martin991 Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Hej! Jag är intresserad av era erfarenheter då det gäller NAS. Tidigare hade jag en Netgear Stora men jag tyckte den gav för dåliga överföringshastigheter samt att den ibland automatiskt mappades till ett annat namn vilket ställde till det för alla program som letade efter ursprungsnamnet. Det egenskaperna jag vill ha är: Helst 4 diskar. Mindre är för lite och mer blir för dyrt. Jag vill köra någon form av Raid som medger återskapande av data ifall en disk går sönder. Jag vill ha två partitioner, minst. En för backup för Time Machine, en för film och foton. Den måste vara driftsäker och relativt tyst. Låg elförbrukning är ju alltid bra. Hög överföringshastighet. Jag har Gigabit-nätverk via kabel i huset och vill nyttja den hastigheten vid arbete mot NASen. Jag har sett att flera NAS har dubbla nätverksanslutningar. Hur ska man koppla då och vilka fördelar/nackdelar har det? Gärna åtkomst till data på NASen via nätet. Gärna en processor över 2GHz. En del NAS klarar att installera serverprogram. Jag kör PLEX idag på en Mac Mini och hade varit glad om jag kunde köra Servern på NASen. Dock måste den klara att transcoda eftersom jag streamar via iPhone till min Apple TV gen3. Det var väl de egenskaperna jag kom på så här på rak arm. Kompletterar säkert lista snart ;-) Egenskaperna som är viktigast: 2, 3, 4, 6. Resten är bra om de flesta finns med. Mvh Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
matni Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Synology DS412+ är precis vad du behöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin991 Posted May 21, 2012 Author Share Posted May 21, 2012 Tack, ska kolla lite närmare på den. Fick dock en ide alldeles nyss. Kanske en begagnad Mac mini server skulle passa bäst. Dubbla diskar i raid, gigabit-nätverk, bra processor, bra ram, driftsäker, drar lite ström. Vad är det för nackdelar med den idéen jämfört med en bra NAS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jern Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Jag är inne på samma spår så bumpar denna tråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin991 Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Jag kan nog snart ge dig ett svar. Köpte en här om dagen. Ska testa fullt ut veckan som kommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Z Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Samma sits här. Tänkte läggs upp en tråd om detta innan jag hittade denna. Prismässigt skiljer sig en Mac mini lite mot en nas men man får ganska mycket mer. Bäst med en serverversion eller går det bra med en vanlig Mac mini? Vad skiljer? Hade tänkt komplettera med en mediaspelare också men den får man på köpet i så fall Vad behöver man för spec? Räcker det med snikvarianten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Vill man komma billigt undan kan man ju skaffa sig en gammal trött PC för nån hundring eller 2, och sen stoppa i FreeNAS i den ...och så klart de diskar man vill ha/behöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.