Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställande av dator för att bli av med LION


sputniksweetheart

Rekommendera Poster

sputniksweetheart

Hej!

 

Jag har läst igenom alla 15 sidor i Lion tråden och kommit fram till att jag varken behöver eller vill ha Lion. Jag undrar bara hur jag ska återställa datorn?

Hade inte alls någon aning om att uppdateringen kunde innebära problem :(, dessvärre hittade jag tråden efteråt! Men jag undrar också om det innebär

några nackdelar för själva datorn om jag tar och återställer den? Det var en moderator som i Lion tråden skrev att om man inte behövde några

funktioner i Lion så kunde man stanna i SL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i SL-DVDn och radera hårddisken. Installera SL. Jubla! ( Den förkortade versionen ) RAdera gärna med SÄkerhetsalternativet Överskrivning med nollor. Då raderas disken på riktigt och alla defekta sektorer undantas. Det ger dig bästa förutsättningar för att få en stabil dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Stoppa i SL-DVDn och radera hårddisken. Installera SL. Jubla! ( Den förkortade versionen ) RAdera gärna med SÄkerhetsalternativet Överskrivning med nollor. Då raderas disken på riktigt och alla defekta sektorer undantas. Det ger dig bästa förutsättningar för att få en stabil dator.

 

 

 

Nu blev jag lite förvirrad, förlåt men jag har inte så bra koll är SL den skivan som följer med när man köper datorn? Alltså den som det står Mac OS X på?

Och vad händer med mina dokument försvinner dem om jag raderar hårddisken och installerar SL igen?

 

Helt knäppt att jag gjorde den här uppdateringen till LION, det enda jag använder min dator till är att skriva och surfa, inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite förvirrad, förlåt men jag har inte så bra koll är SL den skivan som följer med när man köper datorn? Alltså den som det står Mac OS X på?

Och vad händer med mina dokument försvinner dem om jag raderar hårddisken och installerar SL igen?

Ja, den är grå och följer med dator och det står Mac OS X på den.

 

Ja, dina dokument försvinner om du raderar hårddisken.

 

Du har väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup på alla dina viktiga dokument, email och övrigt som du sätter värde på i datorn?

Raderar du hårddisken försvinner alla dokument osv.

Med SL menar man Snow leopard, dvs Mac OS X 10.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Ja alltså jag har en backgupp, en externhårddisk (iomega) som via Time Machine brukar göra ganska regelbundna säkerhetskopieringar, men den senaste säkerhetskopieringen gjordes den 1 maj och jag kan inte göra en ny nu för att jävla Time Machine vägrar funka med Lion. Kan jag inte bara återinstallera SL utan att radera hårddisken, och radera hårddisken sen efter att jag har gjort en ny säkerhetskopiering, eller inte radera hårddisken alls? Vet inte vilket som är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

?

Time Macine är lika integrerat i Lion som i Snow Leopard. Vad får du för felmeddelande? Vad är problemet?

 

 

i vanliga fall när jag gör säkerhetskopiering så sätter jag bara in min externa hårddisk och så gör time machine det automatiskt, men när jag försökte göra det efter uppgraderingen till LION så fick jag först ett felmeddelande ungefär i stil med att time machine inte är tillgänglig, minns inte exakt, och andra gången jag försökte så fick jag inget felmeddelande utan då stod det att time machine förbreder säkerhetskopiering bara att den gjorde det hur länge som helst och inget hände. som att den hakat upp sig

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så din enda anledning till att backa Lion att TM inte funkar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du uppdaterat till Lion kommer OS X att gå igenom alla filer på din Time Machine, och det kommer att ta tid (ja, kanske flera timmar). Så låt den jobba så kommer den nog igång. Ett annat alternativ är att radera din externa hårddisk och börja om med en ny säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du uppdaterat till Lion kommer OS X att gå igenom alla filer på din Time Machine, och det kommer att ta tid (ja, kanske flera timmar). Så låt den jobba så kommer den nog igång. Ett annat alternativ är att radera din externa hårddisk och börja om med en ny säkerhetskopia.

