iPhone97 Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Hej! Jag är 15 år gammal och har ett brinnande intresse för Apple, deras produkter och inte minst designen på datorerna och telefonerna. Jag har känt så i ett par år, och jag börjar känna att jag skulle vilja utveckla detta på något sätt och det som jag kom på först var att göra en egen iPhone app. Inte för att tjäna pengar, utan mer för att lära sig om iPhones uppbyggnad och om kodning. Jag tror att detta kommer att vara till stor hjälp när jag söker in till gymnasium till hösten. Jag har en idé till en app, men jag kan absolut ingenting om kodning d.v.s. C++, Python, HTML och allt vad det heter (förutom själva namnen som jag har snappat upp då jag googlade på detta) Jag har, som jag nyss skrev, googlat på detta men jag hittade inte ett svar som jag förstod, då jag inte har någon som helst erfarenhet av kodning. Jag skulle alltså behöva lära mig allt från grunden. Jag skulle vilja ha allmänna tips, och gärna något tips på en bok (helst på svenska) där man kan lära sig sådant här. En inledande, och troligtvis viktig fråga som jag glömde var: Vilket slags programmeringsspråk skulle jag behöva lära mig? Skulle också kunna tänka mig att koda något enkelt till Mac om det är enklare Jag vill alltså, som sagt, inte tjäna pengar på det här. Endast lära mig. Mvh, Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 developer.apple.com har all info du behöver. Objective-C är språket du använder till iPhone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 MW skrev lite om det för ett tags sen: Apple startar app-skola -> http://macworld.idg.se/2.1038/1.433799/apple-startar-app-skola -> https://developer.apple.com/library/ios/#referencelibrary/GettingStarted/RoadMapiOS/Introduction/Introduction.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
set_lo Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Du vill "[lära dig om] iPhones uppbyggnad och om kodning", men "kan absolut ingenting om kodning" och "skulle alltså behöva lära mig allt från grunden". Det är ambitiöst att lära sig allt redan innan du börjat gymnasiet. Kudos! Som du kanske känner till så levererar gymnasiet på sin höjd högst elementära saker fram till din examen (se t.ex. Skolverkets info: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0708&infotyp=5&skolform=21&id=2952 ). Det är mycket långt ifrån vad som krävs vid ordinär programmering av en iPhone. Mycket långt. Att kunna göra en algoritm för kö i Objective-C som tycks vara kronan på verket i sista kursen C är egentligen mycket banalt när allt kommer kring. Som redan belysts så körs det mesta genom Objective-C, ett språk som särskiljt förknippats med Apple. Knappt ens de svenska universiteten stödjer denna ganska proprietära miljö. Däremot är C++ en annan sak, som förutom vissa delar (API) kan även kodas för iOS (iPhone). Du skulle helst vilja lära dig allt via svenska böcker. Tyvärr så är det så att detta inte är direkt möjligt idag. Det finns många orsaker, såsom hastigheten på utvecklingen gör att böckerna skulle vara föråldrade när de kom i tryck. Eller att det är ganska så komplext språk idag som har många lager av historisk bakom sig vilket gör det knepigt att förstå de många olika delarna, liksom att även iOS utvecklas snabbt. Alternativen är idag endast det engelska utbudet (med viss modifikation för större språk också såsom tyska eller franska). Men. Men. Tar vi det lite lugnare och går på några enklare recept, så tror jag säkert du finner nöje i kodning. Det finns 14 åringar som gjort appar! Dock vad jag hört inte i Obejctive-C eller C++ utan i t.ex. Lua. En miljö som exempelvis Corona funkar faktiskt alldeles utmärkt utan att du behöver kunna någon om komplicerad Objective-C. Visst det är begränsat, men det går att snabbt lära sig och förstå (vilket nog ändå är det främsta syftet): http://www.anscamobile.com/corona/ Det finns även hybridteknik där man kör flera saker såsom HTML5 (CSS, JavaScript) och kombinerar det med vissa saker i