Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen sökning är möjlig inom pdf ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag har OS Lion, den söker inte bland textmassan inom pdf dokumnet (som ju öppnas med Preview)

Vilka dokument söker den i ?

 

Preview är förresten ganska begränsad i sina funktioner. Jag använde också Combind Pdf men jag är inte nöjd med den heller ; finns ingen uppdatering på Preview ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad Du är ute efter? Menar Du att operativsystemet (i form av inbyggda Finder) inte söker inom pdf-dokument eller är det Förhandsvisning som inte söker?

 

Hos mig fungerar nämligen båda sakerna.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätts att de pdf:er du avser innehåller text och inte bara bilder av text.

Just det. En (hel?) del PDF:er innehåller bara skannade papper, dvs bara en massa pixlar som för ögat bildar bokstäver. Pixlarna är såklart inte sökbara.

 

Typexempel på skannade papper är när folk laddat upp skannade bruksanvisningar till olika prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har skannat in texter och det uppfattas av programmet som bilder, kanhända att det är just därför det inte går att söka text

Så hur gör man om bilden till text då ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur gör man om bilden till text då ??

Då skaffar man ett OCR-program. De som är bra brukar vara dyra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition

 

Men hittar du ett bra och billigt så posta gärna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har skannat in texter och det uppfattas av programmet som bilder, kanhända att det är just därför det inte går att söka text

Så hur gör man om bilden till text då ??

Du behöver någon form av OCR-mjukvara som du kan använda antingen direkt med skrivaren eller på de PDF-filer som du redan har.

 

Känner inte till någon på rak arm, men snabb koll på google gav en tråd i detta forum. Samt infon att pro versionen av adobe acrobat reader har funktionen. Verkar finna en hel del andra program på marknaden också, men jag har som sagt ingen koll på vilken som är bra eller dålig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...