Tänk på att om du raderar din externa disk så saknar du backup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i vanliga fall när jag gör säkerhetskopiering så sätter jag bara in min externa hårddisk och så gör time machine det automatiskt, men när jag försökte göra det efter uppgraderingen till LION så fick jag först ett felmeddelande ungefär i stil med att time machine inte är tillgänglig, minns inte exakt, och andra gången jag försökte så fick jag inget felmeddelande utan då stod det att time machine förbreder säkerhetskopiering bara att den gjorde det hur länge som helst och inget hände. som att den hakat upp sig

 

Men detta tyder ju faktiskt på att det är din externa hårddisk som är problemet och inte Lion.

Kör en skivkontroll av hårddisken. Det kan absolut förekomma att externa hårddiskar blir dåliga. Jag är själv inne på min tredje nu sedan 2006...

Men observera - TimeMachine av Lion är inte kompatibelt med TimeMachine i Snow Leopard. Du kan flytta från äldre till nyare, men inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Är så din enda anledning till att backa Lion att TM inte funkar ?

 

Nja, inte egentligen... min främsta anledning är att mitt office paket från 2004 slutade att funka och jag måste ha det, kan inte tänka mig att använda något annat och har inte råd att köpa något nytt, plus att andra små saker strular... och för er inbitna och vana användare kanske det är enkelt att fixa men inte för mig :( så jag tycker inte att det är värt det. visserligen slösade jag pengar på lion men allt jag vill är bara att bli av med det nu utan att förlora några av mina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Eftersom du uppdaterat till Lion kommer OS X att gå igenom alla filer på din Time Machine, och det kommer att ta tid (ja, kanske flera timmar). Så låt den jobba så kommer den nog igång. Ett annat alternativ är att radera din externa hårddisk och börja om med en ny säkerhetskopia.

 

 

 

Jag ska göra så att jag testar, ska låta den ta ett par timmar på sig...

 

 

Det var någon som föreslog att det kanske var något fel på min externa hårddisk, fast den är jätteny och knappt använd...?

Men det kanske kan vara fel på dem ändå?

 

 

Men jag undrar bara över det här alternativet: är det möjligt att ominstallera SL utan att radera hårddisken? (och att inte bli av med några dokument?)

Jag förstår inte riktigt vad det innebär när man gör en ominstallation finns saker kvar, eller försvinner dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte egentligen... min främsta anledning är att mitt office paket från 2004 slutade att funka och jag måste ha det, kan inte tänka mig att använda något annat

Ja, då måste du ha Rosetta för att köra och det finns inte i Lion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket plats har du kvar på din externa hårddisk? Om du har tillräckligt med plats för att lagra hela din interna hårddisk gör då följande:

1. Ladda ner Carbon Copy Cloner (CCC): http://www.bombich.com/

2. Säkerhetskopiera hela din interna hårddisk till din externa med hjälp av CCC.

3. Nu har du en riktig säkerhetskopia och kan således följa Axelmans råd ovan.

 

Själv har jag inga problem med Lion, men visst finns dom, i synnerhet om man kör 8 år gammal programvara (som att köra en 80 år gammal bil ungefär). ;)

 

Ang Officepaketet kan jag starkt rekommendera Apples kontorsappar; Pages, Numbers och Keynote. Kostar 149,- styck på App Store och är fullt kompatibla med Office.

 

Lycka till!

 

(Bor du nära Borås kan jag hjälpa dig IRL, PM:a i så fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Hur mycket plats har du kvar på din externa hårddisk? Om du har tillräckligt med plats för att lagra hela din interna hårddisk gör då följande:

1. Ladda ner Carbon Copy Cloner (CCC): http://www.bombich.com/

2. Säkerhetskopiera hela din interna hårddisk till din externa med hjälp av CCC.

3. Nu har du en riktig säkerhetskopia och kan således följa Axelmans råd ovan.

 

Själv har jag inga problem med Lion, men visst finns dom, i synnerhet om man kör 8 år gammal programvara (som att köra en 80 år gammal bil ungefär). ;)

 

Ang Officepaketet kan jag starkt rekommendera Apples kontorsappar; Pages, Numbers och Keynote. Kostar 149,- styck på App Store och är fullt kompatibla med Office.

