Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill inte starta?


Falkens

Rekommendera Poster

Ja, helt plötsligt så fick jag en blå skärm och ingen möjlighet att komma åt finder.

När jag nu försöker (efter mycket om och men) så blir det följande.

  1. iMacen startar upp
  2. Start-upp-ljudet kommer (jag tror det är det i alla fall)
  3. Skärmen blir grå
  4. Apple loggan visar sig
  5. En statusbar i nedre delen visar sig i ca. 0.5 sec dvs. den blinkar till...
  6. iMacen stänger ner sig
  7. Svart skärm och iMacen är avstängd

Ja, vad beror detta på? Om någon vet så är jag tacksam över hur jag ska komma kring det ELLER vad som behöver bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att hårddisken har blivit korrupt, om den är gammal kanske det är dags att byta ut den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du starta den i felsäkert läge? (Håll inne shift vid start till du ser en grå "loading-bar")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är problem med själva uppstarten är det en krets som heter SMC som sköter detta och kan bli korrupt. Återställ den och se om det blir skillnad.

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

Startar den sen upp men kommer inte längre än grå ruta eller frågetecken hittar inte datorn OS X vilket kan vara så enkelt att den tappat inställningarna. Starta då upp med Alt nedtryckt och välj igen vilken som är startskiva. Hittas ingen startskiva är hårddisken KANSKE trasig.

Har man tur kan man ta ur den ur datorn och sätta den i ett kabinett och få upp den i en annan Mac eller använda Target Mode och göra samma sak.

 

http://support.apple.com/kb/HT1661

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du starta den i felsäkert läge? (Håll inne shift vid start till du ser en grå "loading-bar")

 

 

Hinner aldrig se den där "loading baren"

 

Det är som att den försöker starta men just när den ska så stängs den av... har testat att hålla ner "alt" och även "shift" men utan resultat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner aldrig se den där "loading baren"

 

Det är som att den försöker starta men just när den ska så stängs den av... har testat att hålla ner "alt" och även "shift" men utan resultat

 

 

 

Och SMC...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvinga datorn att starta Internet recovery med alt-cmd-R om du kör Lion och kontrollera och reparera skiva i skivverktyget. (Kräver nog en iMac 2010 eller nyare)

 

Kör du Leopard eller SnowLeopard så stoppar du i installationsskivan och bootar upp datorn från den. (håll inne alt och välj installationsskivan när bootval visas)

Kontrollera och reparera skiva i skivverktyget

 

 

Hittas fel som inte går att reparera så lär du behöva partrionera och formatera om hårddisken. Du har väl backup?

Kan vara smart och se om Apple Hardware test har något mer ingående hårddiskdiagnos/test

http://support.apple.com/kb/ht1509

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Grafikkortet...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätagget...?

 

Startar den över huvudtaget då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Japp, några sekunder för att sedan slå av.

 

Kan du specificera mer vilken iMac du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bäst att lämna datorn till en verkstad eller har du tänkt byta hårddisk eller annan defekt hårdvara själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, några sekunder för att sedan slå av.

 

Kan du specificera mer vilken iMac du har.

 

 

*skratt*

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vilken det är, det är i alla fall en vit, 21 tummare och det nya OSX funkar inte att installera

 

Det här är vad som händer (Film)

 

För mig så är det inte så stor idé att lämna in för att laga, är det något som behöver göras så kommer jag eller någon annan försöka lösa det men jag är angelägen om att kanske veta vad det beror på OM det är så att man måste köpa en reservdel etc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att testa med en annan hårddisk. Alternativt bara rycka hårddiskkabeln och se om du kan boota upp från t.ex installationsskivan.

Trasiga hårddiskar kan få lite alla möjliga konstiga konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga vita 21-tummare. Förmodligen har du alltså en 20-tummare, och om Lion inte funkar att installera bör det vara en Core Duo såvida du har kunnat lägga in Snow Leopard på den. Är det Leopard den har rullat på så *kan* det rent av vara en PPC G5, och då har vi även kondensatorproblemet med grafikkortet att väga in.

 

 

Ingen snow leopard på denna, jag har inte testat det heller eftersom jag inte vetat hur länge den tänkt vara med men nu saknar jag den lite... men i alla fall, det är en core duo om jag inte misstar mig och det är säkert en 20 tummare

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...