Objective-C. T.ex. körs App Store-appen på iPhone genom denna teknik mer än "native code". Då får man lära sig mer av generell webbteknik, snarare än "Apple-teknik" eftersom det är anpassningsbart även mot Android. Exempelvis. Någonstans har jag även sett visuella verktyg för att generera kod för iOS. T.ex. borde väl Adobe ha ett sådant verktyg klart idag. Det finns andra liknande miljöer som förenklar utveckling (med viss inbyggda begränsningar dock). Så. Mitt råd är inte att börja med tunga klivet in i Obejctive-C (till skillnad mot ovanstående rekommendationer) utan att börja med enklare verktyg. Det går snabbare, blir roligare och det går faktiskt ibland även att publicera det man skapar! (Dvs. att ladda upp den på AppStore, men hur detta går till är en helt annan historia ...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
set_lo Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 [Dubbelpost] Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted May 21, 2012 Author Share Posted May 21, 2012 Tack Hummel och iEricF för era svar, men efter vad jag fick veta av set_lo så tror jag inte att jag har erfarenhet eller tid nog att ge mig in på Objective-C språket ännu då jag har min skolgång att tänka på. Jag visste att om jag ville lära mig kodning/programmering så skulle det bli svårt och ta oerhört mycket tid. Jag trodde att det var en väg utan slut, men jag blev nu medveten om att det finns ett slut men samtidigt att det här är mycket bredare än vad jag trodde. Jag har nu bestämt mig för att (försöka) göra som set_lo föreslog och lära mig något lättare, då jag hoppas att kunna få in en fot i programmerings världen. Du föreslog Corona och efter att ha tittat på deras hemsida, så tycker jag att det ser bra ut...förutom att det kostar över 1000kr att köpa det. Jag vet inte om alla program inom den här "genren" kostar så mycket, men jag tycker att det är ganska dyrt. Du vet inte om det finns någon trial eller lite version? (Tack för svaret förresten, det öppnade verkligen mina ögon) Link to comment Share on other sites More sharing options...
set_lo Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Jo, jag vill absolut inte hindra dig från att lära dig allt om Objective-C, men bara varna för att det kan bli komplext och svårt att lära sig snabbt. Risken är att du ledsnar och tröttnar på programmering när det blir för svårt. Därför rekommenderar jag en lite lättare väg in. Det är en hyggligt språk Objective-C (tycker jag) men det är inte det lättaste att börja med för iOS. Alternativ till Corona lär vara t.ex. Wax: https://github.com/probablycorey/wax Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Tack Hummel och iEricF för era svar, men efter vad jag fick veta av set_lo så tror jag inte att jag har erfarenhet eller tid nog att ge mig in på Objective-C språket ännu då jag har min skolgång att tänka på. Jag visste att om jag ville lära mig kodning/programmering så skulle det bli svårt och ta oerhört mycket tid. Kan du ngn form av kodspråk än? Du skulle kunna kika lite på Titanium (http://www.appcelerator.com/). Där kan du göra appar till både iOS, OS X, Andriod med hjälp av java och php (m fl). Är ju smidigt om man redan kan den biten - lite grann i a f. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted May 22, 2012 Author Share Posted May 22, 2012 Jo, jag vill absolut inte hindra dig från att lära dig allt om Objective-C, men bara varna för att det kan bli komplext och svårt att lära sig snabbt. Risken är att du ledsnar och tröttnar på programmering när det blir för svårt. Därför rekommenderar jag en lite lättare väg in. Det är en hyggligt språk Objective-C (tycker jag) men det är inte det lättaste att börja med för iOS. Alternativ till Corona lär vara t.ex. Wax: https://github.com/probablycorey/wax Jo, det var precis det som jag tänkte. Jag känner nu att jag inte är redo att satsa fullt ut på det här, utan kanske mer ha det som ett hobbyprojekt. Mitt mål med det här är inte att göra en app, utan att förstå iOS