 

Lycka till!

 

(Bor du nära Borås kan jag hjälpa dig IRL, PM:a i så fall).

 

 

 

Men nu förstår jag inte, du menar att mitt officepaket från 2004 är det som ställer till det i lion? Är det dåligt att köra så gammal programvara? Varför då, det som funkade så bra :)

Jag ska testa med Carbon Copy Cloner.

 

Angående Apples kontorsappar; Pages, Numbers och Keynote, skulle du säga att de motsvarar officepaketet? Och i så fall vilket av dem?

 

Ush så mkt strul jag vill ju bara ha en dator att skriva på.

 

:(

 

 

Tack för erbjudande om hjälp dessvärre är jag 08.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Hur mycket plats har du kvar på din externa hårddisk? Om du har tillräckligt med plats för att lagra hela din interna hårddisk gör då följande:

1. Ladda ner Carbon Copy Cloner (CCC): http://www.bombich.com/

2. Säkerhetskopiera hela din interna hårddisk till din externa med hjälp av CCC.

3. Nu har du en riktig säkerhetskopia och kan således följa Axelmans råd ovan.

 

Själv har jag inga problem med Lion, men visst finns dom, i synnerhet om man kör 8 år gammal programvara (som att köra en 80 år gammal bil ungefär). ;)

 

Ang Officepaketet kan jag starkt rekommendera Apples kontorsappar; Pages, Numbers och Keynote. Kostar 149,- styck på App Store och är fullt kompatibla med Office.

 

Lycka till!

 

(Bor du nära Borås kan jag hjälpa dig IRL, PM:a i så fall).

 

 

 

Okej det här kanske är en dum fråga men om jag säkerhetskopierar över hela min interna hårddisk med hjälp av CCC så behöver jag inte bekymra mig för Time Machine visst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu förstår jag inte, du menar att mitt officepaket från 2004 är det som ställer till det i lion? Är det dåligt att köra så gammal programvara? Varför då, det som funkade så bra :)

Jag ska testa med Carbon Copy Cloner.

 

Angående Apples kontorsappar; Pages, Numbers och Keynote, skulle du säga att de motsvarar officepaketet? Och i så fall vilket av dem?

 

Ush så mkt strul jag vill ju bara ha en dator att skriva på.

 

 

Ditt Officepaket från 2004 är, som någon redan nämnt, skrivet med gammal kod, som inte är kompatibel med Lion. Det paketet i sig orsakar inget strul, förutom att du inte kan använda det.

Dina övriga problem kan jag inte uttala mig om då du inte nämnt något om dom...

 

 

Jag anser att Apples kontorsprogram inte bara motsvarar MS Office, utan i många fall är bättre.

Pages = Word

Numbers = Excel

Keynote = Powerpoint

Observera att det också finns gratis kontorsprogram, t ex OpenOffice: http://www.openoffice.org/sv/

Detta hanterar också Office-dokument.

 

 

Du har två val som jag ser det:

1. Du nergradar ditt operativsystem till OS X 10.6 med redan nämnda lösningar. 10.6 är inte ett dåligt OS, men om nåt år eller två kommer du att halka efter och kommer då ångra att du inte hängde på tåget. Eller så köper du en ny Mac vid den tidpunkten och ser glad ut! :)

 

2. Du lär dig att leva med Lion och specar dina övriga problem så att vi andra kan hjälpa dig. Att gå igång din backup är nog det viktigaste här, men det tar vi om det blir aktuellt.

 

Vad som är lättast avgör du själv.

 

:fundersam::fulfejs:

 

PS. Om du kopierar över hela din disk med CCC så behöver du inte tänka på Time Machines backup denna gången, korrekt. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Ditt Officepaket från 2004 är, som någon redan nämnt, skrivet med gammal kod, som inte är kompatibel med Lion. Det paketet i sig orsakar inget strul, förutom att du inte kan använda det.

