Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WD-problem efter senaste programuppdateringen


gamlaskolan

Rekommendera Poster

gamlaskolan

Rysligt tråkigt att hårdisken inte längre kan läsas.

 

- Hårdisken snurrar

- Låter som vanligt (inget tickande eller liknande, fläkten går)

- WD SmartWare dyker upp på skrivbordet

- Syns i Skivverktyg men med streck som beskrivning av "tillgängligt" och "används"

 

Ruta kommer upp med:

"Datorn kan inte läsa den inmatade skivan"

Tre val - Formatera, Ignorera och Mata ut

 

Ngn med samma problem eller en klok fix?

 

Att formatera är inget option med bilder sedan tio år tillbaka på hårddisken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oklart vad som är "senaste programuppdateringen". Är det Mac OS X? Vilken version? Eller är det WD-programvara?

 

Har du ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att stänga av alltihop: Macen och den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamlaskolan

Jag syftade på Mac OS X, eller "äpplemenyn uppe till vänster" och sedan "programuppdatering" för att vara exakt

Version 10.6.8..

 

Det är backupen som fallerat nu. Och en del grejer på backupen har jag inte ännu en backup på. (Självklart de absolut viktigaste sakerna även på dvd-skivor, men långt ifrån allt.)

 

Stängt av och på, flera gånger.

Dragit ut sladdar och stått utan ström ett par minuter.

Startat i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur så är det kabinettet som gått sönder. Ta ur disken och stoppa den i ett nytt kabinett. Eller en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/sata-esata/usb2-till-idc40-44-sata-p68225

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamlaskolan

Vad menar du med kabinettet? "lådan"?

Ska jag i sådana fall "bryta upp" lådan och sedan plugga i sladden du länkar till direkt i själva hårddisken? (Som du märker är jag inget proffs..)

 

När USB-sladden kopplas in i macen så sätter den externa hårddisken igång - men disken kan inte läsas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med kabinettet? "lådan"?

Ska jag i sådana fall "bryta upp" lådan och sedan plugga i sladden du länkar till direkt i själva hårddisken? (Som du märker är jag inget proffs..)

 

När USB-sladden kopplas in i macen så sätter den externa hårddisken igång - men disken kan inte läsas..

Ja, jag menar lådan, den kallas "kabinett" i detta sammanhang. Antingen skaffa den kabeln (eller liknande) eller ett nytt kabinett.

 

Du kanske kan rädda innehållet med programmet "Data Rescue"? Det har hjälpt många.

Det kan du testa utan att "bryta upp" någon låda. Men då behöver du en tom disk att spara de räddade filerna till.

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamlaskolan

Tack för dina råd. Jag får ser hur jag gör.

Steg ett blir att köpa en ny hårdisk och göra backup på datorn, sedan försöka få fram gamla backupen.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...