Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem att importera CD-musik med iTunes!

Gareb

Recommended Posts

Vissa av mina älskade cd-skivor går inte att importera till Itunes. Dessa är köpta helt legalt, men tyvärr så vill dom inte importeras till Itunes. Kan man komma " runt" detta på något sett? T.ex importera dom på något annt sätt o sedan importera dom till Itunes?

MVH Lasse

Då är de förmodligen kopieringsskyddade och då är de tekniskt sett inte CD. De har inte heller "Compact Disc Digital Audio"-loggan på sig heller.

Kan du spela skivan i datorn? Då kan du fånga ljudet med programmet "Audio Hijack" eller liknande. Tyvärr blir det då import i realtid, men ändå!

Går den inte att spela på datorn kanske den finns på Spotify och kan "spelas in" med Audio Hijack.

Om vi nu ändå talar om realtid menar jag.

Går den inte att spela på datorn kanske den finns på Spotify och kan "spelas in" med Audio Hijack.

Om vi nu ändå talar om realtid menar jag.

Visst, men Spotify är ju inte precis känt för välljud...

Beror väl lite på premium konto eller inte. Tycker inte det är sämre ljud än köpta filer på iTunes.

greenclick

Visst, men Spotify är ju inte precis känt för välljud...

Va? Räcker inte 160 eller 320 kbps med Ogg Vorbis som källa?

Va? Räcker inte 160 eller 320 kbps med Ogg Vorbis som källa?

För de allra flesta öron, ja, men många är audiofiler, och kan exempelvis lätt urskilja pre-echo. Jag hör det också, om jag vill, men är inte särskilt audiofil i min läggning, så det stör mig inte. Man kan inte säga att komprimerat ljud, oavsett teknik, ska vara tillräckligt för alla, för det är helt enkelt inte så.

Vissa av mina älskade cd-skivor går inte att importera till Itunes. Dessa är köpta helt legalt, men tyvärr så vill dom inte importeras till Itunes. Kan man komma " runt" detta på något sett? T.ex importera dom på något annt sätt o sedan importera dom till Itunes?

MVH Lasse

Testa Max.

greenclick

För de allra flesta öron, ja, men många är audiofiler, och kan exempelvis lätt urskilja pre-echo. Jag hör det också, om jag vill, men är inte särskilt audiofil i min läggning, så det stör mig inte. Man kan inte säga att komprimerat ljud, oavsett teknik, ska vara tillräckligt för alla, för det är helt enkelt inte så.

Håller med om ditt påstående men audiofiler importerar inte skivor till iTunes. Spotify jämfört med en rippad skiva i iTunes är svår att särskilja.

Håller med om ditt påstående men audiofiler importerar inte skivor till iTunes.

Jodå. Även audiofiler är bekväma och vill slippa hantera sina skivor. Men man använder Apple Lossless eller möjligen en riktigt hög bithastighet med AAC.

Jag är audiofil och jag har skivor i iTunes. Men visst, jag spelar hellre vinyl... men iPod fungerar bra när man är på resa. För bökigt att släpa med skivspelaren...

... Spotify jämfört med en rippad skiva i iTunes är svår att särskilja.

Som Telly82 skriver kan man rippa med lossless i iTunes, och slippa ljudartefakter. Apple Lossless är inte lika utrymmeskrävande som andra losslessformat heller. Jag rekommenderar det.

Mattiasgbg

Fast spelar det någon roll om man man lyssnar i ett par lurar och det är diverse miljöljud i omgivningen? Märker man någon skillnad? Enda platserna jag kan komma på är tåg/flyg/hotellrum med ordentligt isolerade lurar.

Fast spelar det någon roll om man man lyssnar i ett par lurar och det är diverse miljöljud i omgivningen? Märker man någon skillnad? Enda platserna jag kan komma på är tåg/flyg/hotellrum med ordentligt isolerade lurar.

Nej, om man blir störd av omgivningsljud så hör man så klart ingen skillnad. Särskilt inte med med Apples originallurar till iPod/iPhone.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...