Dina övriga problem kan jag inte uttala mig om då du inte nämnt något om dom...

 

 

Jag anser att Apples kontorsprogram inte bara motsvarar MS Office, utan i många fall är bättre.

Pages = Word

Numbers = Excel

Keynote = Powerpoint

Observera att det också finns gratis kontorsprogram, t ex OpenOffice: http://www.openoffice.org/sv/

Detta hanterar också Office-dokument.

 

 

Du har två val som jag ser det:

1. Du nergradar ditt operativsystem till OS X 10.6 med redan nämnda lösningar. 10.6 är inte ett dåligt OS, men om nåt år eller två kommer du att halka efter och kommer då ångra att du inte hängde på tåget. Eller så köper du en ny Mac vid den tidpunkten och ser glad ut! :)

 

2. Du lär dig att leva med Lion och specar dina övriga problem så att vi andra kan hjälpa dig. Att gå igång din backup är nog det viktigaste här, men det tar vi om det blir aktuellt.

 

Vad som är lättast avgör du själv.

 

:fundersam::fulfejs:

 

PS. Om du kopierar över hela din disk med CCC så behöver du inte tänka på Time Machines backup denna gången, korrekt. DS.

 

 

 

TACK så mkt för den sammanställningen och förklaringen!!!!!! Jag är nu med!

Nää men alltså det där med att köpa en ny mac låter inget bra i mina öron vill kunna ha den här så länge som möjligt, här finns det inga pengar att bränna på en ny mac.

hmm jaha då får jag överväga att lära mig leva med Lion. Men som sagt jag ska börja med att fixa backupen.

 

Men ett problem som jag har som stör mig enormt mycket är att MITT TAGENTBORD är upplyst fastän jag tagit bort funktionen, ända sedan jag uppgraderade till Lion så lyser den, fastän jag säger nej tack hela tiden :( :( jag läste ju som sagt igenom hela 15-sidors tråden men det verkar inte som att någon annan haft det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska vi se om vi kan reda ut dessa frågor...

 

Ominstallation och radering av hårddisken:

 

Om du ska installera ett äldre operativsystem så måste du radera hela hårddisken först. Ett gammalt operativsystem kan inte installeras ovanpå ett nyare, även om det går tvärtom - alltså du kan installera ett nyare ovanpå ett äldre. Detta därför att ett nyare system kan använda många av de program och inställningar som gällde i det gamla, men det gamla kan inte använda något av det nya. Därför behöver du radera hårddisken och all information på hårddisken för att kunna installera Snow Leopard igen, detta innebär då att din hårddisk töms på allt material. Dina dokument och program bör du ha sparat på ett annat ställe.

 

Time Machine kan du inte använda när du går från ett nyare till en äldre version av operativsystemet. Detta därför att Time Machine har utvecklats och förändrats genom operativsystemen och det nya är inte kompatibelt med det gamla. Du kan ladda ett äldre i ett nyare, men du kan inte ladda ett nyare in i ett äldre. Så då behöver du göra en annan säkerhetskopiering av dina dokument.

 

Och ja, det kan hända saker även med en ny hårddisk. Finns fall i detta forum där en hårddisk har varit trasig som ny och köparen har fått byta.

 

MS Office 2004 fungerar inte på Lion:

 

MS Office 2004 är gjord för Power PC-processorn. Apple bytte till Intel-processorer år 2006, alltså för 6 år sedan. Power PC-kod är helt annorlunda än Intel-kod, enkelt uttryckt kan man säga att den helt enkelt är är bakvänd och tvärsemot (eller om det är Intel som är bakvänd och tvärsemot, det kan diskuteras, de är iaf raka motsatsen till varandra).. År 2006 stoppade Apple ned ett program - Rosetta - som översätter Power PC till Intel-kod. Detta gör att Power PC-program kan köras med Macar som har Intel-processor. Apple själva utvecklade även lösningen Universal binary, det är program som innehåller dubbla koduppsättningar och därmed kan köras både på Power PC och Intel. Dessa teknologier har funnits tillgängliga sedan 2006.

