Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilka Macar kommer kunna ha Mountain Lion?

Materos

Recommended Posts

Som rubriker lyder: vilka macar kommer kunna installera det nya OSX som kommer i sommar? Har sett listor på det förett tag sen men de har väl hunnit förändras?

Kommer tex tjejens macbook alu (late 2008) klara det?

Tack, jag läste faktiskt den artikeln innan förtydligandet 22.30. Låter som det där programmet är värt o trsta, för jag vet inte om det är 32 eller 64 på den. Kör dessutom Leopard så det blir ju att ordna snö först.

Pocahontas

Du kan installera Lion direkt om du väljer köpa det, hoppa över Snowleopard

Finns på USB-pinne

Men jag har läst någonstans att det kräver Snow Leopard? Stämmer inte det..?

Inte om du gör en ren installation av Lion. Blåser rent hårddisken och stoppar in Lejonet. Nemas problememas.

Kan vara bra med backup(TimeMachine) på dina filer så kan du flytta tillbaka dom sedan med hjälp av flyttassistenten.yeahbaby.gif

Aha, I see!

Hur fungerar det med de filmer och bilder som finns i iTunes respektive iPhoto? Hur säkerhetskopierar jag det? Det känns som det mest primära. För jag antar att även de nollställs. Datorn blir väl som ur kartong praktiskt taget antar jag?

Men OM jag ordnar Snow Leopard först behöver man inte blåsa ur den??

Men OM jag ordnar Snow Leopard först behöver man inte blåsa ur den??

Om du har Snow Leopard så kan du göra en "uppgradering".

Dock gör jag själv aldrig "uppgraderingar" utan installerar om från grunden. Det kan uppstå vissa problem när man "uppgraderar", som man oftast får läsa om här på forumet.

Men visst, det ska fungera.crossfingers.gif

Om du har Snow Leopard så kan du göra en "uppgradering".

Dock gör jag själv aldrig "uppgraderingar" utan installerar om från grunden. Det kan uppstå vissa problem när man "uppgraderar", som man oftast får läsa om här på forumet.

Men visst, det ska fungera.crossfingers.gif

Okej, tack. Då vet jag :)

Hur fungerar det med de filmer och bilder som finns i iTunes respektive iPhoto? Hur säkerhetskopierar jag det? Det känns som det mest primära..

TimeMachine

Time Machine till en extern hårddisk

Så ni menar att när man säkerhetskopierar (som jag gör en gång i veckan i Time Machine) så säkerhetskopieras även det som finns på itunes och iphoto? I deras ursprungsmappar eller..?

Så ni menar att när man säkerhetskopierar (som jag gör en gång i veckan i Time Machine) så säkerhetskopieras även det som finns på itunes och iphoto? I deras ursprungsmappar eller..?

Om du inte har valt att utesluta några mappar så kopieras allt från din dator över till den externa disken via time machine

Nej, utesluter inga mappar och ligger inte på en extern. Då borde det inte vara några problem. Tack!

Jag vet att Time Machine, åtminstone under Leopard, uteslöt en del mappar när den tog backup. Det fick jag själv surt erfara när jag behövde återskapa från backupen och upptäckte att "Cache"-mappen i mitt bibliotek INTE hade säkerhetskopierats. Den innehöll bland annat alla mina inspelade program i EyeTV. Platsen som EyeTV sparar inspelade program går dock att ändra manuellt i programmets inställningar, vilket jag gjorde efter den händelsen...

Jag vet att Time Machine, åtminstone under Leopard, uteslöt en del mappar när den tog backup. Det fick jag själv surt erfara när jag behövde återskapa från backupen och upptäckte att "Cache"-mappen i mitt bibliotek INTE hade säkerhetskopierats. Den innehöll bland annat alla mina inspelade program i EyeTV. Platsen som EyeTV sparar inspelade program går dock att ändra manuellt i programmets inställningar, vilket jag gjorde efter den händelsen...

Hmmm, good to know! Konstigt att den själv väljer att utesluta mappar..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...