Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Frågor om reklamation

marmelad

Recommended Posts

Har reklamerat min dator, och nu har jag läst runt lite om andra som gjort detta. Tydligen är de jättepetiga med minsta buckla på produkten.

Måste datorn vara i perfekt skick utseendemässigt för att man ens ska kunna få ut nåt av det?

Och hur lång tid brukar det ta att få datorn reklamerad?

Det beror ju på vad du menar med "reklamera". Vill du använda öppet köp eller ångerrätt så är de VÄLDIGT petiga med skador. Naturligtvis, eftersom de ska kunna sälja datorn till någon annan.

Eller menar du verkligen "reklamation" som reklamation enligt konsumentköplagen när garantin gått ut? Tja, har den flera stora bucklor så tyder det ju på att du kanske inte varit så rädd om datorn som du nog borde.

Men någon liten buckla eller repa ska inte ha någon betydelse.

Det brukar väl ta ett par veckor, tror jag.

Det beror ju på vad du menar med "reklamera". Vill du använda öppet köp eller ångerrätt så är de VÄLDIGT petiga med skador. Naturligtvis, eftersom de ska kunna sälja datorn till någon annan.

Eller menar du verkligen "reklamation" som reklamation enligt konsumentköplagen när garantin gått ut? Tja, har den flera stora bucklor så tyder det ju på att du kanske inte varit så rädd om datorn som du nog borde.

Men någon liten buckla eller repa ska inte ha någon betydelse.

Det brukar väl ta ett par veckor, tror jag.

Well, inte öppet köp eller ångerrätt, utan via konsumentsköplagen som du tidigare hänvisade mig till :)

Den har en minimal buckla på locket, så det borde ju inte ses som en orsak till varför datorn pajade, vilket skedde långt senare och utan att de på min lokala mac-butik kunnat se varför. Det var via dem jag reklamerade datorn

Hur menar du pajade? Är det exempelvis bildskärmen som gått sönder och du har en buckla på locket så...

Vad är trasigt? Vad är det för dator?

Du har två månader på dig att reklamera varan från det att du upptäckte eller borde upptäckt felet. Det måste dessutom ske inom tre år från det datum du köpte varan. (Konsumentköplgen § 23) Jag har svårt att tro att man kan hålla en dator i absolut nyskick i tre år. Problemet blir att bevisa att felet är ursprungligt. Har det gått mer än sex månader sedan du köpte datorn är det du som har bevisbördan annars antas det ha funnits där från start. (KKöpL § 20a).

Normalt så repareras datorn vid "reklamation" efter att Apple har granskat ärendet. Det blir då som en garantiåtgärd. Du och en tekniker hos en Service Provider måste fylla i ett formulär tillsammans som laddas upp till Apples Servicesida ihop med ett kvitto som styrker att du köpt datorn som privatperson. (Konsumentköplagen gäller ej företag)

Eller har du rätten på din sida att kunna kräva omleverans av dator efter att samma fel kvarstår efter två reparationsförsök?

Eller vägrar du att datorn ska repareras och vill reklamera hela datorn ändå?

Vad i datorn är trasigt? Har skärmen slutat fungera så lär du inte kunna få den bytt pga bucklan.

Hur menar du pajade? Är det exempelvis bildskärmen som gått sönder och du har en buckla på locket så...

Vad är trasigt? Vad är det för dator?

Det är logikkortet som är pajat, vilket jag har svårt att se hur jag ska ha kunnat orsaka själv. En macbook pro 13 " köpt 2010

Pocahontas

Apple har ju tidigare haft problem med sina Nvidia grafikkort, http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=sv_SE

Så det är väl inte omöjligt att de har det med det du har också.

Har du varit i kontakt med Apples support?

Det är logikkortet som är pajat, vilket jag har svårt att se hur jag ska ha kunnat orsaka själv. En macbook pro 13 " köpt 2010

Borde inte vara några problem att få den reparerad.

Denna blankett ska fyllas i ihop med en service tekniker. Blanketter har din service provider.

http://www.servicepartner.dk/EMEAUK%20v2%202_European.pdf

Blanketten ihop med ett inscannat kvitto skickas upp till Apples Service sida vid skapande av reparationsärende för granskning av apple.

Sen tar det normalt mellan ett par timmar upp till ett dygn att få ärendet granskat av apple, och sen normalt mellan 1-2 arbetsdagar att få hem reservdel och sen är det upp till tekniker att byta delar och diagnosera att inga nya fel har uppstått efter reparationen.

Så mellan 1-4 arbetsdagar bör det väl ta att få din dator fixad.

Stereotypen

Finns datorer som dött den sk sacco-döden.....

Om din dator belastas och den ligger i sängen, på en kudde eller liknande så ventilationsutblåsen på baksidan täpps igen KAN datorn överhettas för många gånger och lödningar på logic-kortet lossnar/spricker.

Och det är inget fabrikationsfel.

Borde inte vara några problem att få den reparerad.

Denna blankett ska fyllas i ihop med en service tekniker. Blanketter har din service provider.

http://www.servicepa...02_European.pdf

Blanketten ihop med ett inscannat kvitto skickas upp till Apples Service sida vid skapande av reparationsärende för granskning av apple.

Sen tar det normalt mellan ett par timmar upp till ett dygn att få ärendet granskat av apple, och sen normalt mellan 1-2 arbetsdagar att få hem reservdel och sen är det upp till tekniker att byta delar och diagnosera att inga nya fel har uppstått efter reparationen.

Så mellan 1-4 arbetsdagar bör det väl ta att få din dator fixad.

Datorn blev klar igår efter bytt logikkort, hämtade den idag. Behövde inte betala någonting för det.

Men guess what? Den vill inte starta.

Fan vad lack jag blir, att de inte testar det i butiken först innan de ger tillbaka den.

Fan vad lack jag blir, att de inte testar det i butiken först innan de ger tillbaka den.

Ja, det var riktigt dåligt.

Den har inte bara laddat ur sig då?

Datorn måste startas upp efter moderkortsbyte för att bränna in serienumret så den bör ju ha fungerat efter bytet.

Den har inte bara laddat ur sig då?

Datorn måste startas upp efter moderkortsbyte för att bränna in serienumret så den bör ju ha fungerat efter bytet.

Enligt teknikern så funkade datorn efter bytet, och han gav mig instruktioner till hur man resettar SMC osv, vilket inget av det fungerade.

Laddat ur sig, ingen aning, hur länge måste man ladda den då? & Är det rimligt att lampan inte ens lyser?

Enligt teknikern så funkade datorn efter bytet, och han gav mig instruktioner till hur man resettar SMC osv, vilket inget av det fungerade.

Laddat ur sig, ingen aning, hur länge måste man ladda den då? & Är det rimligt att lampan inte ens lyser?

Om du menar lampan på laddaren så ska den självklart lysa när laddaren är ansluten.

Ger batterimätarknappen något utslag?

Tycker ofta att shift-alt-cmd + powerknappen inte resetar SMC. Rycka batterikontakten från logikkortet och hålla inne powerknappen i fem sekunder gör definitivt det.

Om du menar lampan på laddaren så ska den självklart lysa när laddaren är ansluten.

Ger batterimätarknappen något utslag?

Nope dry.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...