uppbyggnad, men också hur alla kodspråk är uppbyggda. Alla skiljer sig från varandra på olika sätt, men det finns kanske ändå något slags samband mellan dem(?) Alltså, om jag lär mig t.ex. HTML, så blir det väl troligtvis lättare för mig att lära mig Objective-C efteråt? Eller har jag fått allt om bakfoten;)? Jag ska definitivt pröva Wax programmet! Tack för tipset! Kan du ngn form av kodspråk än? Du skulle kunna kika lite på Titanium (http://www.appcelerator.com/). Där kan du göra appar till både iOS, OS X, Andriod med hjälp av java och php (m fl). Är ju smidigt om man redan kan den biten - lite grann i a f. Nej, tyvärr så kan jag inte det. Jag kan dock minnas att jag, förra julen, gjorde ett klent försök till att lära mig HTML (Jag kommer ihåg att en hemsida som är kodad i HTML består av head och body, men inte mycket mer) men tyvärr så kom det något annat i mellan, och sedan började jag inte igen. Jag känner mig väldigt splittrad i det här, ska jag råplugga Objective-C, eller ska jag ta något lättare till att börja med, och sedan försöka mig på det förstnämnda? Vad tycker ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcoKng Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Mitt mål med det här är inte att göra en app, utan att förstå iOS uppbyggnad, men också hur alla kodspråk är uppbyggda. Alla skiljer sig från varandra på olika sätt, men det finns kanske ändå något slags samband mellan dem(?) Alltså, om jag lär mig t.ex. HTML, så blir det väl troligtvis lättare för mig att lära mig Objective-C efteråt? Eller har jag fått allt om bakfoten;)? För att förstå iOS uppbyggnad tycker jag Objective-C och vanlig app-programmering med XCode är vägen att gå, närmare iOS än så tror jag inte du kan komma. Som total nybörjare är det dock ett stort steg. Jag vill inte avskräcka dig, men räkna inte med att få igång ett exempel första dagen Behärskar du engelska någotsånär bra finns det dock mycket och bra material för att lära sig. Det viktigaste vad gäller programmeringen tycker jag utan tvekan är sättet att tänka och det är mer eller mindre lika oavsett språk och apparat du ska programmera. Tankarna ska sedan översättas till kod i ett språk men det tycker jag är av sekundär betydelse. Omsättningen till kod är skitjobbig i början när du inte kan nånting men blir mer och mer automatisk, ungefär som att lära sig prata ett mänskligt språk. I HTML berättar du hur en sak ska se ut, i Objective-C berättar du hur en sak ska byggas upp. Jag tycker inte de står varandra särskilt nära. Men det är klart, båda två är datorrelaterade språk som har en syntax du måste följa o s v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 För att förstå iOS uppbyggnad tycker jag Objective-C och vanlig app-programmering med XCode är vägen att gå, närmare iOS än så tror jag inte du kan komma. Som total nybörjare är det dock ett stort steg. Jag vill inte avskräcka dig, men räkna inte med att få igång ett exempel första dagen Behärskar du engelska någotsånär bra finns det dock mycket och bra material för att lära sig. Det viktigaste vad gäller programmeringen tycker jag utan tvekan är sättet att tänka och det är mer eller mindre lika oavsett språk och apparat du ska programmera. Tankarna ska sedan översättas till kod i ett språk men det tycker jag är av sekundär betydelse. Omsättningen till kod är skitjobbig i början när du inte kan nånting men blir mer och mer automatisk, ungefär som att lära sig prata ett mänskligt språk. I HTML berättar du hur en sak ska se ut, i Objective-C berättar du hur en sak ska byggas upp. Jag tycker inte de står varandra särskilt nära. Men det är klart, båda två är datorrelaterade språk som har en syntax du måste följa o s v. Nej nej! Mitt mål är inte att göra en app, utan mer att förstå iOS uppbyggnad eller kanske "bara" lära sig ett (enklare) kodspråk. Om jag gör det nu eller börjar med det nu, så kanske jag kan få mer hjälp/lära mig bättre på gymnasiet Skulle JavaScript vara ett alternativ? Om jag förstod set_lo:s inlägg