Nxz Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 Hej! Jag lämnade in min iPhone till en kille som jailbreakade den så jag kunde använda Telia på den då den är låst till Telenor. Nu har jag skaffat Telenor och tänkte ta bort jailbreaken så jag kan installera iOS 5 på den. Jag pluggade in den i datorn, återställde den, installerade nyaste programvaran av iOS (5.1.1), drog igång den. Allting går finfint till de att den ska aktiveras. Det står : "Det kan ta upp till tre minuter att aktivera din iPhone" Den står bara och tuggar, tills den ger upp och säger: "iPhone kunde inte aktiveras eftersom aktiveringsservern inte är tillgänglig för tillfället. Försök aktivera genom att ansluta iPhone till iTunes eller försök igen om ett par minuter." Så jag testade att koppla in den i iTunes, men då står den och tuggar där och sen säger den "Det finns inget SIM-kort i telefonen" Jag har satt i det nya simkortet från Telenor. Så nu har jag en ickefungerande iPhone. Jag har testat andra datorer och ominstallerat och återställt telefonen flera gånger. Med vänliga hälsningar, Nxz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kisch Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Har råkat ut för samma problem. Köpte en begagnad iphone 3gs med 4.1 som var jailbreakad. Skälet var naturligtvis att man skulle slippa opertörslåset och kunna använda vilken operatör man ville. Men Jailbreaking skapar problem för den som vill ha en iPhone som kan uppdateras i iTunes. Jag ville ta bort jailbreaket och läst att det bara är att återställa i itunes och uppdatera. Men när jag i itunes återställde och skulle uppdatera till 5.1.1 fick jag exakt samma problem. Iphone fastnar i aktiveringsläget och säger att det inte finns något SIM-kort och i vänstra hörnet som indikerar nätkontakt står "Ingen service." Har försökt reboota (tryckt ned homeknapp och power-knapp samtidigt). Det hjälpte inte. Till slut gav jag upp men mindes att det i Solna skulle finnas en mobilreparatör som var duktig, Solna Mobilservice. En äldre man (som jag själv) tog emot, gav ett gediget och förtoendeingivande intryck. Han sa att telefonen kraschat men att det förmodligen skulle gå att åtgärda. Kraschen beror på att telefonen varit jailbreakad, något jag alltså ville ta bort men när du gör det i itunes verkat det alltså som att Apple sett till att telefoner som varit jailbreakade blir förstörda (imjukvaran) – även när kunden försöker ta bort jailbreaket. Nu väntar jag på att se om Solna Mobilservice kan återställa min telefon. Under tiden har jag sökt svar på nätet om vad som hänt och vad man kan göra. Jag hittade en video på youtube som visar hur man kan kan lösa problemet. Jag har inte testat eftersom jag har lämnat in min telefon. Jag har ingen erfarenhet av sådant här så mina tips är på egen risk. Men om man fastnat och inte har någon annan utväg så kan det ju kanske vara en hjälp:youtube.com/watch?v=k8xWrxSC64A&src_vid=oCwt4FO1qqs&annotation_id=annotation_543645&feature=iv.[/media] Nu väntar jag spänt på om Solna Mobilservice kan hjälpa mig. Det går på 395 kr. I morgon, 7 juni, får jag tillbaka den. Jag lovar att höra av mig om det hjälpte. Men jag vill skicka en varning till alla som skall köpa en begagnad Iphone. I längden kan det vara billigare att köpa en iPhone som inte är jailbreakad och är operatörslåst. Det kan bli dyrt att fixa de problem jailbreakingen ställer till med, i värsta fall göra den oduglig. Det finns också företag som säljer begagnade, jailbreakade iPhone på nätet som att de är upplåsta. Om du köper en jailbreakad iPhone så lita inte på rådet att det bara är att återställa den. PÅ Solna Mobilservice fanns en liten lapp som uppmanade kunden att man inte skulle uppdatera. En Jailbreakad iPhone är sekunda vara som eventuellt kan innebära att du inte kan uppdatera den till senaste programvaran. Om jag har fel får ni gärna rätta mig och tala om hur man återställer en iPhone i fabriksläge och därefter riskfritt kan uppdatera. Hur som helst skapar en jailbreakad iPhone stora problem för en vardagsanvändaren som inte använder dag och natt för att begrunda hur man knäcker koder och dylikt utan bara vill ha en smarthphone som fungerar. För övrigt tycker jag att Apple borde se till att kunder som vill ta bort jailbreaket och återställa sin iPhone inte ska straffas med att göra telefonen funktionsoduglig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kisch Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Jag vill göra ett tilägg. Mitt youtube-tips nedan om hur man kan lösa problemet med en "krashad" iPhone är alltså ytterligare ett jailbreak med programet Redsn0w. Det verkar alltså så, att om man köpt en jailbreakad iPhone så är man av Apple förvisad till denna skymningsvärld där man tvingas ägna många timmar att lösningar för att få en funktionsduglig