Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brutallångsam MBA rev A


Tom111

Rekommendera Poster

Hej!

 

För några dagar sedan inträffade något som helt satte min gamla MBA rev A helt ur spel. Dock vet jag inte vad det var.

Vad jag vet är resultatet - datorn extrembrutalt långsam. Den är i princip obrukbar.

Jag är mitt uppe i skrivandet av min c-uppsats och jag har haft datorn på i säkert en månad i stäck, med väldigt mycket aktivt användande. Bara dagarna innan förändringen hade jag ett 30-tal dokument uppe allt rullade på fint(så fint som det kan gå på en stekhet MBA från tidigt 2008). Sedan hade jag datorn vilandes i väskan över helgen och hade den uppe två-tre gånger. SEN inträffade förändringen på måndagen när jag var tillbaka på skolan och skulle plugga som vanligt.

 

Jag har kört skivverktyg och den hittar inga fel på disken. Jag har laddat ner OnyX och iTweak och kört provat de flesta av deras funktioner utan resultat. Jag laddade ner Avast-antivirus som kördes lite halvdant utan resultat.I Aktivitetskontrollen hittar jag inga processer som slukar varken CPU eller minne nämnvärt.

ALLT tar fruktansvärd tid, om det inte hinner hänga sig innan dess vill säga. Att starta om datorn brukar ta lång tid, men nu resulterar det i en väntetid på sköna 30 minuter.

Jag kör Lion.

 

Jag GISSAR att det är hdd:n som håller på att ge upp, så här därför beställt en ny SSD på nätet som jag ivrigt väntar på. Kan man se på något sätt att det är hhd:n som segar ner så in i bomben?

 

Har ni några tips och råd vad jag kan göra, eller vad som kan vara fel?

Kan även meddela att detta inte direkt hjälper i uppsatsskrivandet..

 

Alla hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att en MBA rev A inte använder en standard 2,5" HDD utan en 1,8" enhet som i storlek är samma som den som finns i en iPod?

 

Annars håller jag med om att det lutar åt ett hårddiskhaveri. Se till att få en färsk säkerhetskopia.

 

 

 

Japp och dessutom med pata-zif kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abslolut, det var ett jäkla meck och letande, men jag hittade rätt SSD (Runcore) till slut. Jag funderar på att skippa allt vad säkerhetskopiering heter och helt och hållet börja om på ny kula. Slänger över det viktigaste på en extern hdd bara. Och om jag känner datorn rätt skulle den inte palla med en säkerhetskopiering just nu. Varje klick med musen tar ibland flera minuter innan det regisreras. Konstant badboll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...