Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildspel till Mac


Birdman

Rekommendera Poster

Hej

Som nybörjare i mac världen så trevar jag mig fram. Är frilans med fotografering/reportage på min meny. Gör bildspel och nu söker jag något bra program som gör bildspel och som kan spara dom utan att bildernas kvalité försämras.

Har prövat Foto Magico Pro funkar bra men bildkvalitén försämras när man ska spara filmen/bildspelet. Finns det något där bildkvalitén inte försämras när man sparar det i olika format "typ" till Yuotube, Vimeo osv.

mvh Birdman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som nybörjare i mac världen så trevar jag mig fram. Är frilans med fotografering/reportage på min meny. Gör bildspel och nu söker jag något bra program som gör bildspel och som kan spara dom utan att bildernas kvalité försämras.

Har prövat Foto Magico Pro funkar bra men bildkvalitén försämras när man ska spara filmen/bildspelet. Finns det något där bildkvalitén inte försämras när man sparar det i olika format "typ" till Yuotube, Vimeo osv.

mvh Birdman

 

Hej!

Har du provat Photo To Movie? Det är mycket bra program med många bra funktioner.

Du kan köpa det på följande sida http://www.lqgraphics.com/software/phototomovie.php

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv använt FotoMagico, men upplever inte att exporten försämrar bildkvalitén.

 

Säker på att Du har använt rätt inställningar? Det handlar ju både om att ställa in rätt från början och att exportera rätt. Glöm inte heller att det kan ta ett tag innan YouTube har kodat hd-versionen.

 

Jag använder även PulpMotion ibland, men det är lite annorlunda i upplägget.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaren. Har en fråga angående FotoMagico, du säger att du inte upplever att det blir någon kvalitets försämring när du exporterar dina bilder.

Börjar du och välja "monitor" när du ska lägga upp på typ "Yuotube" och sedan sparar i "Youtubeformat"

Har gjort det på den här lilla bildspelet och alla orginalbilder är skarpa och bra men på youtube ser det bara oskarpt ut. Ta en titt och kolla!

Vad tycker ni om bilderna, är dom skarpa. I orginal-FotoMagico så är det en otrolig skillnad. Det ska visas i fullskärmsläge!

Dey går tydligen inte att få fullskärmsläge på infogad fil. skriv in youtube punkt com.watch?v=wfX6wFD6Ays

 

http://www.youtube.com/watch?v=wfX6wFD6Ays

 

/Birdman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det såg bra ut. Du får tänka på att YouTube har högst 720p, vilket är 1280× 720 pixlar eller 0,9 megapixel.

 

När du förhandsvisar på din egen dator och har tillgång till originalbilderna på (vad vet jag?) 6-15 megapixel så blir det såklart mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det på den här lilla bildspelet och alla orginalbilder är skarpa och bra men på youtube ser det bara oskarpt ut. Ta en titt och kolla!

Vad tycker ni om bilderna, är dom skarpa. I orginal-FotoMagico så är det en otrolig skillnad. Det ska visas i fullskärmsläge!

 

Har du valt 720p vid kugghjulet när du börjar spela upp videon på youtube? Väljer man det och kör helskärm så tycker jag bilderna är klara/skarpa, men kör man fullskärm med 360p (standard) så är det sämre kvalité och inte alls den skärpan.

 

fina bilder förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att exporten inte försämrar kvalitén alls är förstås att ta i, eftersom video inte kan konkurrera med bilder. Så jo, lite kvalitetsförlust blir det i den övergången.

 

Men det största problemet uppkommer när man lägger filmen på YouTube, eftersom YT kodar om videon en gång till. Tråkigt nog.

 

Jag tyckte också att Ditt bildspel såg bra ut. En del bilder verkade ha en del artefakter i vissa detaljer, men jag vet inte om det beror på exporten/konverteringen eller om det beror på Din kamera.

 

 

Själv ogillar jag att använda programs inbyggda stöd för YouTube/Vimeo, om man inte kan ha åtminstone lite kontroll över kodningen. Därför brukar jag först exportera filmer till egna filer (mp4 eller mov) och sedan ladda upp dessa, eftersom jag har störst kontroll då.

 

Jag tog några slumpmässiga bilder ur mitt arkiv och gjorde just så: Exporterade till en mov-fil och laddade upp denna till YouTube.

 

http://www.youtube.com/watch?v=UunL2emKGEs

 

Hur verkar kvalitén här, tycker Du?

 

Notera att YT har stöd för 1080p (tror till och med upp till 4K numera), så använd 1080p vid exporten.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar och tips.

 

Kiwi : Det såg jättebra ut när man körde på HD 1080, Den kvaliten är jag ute efter. ctiat (Därför brukar jag först exportera filmer till egna filer (mp4 eller mov) Kan man/hur göra det i FotoMagico eller har du något annat prg?

 

jontboy: det såg bättre ut när man ändrade i youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Därför brukar jag först exportera filmer till egna filer (mp4 eller mov) Kan man/hur göra det i FotoMagico eller har du något annat prg?

 

Det går i FotoMagico också.

 

Efter att Du valt Share i File-menyn, välj att spara som "HD Movie". Välj då 1080p och 30 fps (tycker det blir bättre med 30 bilder/sekund istf 25 eller 24). Om Du ska välja "Motion blur" beror på hur mycket rörelse Du har i bildspelet. Testa med och utan. Tänk bara på att rendering med Motion blur tar mycket längre tid, så testa på ett kortare klipp.

 

Vill Du ha fler valmöjligheter, kan Du välja "MP4 Movie" i stället för "HD Movie", men då måste Du veta vad Du gör. Där kan man göra bort sig rejält och skapa gigantiska filer som ger dålig kvalitet.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu börjar det likna något :-)

Ska testa "kiwi" och se hur det blir.

/Birdman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läckra bilder verkligen! Är själv väldigt mycket på fjället, både med och utan hundar.

 

Jag undrar vad det är får låt/musik du har i klippet? Riktigt bra den också!

 

 

Hej

Tack för svaren. Har en fråga angående FotoMagico, du säger att du inte upplever att det blir någon kvalitets försämring när du exporterar dina bilder.

Börjar du och välja "monitor" när du ska lägga upp på typ "Yuotube" och sedan sparar i "Youtubeformat"

Har gjort det på den här lilla bildspelet och alla orginalbilder är skarpa och bra men på youtube ser det bara oskarpt ut. Ta en titt och kolla!

Vad tycker ni om bilderna, är dom skarpa. I orginal-FotoMagico så är det en otrolig skillnad. Det ska visas i fullskärmsläge!

Dey går tydligen inte att få fullskärmsläge på infogad fil. skriv in youtube punkt com.watch?v=wfX6wFD6Ays

 

http://www.youtube.com/watch?v=wfX6wFD6Ays

 

/Birdman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu börjar det likna något :-)

Ska testa "kiwi" och se hur det blir.

/Birdman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...