iPhone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiteful Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Jag tror inte att det har med själva jailbreaket att göra. Förmodligen är det något program, som t.ex installious, som orsakat kraschen. Men med dagens jailbreak skulle inte sådant hända. Man kan alltid återställa sin telefon i itunes med dagens jailbreak.. enda som inte funkar ordentligt är ota-uppdateringar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egget01 Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Kan ju börja med att säga att Apple inte ser till att du inte kan återställa din telefon. ALLT du behöver göra för att få bort jailbreaket är att koppla in telefonen till iTunes välj sedan återställ MEN om telefonen är låst till en operatör som du inte har kommer den som i ditt fall visa ingen service. Alltså har du en telefon som är låst till tex telenor som du först jailbreakar och sedan låser upp kan du sedan fritt använda med valfri operatör, men om du sedan återställer telefonen går den tillbaka till att bli telenorlåst. Problemet många får som köper en upplåst iphonen via blocket är att den kanske från början är köpt i USA och sedan upplåst. När du sedan återställer den så blir den låst till tex AT&T då får du en telefon som är omöjlig att använda om du inte har ett AT&T simkort. Problemet är att jailbreaket och upplåsning inte är samma sak. Dvs först släpps ett jailbreak till tex iOS 5.1.1 sedan hittas ev ett sätt att låsa upp telefonen. Fråga gärna ifall jag e otydlig.Apple ser alltså inte till att din mjukvara blir förstörd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Egget01 har helt rätt, Apple "förstör " inte jailbreakade telefoner. Om någon sagt det till dig så är det lögn, okunskap eller både och. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redcoon Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Vill passa på att förtydliga att ursprungsproblemet är att telefonen är operatörslåst. För att kringå detta så jailbreakar man telefonen och låser sedan upp den. Detta sker i två steg och det är inte alltid det finns tillgängliga verktyg för att låsa upp ett baseband. Detta beror på telefonmodell och basebandversion. Köper man en begagnad telefon som är operatörslåst så kan man bara använda den tillsammans med den operatör som sålt telefonen ursprungligen, dvs Telia, Telenor, Tre, AT&T, Orange eller liknande. Alternativet är att man jailbreakar och sedan låster upp telefonens baseband. En annan utväg kan vara att kontakta operatören som telefonen är knuten till. För ett par hundralappar kan dom eventuellt låsa upp den åt dig men det beror på abonnemangsformen och hur gammal telefonen är. Apple förstör inga jailbreakade telefoner! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spiteful Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Apple förstör inga jailbreakade telefoner! Kunde inte ha sagt det bättre själv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egget01 Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Vill passa på att förtydliga att ursprungsproblemet är att telefonen är operatörslåst. För att kringå detta så jailbreakar man telefonen och låser sedan upp den. Detta sker i två steg och det är inte alltid det finns tillgängliga verktyg för att låsa upp ett baseband. Detta beror på telefonmodell och basebandversion. Köper man en begagnad telefon som är operatörslåst så kan man bara använda den tillsammans med den operatör som sålt telefonen ursprungligen, dvs Telia, Telenor, Tre, AT&T, Orange eller liknande. Alternativet är att man jailbreakar och sedan låster upp telefonens baseband. En annan utväg kan vara att kontakta operatören som telefonen är knuten till. För ett par hundralappar kan dom eventuellt låsa upp den åt dig men det beror på abonnemangsformen och hur gammal telefonen är. Apple förstör inga jailbreakade telefoner! Va det inte det jag skrev?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
redcoon Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Va det inte det jag skrev?? Skrev jag inte att det var ett förtydligande?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kisch Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Tackar för svaren. De lärde mig lite nya saker. Jag köpte en jailbreakad iPhone och är relativt ny i jailbreaking-land. Jag köpte en 3GS till dottern och försökte återställa i Itunes för att få en Iphone utan jailbreaking med följden att jag hamnade i "No Service-läge" och att iphonen inte hittade något SIM-kort. Jag vill alltså komma bort från jailbreaking för att underlätta för dottern när hon ska uppdatera i iTunes. Men när jag talade med mobilreparatören sa han att jag inte skulle återställa i Itunes, då skulle telefonen krascha. En annan försäljare av begagnade mobiler sa att det inte gick att återställa utan att man var för evigt fast i Jailbreaking. Det lät lite konstigt för mig eftersom det ju bara handlar om mjukvara. Jag har haft Mac i 25 år, raderat hårddiskar och fyllt på med ny programvara utan problem. Har jag alltså förstått saken rätt att det är inga problem att ta bort jailbreaking och köra "straight" bara man låser upp telefonen hos operatören? