hittar en massa andra men inte just den.

Inte Referensfil utan Preferensfilen, Kolla Matrix tidigare innlägg wink.gif

Ok lätt hänt ;) hade själv lite svårt att hitta är ovan med Mac.

Upptäckte att ITunes som tidigare alltid frågade om tillåtelse i brandväggen nu har slutat fråga och det är ju bra.

Det roliga är ju att jag ringde supporten tidigare och dom sa att det skulle vara så pga mina inställningar i brandväggen, Trodde dom var proffs!

Hoppas att det har fixat sig nu för jag har inte tappat kontakten med nätet ännu och ITunes frågar inte och allt funkar bra :)

Tusan också tappade kontakten med nätverket idag och fick starta om datorn superirriterad.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...