rätt, så kan Objective-C och JavaScript ha med varandra att göra i vissa sammanhang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcoKng Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Nej nej! Mitt mål är inte att göra en app, utan mer att förstå iOS uppbyggnad eller kanske "bara" lära sig ett (enklare) kodspråk. Om jag gör det nu eller börjar med det nu, så kanske jag kan få mer hjälp/lära mig bättre på gymnasiet Skulle JavaScript vara ett alternativ? Om jag förstod set_lo:s inlägg rätt, så kan Objective-C och JavaScript ha med varandra att göra i vissa sammanhang. Jag har lite svårt för kombinationen "förstå iOS uppbyggnad", "inte att göra en app" samt "lära sig ett kodspråk". Låter som en motsägelse! Varför vill du inte göra en app? Om du bara vill lära dig programmera duger väl vad som helst, men det hjälper väl knappast att säga så... En sak som jag alltid gillat är att dels kunna se resultat snabbt, dels att kunna göra appar/program/kalla-det-vad-du-vill som löser små uppgifter åt mig själv som jag vill ha gjorda. Att bara programmera för programmerandets skull blir nog lite tråkigt. Så vilka slags program vill du helst skriva? Något som går att köra i en iPhone/iPad, på en Mac, på en websida eller nåt annat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted May 28, 2012 Author Share Posted May 28, 2012 Jag har lite svårt för kombinationen "förstå iOS uppbyggnad", "inte att göra en app" samt "lära sig ett kodspråk". Låter som en motsägelse! Varför vill du inte göra en app? Om du bara vill lära dig programmera duger väl vad som helst, men det hjälper väl knappast att säga så... En sak som jag alltid gillat är att dels kunna se resultat snabbt, dels att kunna göra appar/program/kalla-det-vad-du-vill som löser små uppgifter åt mig själv som jag vill ha gjorda. Att bara programmera för programmerandets skull blir nog lite tråkigt. Så vilka slags program vill du helst skriva? Något som går att köra i en iPhone/iPad, på en Mac, på en websida eller nåt annat? Ursäkta om jag lät lite krånglig, men jag kom tyvärr inte på något annat att skriva just då Jag skulle gärna vilja göra en app, men... eller, egentligen har jag inget att säga om det. Mitt ursprungliga mål var att göra en app, men jag tänkte att det kanske var bättre att lära sig "allt" (eller det som krävs för en app) innan man sätter igång med att koda/programmera, istället för att ta lite åt gången samtidigt som man lär sig om språket. Om jag förstår dig rätt, så borde jag göra den sistnämnda (?) (Vilket jag hoppas) Jag hade tänkt mig en app för iOS. Det skulle vara en mycket simpel (?) app, som gick ut på att man fick höra olika ljud om man klickade på olika symboler i form av de olika rage face:en som finns. (Om du har hört talas om dem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcoKng Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Jag skulle gärna vilja göra en app, men... eller, egentligen har jag inget att säga om det. Mitt ursprungliga mål var att göra en app, men jag tänkte att det kanske var bättre att lära sig "allt" (eller det som krävs för en app) innan man sätter igång med att koda/programmera, istället för att ta lite åt gången samtidigt som man lär sig om språket. Om jag förstår dig rätt, så borde jag göra den sistnämnda (?) (Vilket jag hoppas) Jag hade tänkt mig en app för iOS. Det skulle vara en mycket simpel (?) app, som gick ut på att man fick höra olika ljud om man klickade på olika symboler i form av de olika rage face:en som finns. (Om du har hört talas om dem) Fördelen med en sak som att hacka kod är att det är så enkelt att prova saker utan att det kostar något. Själv skulle jag aldrig försöka lära mig något nytt utan att sitta och prova mig fram under tiden. När jag började för 30 år sedan gjorde jag i princip allt genom att prova mig fram, numera blir det lite mer åt "läs-först-prova-sen", varför vet jag inte. Nej, några rage face har jag inte hört talas om Link to comment Share on other sites More sharing options...
