Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Program kraschar när de eller filer öppnas från skrivbordet!?

enikone

Recommended Posts

Tjena!

Lite ny här och skulle behöva lite hjälp.

Har haft min Mac pro sedan ett år tillbaka och den har funkat kanon men nu helt plötsligt så har olika program börjat krascha.

Till exempel, Safari, Photoshop CS5, Phocus, Systeminställningar (när man ska tex byta skrivbordsbild..) etc.

Så fort jag ska ladda upp, hämta eller spara någon form av fil från eller på skrivbordet via menyn så dröjjer det en stund...sen dyker en kraschrapport upp och programmet stängs ner.

Har kört senaste uppdateringar, reparerat skivbehörigheter, kontrollerat dom och reparerat dom men det ger sig inte.

Har OSX version 10.6.8.

Nån som kan ha en aning om vad detta kan bero på eller hur man kan fixa det?

Behöver jag om installera allt kanske..?

Vore mycket tacksam för svar.

Börja med en säker start (håll ner och starta om). Det rensar en hel del, lite allmän trivselservice så.

Annars... kan du ha gjort någonting senaste dagarna. Lagt till någon ny maskin (skrivare/scanner osv). Testa koppla ur allt externt.

Installerat/uppdaterat ngt? ...petat i mer minne?

Försök komma fram till när det började och vad du kan ha gjort strax innan.

Det började (känns det som) efter jag råkat klickat upp ett mail som jag kanske inte borde..

Vart iofs inget skumt med det såg det ut som innan jag öppnat det. Ett svar på en Blocket annons jag hade men fattade kvickt att det var spam eftersom dom skrev med den klassiska google translate svenskan...

Mailet är borta nu iaf men om det hjälper vet jag inte.

Har installerat "smågrejjer" som ett och ett annat gratis typsnitt från nätet. Dock från sidor som är välkända, men det kanske man inte kan lita på heller..?

Också nån en app för att kunna göra fotoböcker från BLURB som inte heller känns så där infekterad...

Egentligen började det för månader sedan när Systeminställningarna kraschade när jag skulle byta skrivbordsbild, men då läste jag mig till att man kunde radera nån fil i bibliotek-preferences så det funkade.

Men bara tillfälligt.. :(

Jag skulle rekommendera att du kör in senaste combo-uppdateringen 10.6.8, som ett sista försök innan/om du blir tvungen att installera om hela systemet. Har du några korrupta systemfiler - och det verkar så av din beskrivning - så ersätts de med friska; har du "tappat bort" nåt på vägen, lär luckorna fyllas igen med rätt prylar.

Du installerar combon rätt "uppochner", utan några föregående åtgärder, möjligen med undantag för "Reparera skivbehörigheter" i Skivverktyg, som kan vara vettigt att köra både före och efter installationen... eller även mellan installationerna, för det kommer troligen behövas fler installationer än bara själva Combon. Så kör du den automatiska Programuppdateringen efter Combon; förmodligen får du hämta och installera någon eller ett par säkerhetsuppdateringar, samt troligen även Safari och Java, några plugins, typ FlashPlayer o dyl, ev m. fl. Med andra ord, kör Programuppdateringen tills det inte finns något mer att hämta. Avsluta med "Reparera skivbehörigheter" och hoppas på försynens oändliga godhet... ;)

Lyckas inte operationen, lär du bli tvungen överväga att installera om systemet "från början", s a s. Men jag tror du slipper :)

Här hittar du din combo: http://support.apple.com/kb/DL1399?viewlocale=sv_SE

Har du kollat att det inte bara är din användare som är korrupt? Kör burken från ett annat konto och se om det blir skillnad.

Tack för er hjälp!

har testat Installera combon och reparera skivbehörigheter etc som ni nämner, kört burken från annat konto men det hjälpte tyvärr inte.. :(

Programmen kraschar fortfarande så fort jag bara råkar tänka på att öppna nåt på skrivbordet...

PANIIK!

Orkar inte installera om allt.. Buu-huuuu...

*lipar*

;)

Lutar åt kassa typsnitt. De kan ställa till med massor. Så här skrev en på en nätsida:

Jo minsann, trasiga fontfiler ställer till massvis med problem. Och de finns hos alla.

Egentligen borde man ha som regel att några gånger om året slänga alla fonter och installera om dom. Men hur många har installationsskivor av sina fonter??

Nu bör det ju iaf inte vara något "normalt" fel med Systemet, tack vare combo(m.m.)-uppdateringarna och allt annat mer eller mindre desperat... för nog har du inte kunnat motstå impulsen att klappa till (mycket lätt, naturligtvis) på kärleksobjektets oemotståndligt provocerande, släta baksida :(

Det kan faktiskt mycket väl vara typsnitten som spökar. Själv har jag nästan inte haft problem med ’fonterna’ och kollar de mycket sällan, faktiskt trots att en av mina, numera övervunna, passioner har varit att nalla alla fonter jag råkat snubbla över på div ’sajter’, eller vad man ska kalla såna frestande djävulspåfund. Så nu har jag bara 400 stycken kvar, aktiva, hur korkat det än låter (för de som lär ut datorförstånd). Till mitt försvar kan jag nämna de kanske 4000 som är avinstallerade (men ej slängda). Vett eller ovett, dagens typsnittskontroll gav bara två svaga varningar, något som har hängt med just dessa ändå från början. Inte ens de har nånsin krånglat, men av rent pedagogiska skäl har jag avaktiverat dem, för dagen.

Men absolut, kör Typsnittsbokens kontroll/diagnos. Och man bör vara mycket försiktig med att installera och fr.a. använda systemtypsnitt med främmande/okänt härkomst; det kan mycket väl ställa till med "typ" sånt du brottas med.

post-12618-068370100 1338158713_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...