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egget01 Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Vet du vilken operatör den är låst till?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kisch Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Den är låst till telenor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egget01 Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Då är det bara att kontakta dom om du inte vill använda telenor längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ejar Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 @Kisch: Hur gick det för dig, fick du telefonen fixad? Jag har råkat ut för exakt samma problem! Låste upp en jailbreakad operatörslåst (hos 3) iphone 3GS. När jag skulle uppdatera till iOS5 (efter jag fått bekräftelse om att den var upplåst) kraschade telefonen. Hittar inget SM-kort. Var inne på 3 service center i Göteborg där de testade allt för att få liv i den, men med den trista beskedet att den numera är en iBrick:( Skittrist när man lagt en massa pengar på den och försökt låsa upp den "riktigt". Men jag har svårt att se att det inte har något med jailbraiket att göra? Den är ju upplåst, men krascha ändå. Just som du säger Kisch så tycker jag också det borde gå att lösa, det är ju mjukvara. Är inte heller beredd att ge upp å bara kassera telefonen ännu, någon som har nån ide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastianboos Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Samma här. Har en 3GS. Oåeratörslåst till halebop(Telia). Lämnade in den i en affär för att få den upplåst. Men den blev jailbreakad med cylinda. Nu pluggade jag in den i datorn och uppdaterade den till ios6. Kom på att den var operatöslåst. Skaffade ett halebop kontantkort. Och skulle aktivera. Ingen service och kan inte aktivera via iTunes. iTunes säger att telefonen inte har ett sim i och telefonen kan inte uppdatera via wifi på grund av att aktiveringsservern inte är tillgänglig.. Hjälp vad göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniii 7583 Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Hej alla ! Behöver ni med aktivering o allt annat Gärna hör av om ni bor i sth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 För att få en telefon upplåst utan jailbreak, gå till operatören och få den upplöst av operatören. Det kan kosta en 300 kr men du kan du använda den med olika leverantörers SIM-kort utan jailbreak. Detta gäller om bindningstiden har gått ut. Under bindningstiden så kan man inte låsa upp telefonen hos operatören, utan det är bara när bindningstiden har gått ut som man kan det - i normala fall. Möjligen finns det någon som har olika erbjudanden eller special, men så här brukar det vara för de flesta. Jailbreak stökar till mjukvara i telefonen rejält så inget gäller längre, och du får ingen support på jailbreak - inte av Apple och inte av operatörerna, eftersom de inte säljer jailbreak och därmed inte har något ansvar för det. En telefon har ingen hårddisk, den har ett elektroniskt minne och även om iTunes försöker återställa telefonen och rensa den så kan det finnas skräp kvar av jailbreak därför att jailbreak går ju in och manipulerar telefonens grund-mjukvara på riktigt låg nivå. Apples återställnings-funktion är designad för icke jailbreakade telefoner. Om telefonen säger att den inte har ett SIM i så är fortfarande en del av jailbreaket kvar i telefonen. Har ni provat med att återställa telefonen helt innan ni kopplar in i iTunes, alltså återställning i telefonen alternativet som tar bort allt? Och detta innan ni byter SIM-kort. Efter återställning, stoppa i det korrekta sim-kortet - det som telefonen är låst till - och sen anslut till iTunes - återställ igen och där sen uppdatera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastianboos Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Hur skall man gå tillväga för att återställa om man har ominstallerat och kommer i no service läge? För jag kan inte få ett alternativ till att gå tillbaka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastianboos Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 nu har jag löst mitt problem iallafall.. http://iphoneguiden.se/guider/video-tethered-jailbreaka-ios-6/ fungerade o ladda ner den senaste och köra in jailbreaken igen och sen startade den igen. får väl vara så då.. blev av med BRICK problemet iallafall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.