Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa i förhandsvisning?


Majsans

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lyckats fylla min startskiva och har just laddat ner Disk Inventory för att hitta boven i dramat. Visar sig då att Förhandsvisning tar upp över 20 GB och jag

undrar helt enkelt om det på något sätt går att rensa eller om det är alla filer som jag kan öppna upp med just förhandsvisning?

Tips på vägen uppskattas mycket då min annars fantastiska dator börjar segna ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du många öppna dokument i Förhandsvisning? Alltså att Förhandsvisning automatiskt öppnar en massa fönster? Börja med att stänga ner dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget sånt. Jag funderar på om det kan vara att den på något sätt lagrar alla filer som jag skulle kunna öppna med den. Eller om det kan vara alla bilder? Hur rensar man bort bilder effektivast i så fall då de finns på så många ställen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bilder rätt och slätt ? Som öppnas med förhandsvisning ? Vad heter filerna (ett par exempel) och var ligger de ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att ta reda på vilka filer som tar plats är enligt mig att visa innehållet i din hårddisk i listvy, och sedan välja Innehåll > Visa visningsalternativ > Beräkna alla storlekar.

 

Då ser du vad respektive mapp tar, och kan således leta dig fram till boven i dramat.*

 

Vad "Disk Inventory" gör för att påstå att Förhandsvisning tar 20 GB kan jag inte svara på. Låter skumt.

 

* Notera att du inte ser innehållet i dolda mappar, t ex din Biblioteksfil som lär ta upp många GB. Hur du hittar den framgår i andra delar av forumet.

 

post-132-077618300 1338232565_thumb.png

På denna bild syns det tydligt att det är min användarmapp som tar mest plats. Genom att "flika upp" mapparna i listvy kan jag enkelt hitta det som äter plats. Notera inställningspanelen med "Beräkna alla storlekar" förkryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har lyckats fylla min startskiva och har just laddat ner Disk Inventory för att hitta boven i dramat. Visar sig då att Förhandsvisning tar upp över 20 GB och jag

undrar helt enkelt om det på något sätt går att rensa eller om det är alla filer som jag kan öppna upp med just förhandsvisning?

Tips på vägen uppskattas mycket då min annars fantastiska dator börjar segna ihop!

En skärmdump säger mer än tusen ord.  :)

 

Du borde kunna få Disk Inventory att visa fler detaljer, exempelvis var filerna ligger (i vilken mapp) och vad de heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...