Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Delning & Behörigheter

Jontboy

Recommended Posts

Satt igår och byta ikoner med CandyBar och la märke till att vissa program har ett hänglås på sig och att jag inte kunde byta ikon den vägen.

Jag fick kopiera den ikon jag ville byta till med cmd+c och sedan leta upp programmet i finder och där välja att visa info och klicka på ikonen och klistra in den, kom upp att jag skulle skriva in mitt lösenord och sen var det klart.

Då lade jag även märke till att under 'Delning och Behörigheter' stod det att du har 'anpassad åtkomst', började kolla på olika program och det står likadant över allt och att det är flera olika namn bl.a. Mitt eget, wheel, admin, system, staff, everyone. På vissa program så är everyone med på två gånger fast med olika värden,

Te.x. på iCal:

everyone anpassad

system läsa och skriva

wheel bara läsa

everyone bara läsa

everyone och admin fattar jag vad och vilka dom tillåter göra ändringar men wheel, staff och system, vad gör dom? Vilka är säkra att ta bort, eller man ska inte bry sig om att ta bort dem?

Kan man ta bort dubletterna fast dom har olika behörigheter?

Jag har bara ett användarkonto på datorn så det hade "känns bättre" om det stod mitt namn istället för fler olika.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...