 

I och med Lion har Apple bestämt sig att skrota Rosetta. Detta därför att Lion innehåller mycket ny kod på ett nytt sätt och det skulle fordras en alltför stor omskrivning av Rosetta för att Apple menar det är ekonomiskt för dem, plus att det skulle ta upp för mycket kraft från datorn så programmen skulle bli ännu segare och långsammare. Efter 6 år menar Apple att de flesta programtillverkare har uppdaterat sina program till universal binary så att Rosetta inte längre är en nödvändighet.

 

Att Lion inte har en möjlighet att använda Power PC-program, det är känt och officiellt - det är inget som Apple har smugit med.

Lion kräver universal binary eller att programmen är helt gjorda för Intel.

 

Lion fungerar bäst om man tar bort Power PC program ur systemet och använder de senaste versionerna av program. Detta därför att Lion introducerar flera nya tekniker i grunden i datorn och programmen behöver vara välskrivna och anpassade för detta för att det ska fungera så smidigt som möjligt. Lion fixar även flera buggar i tidigare versioner och om program innehåller genvägar för att komma runt tidigare buggar, så fungerar inte dessa genvägar längre när buggarna är fixade så då kraschar programmen istället som är gjorda för att dessa buggar finns. Därför behöver man senaste och uppdaterade versioner av sina mjukvaror för att Lion ska fungera så bra som möjligt.

 

LibreOffice är en gratisversion som fungerar med Lion och som är kompatibel med MS Office-paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

 

 

LibreOffice är en gratisversion som fungerar med Lion och som är kompatibel med MS Office-paketet.

 

 

 

Wow, tack Raphael, det där var väldigt lärorikt och pedagogiskt förklarat, nu fattar jag mkt mer hur det hela funkar!! :) Jag har gjort en säkerhetskopiering nu, och time machine verkar funka som vanligt i Lion, (den ville inte funka först). Jag får väl ta och lära mig leva med Lion eftersom jag har förstått att datorn halkar efter om ett/två år annars och det vill jag inte.

 

Jag behöver egentligen bara words allt annat är överflödigt för mig så jag kanske ska ta och satsa på Pages som någon här rekommenderade, men bra att veta att LibreOffice finns som ett alternativ, testade Openoffice för flera år sen men jag tyckte inte om det.

 

 

Fast problemet med mitt tagentbord kvarstår, hur kan jag få det att sluta lysa, det är evigt upplyst sen lion kom in i mitt liv, fastän jag tagit bort funktionen på systeminställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara dra ner ljusstyrkan till noll och strunta i av/på för tangentbordsbelysningen (om du har en sådan)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Kan du inte bara dra ner ljusstyrkan till noll och strunta i av/på för tangentbordsbelysningen (om du har en sådan)?

 

 

 

Nää, jag har ingen sån knapp så jag kan inte dra ner ljusstyrkan :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, jag har ingen sån knapp så jag kan inte dra ner ljusstyrkan :(

Jag vet inte vilken slags Mac du har, men på min MacBook Pro 8,2 så sitter tangentbelysningen på F5 och F6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite förvirrad, förlåt men jag har inte så bra koll är SL den skivan som följer med när man köper datorn? Alltså den som det står Mac OS X på?

Och vad händer med mina dokument försvinner dem om jag raderar hårddisken och installerar SL igen?

 

Helt knäppt att jag gjorde den här uppdateringen till LION, det enda jag använder min dator till är att skriva och surfa, inget mer.

 

Ursäkta att jag förvirrade dig. Men jag antog att eftersom du skrev SL ( förkortningen på SnowLeopard som vi "experter" slänger om kring oss... rolleyes.gif) att du skulle förstå vad jag menade.....kramis.gif

...

Ville bara tillägga att NeoOffice, som är en variant på Open Office är bättre tycker jag och använder den själv till större författanden och till att hantera Word och Excelark. Till enklare textning som inte har någon betydelse för mer än mig så använder jag alltid Textredigeraren som är ett kraftfullare verktyg än vad det ser ut och spar i .rtf som fungerar överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...