Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lite frågor kring filhantering i Aperture

josf

Recommended Posts

Har precis skaffat Aperture för att bli helt Applefierad. :D

Har tidigare med mina raw-filer jobbat enligt följande flöde. Lightroom för redigering. När redigerat klart har jag gjort en export-preset till iPhoto där mina jpg lagras. Sedan har jag tagit bort de flesta raw-filerna för att spara utrymme.

I Aperture får jag frågan om jag vill importera iPhotobiblioteket med en gång, men jag skulle ju vilja fortsätta enligt min tidigare metod och någon färdig export finns ej till iPhoto vilket förvånar mig.

Förväntas man sluta använda iPhoto när man skaffat Aperture?

Jag vill fortfarande hålla hårddiskutrymmet lågt och lagra i jpg. Hur gör jag då bäst?

Tack för tips på hur jag jobbar.

ps. använder Apple TV2 som streaming, men det verkar gå bra även med Aperture...

Jag skulle välja att gå över helt till Aperture för hela bildhanteringen och skippa iPhoto. Jag använder Pixelmator som extern redigerare för speciella bilder/effekter. Om du väljer att importera ditt iPhoto bibliotek till Aperture så kan du välja att bilderna ligger kvar i iPhoto för att spara hårddiskutrymme (se skärmdump). I Aperture kan du använda hur många externa hårddiskar du vill och skulle då slippa att kasta bort raw filerna. Blir en hårddisk full är det bara att fylla på med nästa. Det kan ju vara kul att ha kvar raw filen någon gång i framtiden om man vill göra en annan version av bilden t ex.

post-44684-016497300 1338149845_thumb.png

Förväntas man sluta använda iPhoto när man skaffat Aperture?

Ja.

Man bestämmer sig för ett program och en metod för att hantera sina bilder. Det gäller alla program för hantering av sina bilder, inte bara iPhoto.

Tack!

Köper resonemanget och siktar på att gå över till Aperture fullt ut.

Men jag vill ändå inte lagra Raw-filerna framöver p.g.a. hårddiskutrymme, hur gör jag då på ett smidigt sätt? Det enda sätt jag hittat än så länge är att exportera som jpg och sedan importera, men det känns inte så modernt...

Jag undrar varför du alls fotograferar i RAW om du ändå inte ska spara filerna? Jag tycker det verkar vara en omväg. Varför inte fotografera i JPEG direkt?

Och som Lasse1 påpekade: Hårddiskar är billiga, spara på RAW-filerna ifall du bestämmer dig att fotografera i RAW trots allt.

Aperture är ju som en iPhoto Proffs, så idén är att man går över till Aperture från iPhoto och så håller man sig till Aperture ja.

Aperture är gjord för att ha ett original som man därefter skapar olika versioner av. Det skapas versioner automatiskt när du "framkallar" en RAW i Aperture. Ändringarna ligger separat utanför RAW-filen, men appliceras när du visar bilderna. Så Aperture kör RAW internt hela tiden. När du drar ut en bild från Aperture så skapas en JPEG (eller något annat beroende på vad du har ställt in i Aperture). Aperture kommunicerar även med externa redigerare i ett format som TIFF eller JPEG.

Men då dina behov är mer JPEG än att lagra bilderna i RAW, så tror jag att du hade klarat dig med iPhoto. Iphoto är ju också en RAW-redigerare, och den har samma "RAW-motor" internt som Aperture, så du kan få samma resultat. Iphotos verktyg är dock enklare för nybörjare. Med iPhoto får du två filer - ett original i RAW och en kopia i JPEG, och du kan ta bort RAW-originalet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...