Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har någon erfarenhet av BBB mobilt bredband 4G för hemmabruk?


Mckalm

Rekommendera Poster

Hej

 

Blev uppringd av en försäljare nyss. Han erbjöd 4G hastighet för mobilt bredband från BBB för 249 kr/mån. Fri surf påstod han men kollar man på hemsidan så begränsar de om man går över 100 GB/mån (vi har 5 st datorer + 1 iPhone + iPad) så jag vet att vi laddar ner mycket. Enligt täckningskartan skulle ví kunna nå ca 30-40 Mbit/s

Kör idag BBB via kopparledning för 319:- ca 9 Mbit/s

 

Han var lite dålig på att förklara hur man skulle få alla maskiner uppkopplade, lite om att köpa en Netgear tex och sticka in modemstickan i den så skulle det vips funka...

 

Finns det någon kunnig person i denna trevliga community (smör smör :) ) som vet/har erfarenhet av Bredbandsbolagets 4G mobila surf för hemmet?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen? :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mina erfarenheter så är hastigheten alldeles för ostabil för att jag skulle tänka på att ha det som enda uppkoppling. Speciellt i fallet att flera datorer ska dela på uppkopplingen.

 

Notera att detta är mina erfarenheter av detta mobila bredband som för övrigt körs på telenors nät (BBB ägs av Telenor).

Någon annan kanske har bättre erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående maximal nedladdning så har BBB ett mycket trevligare sätt att hantera detta än andra operatörer. De stryper inte din hastighet under resten av månaden, de stryper den bara om det behövs för övriga kunder och bara så länge som det behövs. http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/mobiltbredband4g.html#T25669_2

 

Sen har jag för mig att de har prova på-period, om du får mycket sämre täckning än väntat så kan man ångra sig inom några veckor. Men jag hittar inte det på sajten nu. Om jag kommer ihåg så kan jag fråga folk i morgon (jag har BBB som uppdragsgivare just nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Johanalder: kolla gärna om de har en prova på-period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade visst slarvigt igår: BBB har funktionsgaranti: http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/bredband4g.html#T40034_3

 

Men det gäller bara för hemmalösningen, det som heter Bredband 4G.

Det gäller ju dock bara om det inte fungerar alls av att döma på texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju dock bara om det inte fungerar alls av att döma på texten.

Texten är allmänt hållen (som det måste vara när man vänder sig till "alla"), jag tror att de är ganska flexibla vid klagomål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ska teckna 4G så kan jag konstatera att alla har prova på. BBB överger jag då de terroriserar mig med säljare och trots minst 5 tillfällen efter varandra har jag förbjudit kraftfullt och uttryckligen deras säljare att ringa utan att det hjälper. De ringer hela tiden.

...

Nästa bredbandsleverantör ska jag avtala en månad gratis för varje säljare som ringer.

telephone.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för feed-backen

Jag har kollat upp den router som BBB skickar med nu för tillfället och de som anv den verkar inte direkt nöjda. Mycket konstiga avbrott dagligen. Jag har minst 5-6 st olika datorer o ipads o touches som idag förlitar sig på mitt kopparledning med en Airport Extreme o det fungerar perfekt förutom att jag har för liten kapacitet på bredbandet ca 8-9 Mbit

 

Blir nog till att vänta på att tekniken ska bli bättre... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt och det är en Huawei b593 som skickas och så gör även Tele 2. En snabb skummning av diverse trådar angående modemet så verkar det som om folk har svårt att få kontakt med sändaren och köper externa antenner för att få stabilare funktion. Men det är inte billigt...

 

http://www.infoferenda.se/antenner/4g-panel-15dbi-20dbi.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt och det är en Huawei b593 som skickas och så gör även Tele 2. En snabb skummning av diverse trådar angående modemet så verkar det som om folk har svårt att få kontakt med sändaren och köper externa antenner för att få stabilare funktion. Men det är inte billigt...

 

http://www.infoferenda.se/antenner/4g-panel-15dbi-20dbi.html

 

Precis. Det känns som att tekniken inte är tillräckligt stabil & bra för tillfället, synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor hyfsat centralt och lite högt och har kort väg till 4G punkterna så jag tror att det kan fungera för mig.crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...