Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej scrolla i tid i TIme Machine.


Tsatsiki

Rekommendera Poster

Har gjort backup på rubbet med Time Machine (Lion) på två olika externa diskar. När jag nu blåst rent datorn och installerat om Lion och ska föra över de filer jag vill ha kvar så funkar inte time machines scroll. Man ser högerspalten listar massa datum men det är inte klickbart.

 

Däremot om jag går in på disken så finns alla kopior där. Vad göra?!detvarintejag.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har gjort backup på rubbet med Time Machine (Lion) på två olika externa diskar. När jag nu blåst rent datorn och installerat om Lion och ska föra över de filer jag vill ha kvar så funkar inte time machines scroll. Man ser högerspalten listar massa datum men det är inte klickbart.

 

Däremot om jag går in på disken så finns alla kopior där. Vad göra?!detvarintejag.gif

 

Hej alla!

Har idag råkat ut för exakt samma sak!

Installerade om Lion, kört uppdatering men Time machine kopiorna funkar inte. De syns men går inte att klicka på.

Däremot så gjorde datorn en kopia på det nyinstallerade Lion och DEN kopian går att markera.

Blir snart knäckt på detta. Har Googlat efter en lösning utan att finna någon.

Är det någon här som vet hum man ska gå till väga vore jag väldigt tacksam.

 

Mvh. Elken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper men värt att testa. Om du i det fönster som representerar "nutid" är i en mapp som inte finns i de tidigare kopiorna kommer du inte att se dem. Kolla även så att hårdisken har samma namn som innan, har själv varit med om att lion då tror att det är en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Billy Boy:

- Jag står på "skrivbordet" när jag öppnar time machine men den hittar bara mina nya blanka säkerhetskopior.

Har testat att stå i "Dokument" för att se om det blir någon skillnad, men icke.

En sak jag kom på senare var att time machine faktiskt funkade för att öppna gamla säkerhetskopior ända tills den gjorde en första kopia på den nya installationen.

Både de gamla och nya kopiorna syns fortfarande i time machine men de gamla är fortfarande nedtonade i färgen och går inte att öppna.

 

mattem:

- Testade flyttassistenten, men den hittar inte min externa HD med säkerhetskopiorna på. Jag har inte bytt namn på vare sig datorns HD eller den externa.

 

Det jag tycker är konstigt är att jag inte kan öppna de gamla säkerhetskopiorna via Time machine. De nya hamnar i samma mapp som de gamla på min externa HD, (Backups.backupdb)

Har kört reparera skivbehörigheter på Mac'en också för att se om det kunde hjälpa, men nej.

 

Är inte så duktig på sån't här själv, så jag tackar så mycket för all er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du nyinstallerade din dator så valde du att inte återställa från din backup? Korrekt?

 

Därmed är denna backup inte kopplad till din installation, du kan inte fortsätta med den backupen då din dator är en helt ny ren installation.

 

Hade du återställt från backupen hade din installation varit en fortsättning på backupen och du hade kunnat fortsätta göra inkrementa ändringar i backupen.

 

 

Vill du göra det enkelt för dig:

Formatera och installera om Lion igen. När installationen frågar om du vill återställa från backup. Välj JA: TimeMachine.

 

Se till att ha annan backup på de filer du inte har backup på just nu. (Dvs dina nya filer du skapat sedan du installerade om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koplimi:

Tack för info/tips!!!

Än en gång har din hjälp varit ovärderlig.

Det är sant att jag inte gjorde installation från TimeMachine backup eftersom jag hade en hel del strul med en massa användarinställningar och annat.

Det visade sig också att min TimeMachine inte gjort några backuper sedan i Mars. SLARV av mig att inte haft koll på det!

Din förklaring har i alla fall gjort så att jag inte behöver fundera på om jag kan fixa det som det är på något sätt. Jag kommer helt enkelt att göra precis som du säger.

Installera från en gammal backup (har inte så många ändrade/nya filer, jag behöver), spara undan allt jag vill spara på en annan enhet. Sedan blåser jag datorn och gör en ny installation.

Jag kommer att skriva här hur det gått när jag är klar. Vi hörs om ett tag.........

Tack kompis!!! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är jag äntligen "klar" med återställningen av min IMac.

Puh, det blev svettigt med en del verkligt knepiga fenomen.

Försökte att göra en ominstallation från TimeMachine, men det blev helt knas. Datorn bara hängde sig efter installationen OCH raderade alla TimeMachine backup'er från samma månad som den jag valt.!?!

Tänkte att detta var nog en "en gångs grej", men icke.

Gjorde om hela proceduren igen och samma fel uppstod igen.

Hela den månadens backup'er försvann från min externa HD. De finns inte kvar ens om jag går in och läser på disken. (Wierd!).

Jag gjorde helt enkelt en nyinstallation av Lion och kopierade manuellt in alla filer från min externa HD. Program fick jag installera om igen.

Det var ju inget jätteproblem, men tog lite tid i anspråk.

Detta var kanske ändå det bästa alternativet för mig eftersom detta är min första Mac som jag haft ett år nu, så man har fått lära sig lite mer om datorn "den hårda vägen" och givetvis med lite hjälp här i forumet gick det bra.

Tycker bara det var konstigt att TimeMachine kopiorna raderades när jag försökte återställa dem. Lite otrygg känsla.

Visst ja! Testade även flyttassistenten, men den hittade inte min externa HD så det gick inte.

Nu är i alla fall min Mac "up and running", och TimeMachine säkerhetskopierar för fullt!

 

Tack alla för att ni tog er tid att hjälpa mig! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...