Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ej samma resultat på skärm vs. export i PS?


ellenemmaelisabeth

Rekommendera Poster

ellenemmaelisabeth

Jag sitter och gör ett mönster åt en kund i Photoshop cs5 och har använt mig av bevel and emboss för att skapa lite djup i bilden. Jag blir nöjd i ps och det jag ser på skärmen där men så fort jag ska spara bilden som jpg för att skicka till kund ser inte resultatet alls likadant ut? Det blir inte samma djup, bevel and emboss effekten syns typ inte. Detta gör ju att jag inte kan visa kunden vad jag menar och jag blir också osäker om det kommer bli som jag vill i tryck.

 

Någon som vet varför det är såhär och vad man kan göra åt det?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en skärmdump och skicka till kunden.

 

Eller så gör du en utskrift och snigelpostar. Det borde ju vara det som mest liknar ett färdigt tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janne Suhr

Har du samma upplösning på bilden du jobbar med i Photoshop som den du sparar som Jpeg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att färgdjupet och färgrymden är annorlunda inställd för skärmen och exporten. Kan det vara så att du kör Adobe RGB med skärmprofil anpassad efter detta och sedan sRGB på JPEG? Du får se över inställningarna för korrektur / proof reading.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma upplösning på bilden du jobbar med i Photoshop som den du sparar som Jpeg?

 

 

Jag tippar oxå på att du har annan upplösning/storlek på bilden du sparar ut, än vad du arbetar med. När man skalar bilder måste man kryssa i att effekter ska skalas med.

 

Dessutom kan det vara så att du jobbar med bilden ut-zoomad. Effekterna renderas om vid zoomning och ger inte samma intryck av hur de faktiskt ser ut i 100% (de upplevs som mycket större/fetare när bilden är ut-zoomad).

 

Ett tips är att snabbt slå ihop lagren för att rastrera effekten och se hur den verkligen ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ellenemmaelisabeth

Tack för alla svar! Nä jag gör inget med bilden när jag sparar den som jpg, jag bara sparar utan att skala ner den eller så. Det konstiga är att jpg:en och det jag ser i ps ser likadant ut när man zoomar in, det är på avstånd som effekten ser annorlunda ut.

 

Jag är inte så bra på de här tekniska inställningarna, men jag kör på cmyk us web coated när jag jobbar i ps och har inte ändrat något för jpg, jag vet inte ens hur eller var jag skulle göra det?

 

Det är som ni skriver, när man slår ihop lagren ser man hur det "egentligen" ser ut. Men det verkar ju helt knäppt, jag måste ju iaf ungefär kunna se på skärmen det jag sedan får i en jpg, hur ska man annars kunna jobba? Har aldrig varit med om detta innan. Verkar ju inte som att det går att få den här bevel and emboss effekten annat än i själva photoshop? Jag försöker testa mig fram att göra det överdrivet i ps för att se om själva resultatet i slutändan blir rätt, men det ser bara mörkare och mer markerat ut, får inte alls det här djupet jag vill åt. Märkligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nä jag gör inget med bilden när jag sparar den som jpg, jag bara sparar utan att skala ner den eller så. Det konstiga är att jpg:en och det jag ser i ps ser likadant ut när man zoomar in, det är på avstånd som effekten ser annorlunda ut.

 

Jag är inte så bra på de här tekniska inställningarna, men jag kör på cmyk us web coated när jag jobbar i ps och har inte ändrat något för jpg, jag vet inte ens hur eller var jag skulle göra det?

 

Det är som ni skriver, när man slår ihop lagren ser man hur det "egentligen" ser ut. Men det verkar ju helt knäppt, jag måste ju iaf ungefär kunna se på skärmen det jag sedan får i en jpg, hur ska man annars kunna jobba? Har aldrig varit med om detta innan. Verkar ju inte som att det går att få den här bevel and emboss effekten annat än i själva photoshop? Jag försöker testa mig fram att göra det överdrivet i ps för att se om själva resultatet i slutändan blir rätt, men det ser bara mörkare och mer markerat ut, får inte alls det här djupet jag vill åt. Märkligt...

 

 

effekten beräknas hela tiden beroende på hur du zoomar bilden eller vilken upplösning du har, det är därför den ser olika ut beroende på hur du tittar på din fil. om du tex har en 1 pixel tjock outline som effekt på ett nedzoomat dokument i 50% måste den outlinen beräknas om och visas som en halv pixel....effekterna är helt enkelt inte tillräckligt tillitsfulla förrän du rastrerat och pixlarna renderas med ett exakt värde.

 

det är möjligt att du gjort något konstigt med dina inställningar, men det finns inte så mycket att välja på när det gäller just lagereffekter.

 

blir det någon skillnad om du sparar ut i annat format än jpg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ellenemmaelisabeth

Ja okej.. Det är mycket med tekniken! Det blir samma oberoende av vilket format jag sparar som. Men man verkar helt enkelt få testa sig fram med olika inställningar i bevel and emboss och sen lägga ihop lagren för att se om det blev rätt.. Lite som att famla i mörkret men jag tror jag är på rätt väg iaf!

 

Tack alla för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...