set_lo Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Jo, du skall nog läsa oss mer som rådgivare än som några auktoriteter. Läs allt du ser här med lite distans eller nypa salt. Dvs. du skall naturligtvis själv bestämma vilken väg du vill gå för att lära dig. (Till skillnad från skolans väg som ofta är just auktoritativ där man måste följa vad de säger.) Det väsentliga är egentligen att ha roligt medan man lär sig. Börjar man med säg Objective-C och märker att det är alldeles för svårt att sätta sig in i som nybörjare, så är det kanske lämpligt att man hittar på något annat. T.ex. börjar med ett annat språk, eller lär sig uppmärkningsspråk som HTML och går vidare med JavaScript exempelvis. Var definitift inte rädd för att starta med något. Du kan alltid avbryta det och hitta på något annat. Med detta sagt å har dessvärre även jag start med programmeringserfarenheter tillbaka i tiden på slutet av 70-talet, typ lite över 30 år. Det har hänt en del med hur man betraktar programmering och hur man går tillväga. Det har ju även hänt lite med datorerna under tiden. Vad som inte har hänt så mycket med är faktiskt hantverket att skriva program. Det ligger på samma nivå mest hela tiden. Det finns en del som t.ex. "design patterns" som man visserligen använde, men de var aldrig systematiserade, förrän det kom mot mitten av 90-talet. Långt ifrån 70-talets slut. Man börjar ofta (som redan sagts ovan) att koda, det är i början det roligaste momentet. när man efter ett antal år gjort detta så kommer det som är "programmering" in allt mer. Kodningen övergår då till att förstå problemet som separat från hur (den exakta) kodningen ser ut. Denna abstraktion kommer oftast med erfarenhet. Så småningom kommer du att förstå programmering i princip oberoende av programspråk. Jo, visst finns vissa saker som skiljer de åt, men t.ex. att bygga ett program (eller idag en app) som analyserar en bild och lägger på några roliga filter är mer ett problem i det abstrakta än det är i kodning. Sedan tillkommer en massa test till exempel, en massa avlusning (rätta alla fel man gjort). Med mera. Därför: börja med något språk du finner roligt att jobba med (vilket du rätt snart borde upptäcka). Men var också tålmodig. Håll dig till helst ett språk i taget. Koda och lär dig parallellt mer om programmering. Som sagt betyder programmering betydligt mer än bara kodning ... ha kul och finn ut själv vad som är kul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanny Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 ...och jag vet då inte om en enda programmerare som bara kan (hur bra man kan de tar jag inte med här) ett språk . Man lär sig flera olika språk så var inte rädd för att börja med ett och sen efter ett tag bli nyfiken å börja med ett annat. För att komma igång och snabbt få resultat är HTML riktigt bra och sen kan du gå över till JavaScript (som iof kan vara krångligt att se var felet är). Sen är det bara att gå på nästa språk! Själv lärde jag mig LUA för några dagar sen för att det är roligt och jag använder i jobbet C#, SQL och Java så roligt med något nytt Link to comment Share on other sites More sharing options...
imthecoder Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Det väsentliga är egentligen att ha roligt medan man lär sig. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcoKng Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 +1 Absolut! Det är när man har roligt man lär sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted June 1, 2012 Author Share Posted June 1, 2012 Fördelen med en sak som att hacka kod är att det är så enkelt att prova saker utan att det kostar något. Själv skulle jag aldrig försöka lära mig något nytt utan att sitta och prova mig fram under tiden. När jag började för 30 år sedan gjorde jag i princip allt genom att prova mig fram, numera blir det lite mer åt "läs-först-prova-sen", varför vet jag inte. Nej, några rage face har jag inte hört talas om Tack, bra tips! Ett rage face är ett ansikte/figur/teckning som utrycker en känsla t.ex. "Me Gusta!" Skrämmande nog så börjar man se ut så (eller i alla fall ibland) när man ser något som man gillar skarpt . Det är väldigt populärt bland ungdomar, och det finns en sida som har börjat att lägga upp sådana här små skämt (och andra också) Den heter http://9gag.com/ den är, som det står, "Just for fun" så om du skulle surfa in där någon gång, så ta det inte allt för seriöst. Jag tycker att sidan är något som kan lyfta upp ens humör avsevärt om man har en dålig dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted June 1, 2012 Author Share Posted June 1, 2012 Jo, du skall nog läsa oss mer som rådgivare än som några auktoriteter. Läs allt du ser här med lite distans eller nypa salt. Dvs. du skall naturligtvis själv bestämma vilken väg du vill gå för att lära dig. (Till skillnad från skolans väg som ofta är just auktoritativ där man måste följa vad de säger.) Det väsentliga är egentligen att ha roligt medan man lär sig. Börjar man med säg Objective-C och märker att det är alldeles för svårt att sätta sig in i som nybörjare, så är det kanske lämpligt att man hittar på något annat. T.ex. börjar med ett annat språk, eller lär sig uppmärkningsspråk som HTML och går vidare med JavaScript exempelvis. Var definitift inte rädd för att starta med något. Du kan alltid avbryta det och hitta på något annat. Med detta sagt å har dessvärre även jag start med programmeringserfarenheter tillbaka i tiden på slutet av 70-talet, typ lite över 30 år. Det har hänt en del med hur man betraktar programmering och hur man går tillväga. Det har ju även hänt lite med datorerna under tiden. Vad som inte har hänt så mycket med är faktiskt hantverket att skriva program. Det ligger på samma nivå mest hela tiden. Det finns en del som t.ex. "design patterns" som man visserligen använde, men de var aldrig systematiserade, förrän det kom mot mitten av 90-talet. Långt ifrån 70-talets slut. Man börjar ofta (som redan sagts ovan) att koda, det är i början det roligaste momentet. när man efter ett antal år gjort detta så kommer det som är "programmering" in allt mer. Kodningen övergår då till att förstå problemet som separat från hur (den exakta) kodningen ser ut. Denna abstraktion kommer oftast med erfarenhet. Så småningom kommer du att förstå programmering i princip oberoende av programspråk. Jo, visst finns vissa saker som skiljer de åt, men t.ex. att bygga ett program (eller idag en app) som analyserar en bild och lägger på några roliga filter är mer ett problem i det abstrakta än det är i kodning. Sedan tillkommer en massa test till exempel, en massa avlusning (rätta alla fel man gjort). Med mera. Därför: börja med något språk du finner roligt att jobba med (vilket du rätt snart borde upptäcka). Men var också tålmodig. Håll dig till helst ett språk i taget. Koda och lär dig parallellt mer om programmering. Som sagt betyder programmering betydligt mer än bara kodning ... ha kul och finn ut själv vad som är kul. Jo, det är nog det där roliga som jag saknar just nu. Jag går inte i någon sport (tränar i och för sig på gym) och jag är inte ofta ute med några kompisar på fritiden. Jag har kompisar, och det vore inget problem att ringa dem för att t.ex. gå på bio men jag tycker att jag inte passar in där. Jag flydde därför in i datorernas värld, men jag valde inte spel-vägen. Jag valde ingen väg alls egentligen, men jag hoppas att jag har hittat rätt nu. Jag känner mig fascinerad av att se raderna av kod, och alla kommandon som ska/har skrivits in och skulle därför vilja börja med det...typ som en hobby skulle man kunna säga. Jag vill kunna känna den där upptäckarkänslan och euforin (?) eller "mycket nöjd känslan" som jag antar att man får efter ett väl utfört arbete. Det kanske också ska tilläggas att jag är rätt så ambitiös i skolan och känner ungefär så som jag har beskrivit efter ett väl utfört arbete. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhone97 Posted June 1, 2012 Author Share Posted June 1, 2012 ...och jag vet då inte om en enda programmerare som bara kan (hur bra man kan de tar jag inte med här) ett språk . Man lär sig flera olika språk så var inte rädd för att börja med ett och sen efter ett tag bli nyfiken å börja med ett annat. För att komma igång och snabbt få resultat är HTML riktigt bra och sen kan du gå över till JavaScript (som iof kan vara krångligt att se var felet är). Sen är det bara att gå på nästa språk! Själv lärde jag mig LUA för några dagar sen för att det är roligt och jag använder i jobbet C#, SQL och Java så roligt med något nytt Tack för tipset! Jag kommer absolut att tänka på alla kloka svar från er! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcoKng Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Tack, bra tips! Ett rage face är ett ansikte/figur/teckning som utrycker en känsla t.ex. "Me Gusta!" Skrämmande nog så börjar man se ut så (eller i alla fall ibland) när man ser något som man gillar skarpt . Det är väldigt populärt bland ungdomar, och det finns en sida som har börjat att lägga upp sådana här små skämt (och andra också) Den heter http://9gag.com/ den är, som det står, "Just for fun" så om du skulle surfa in där någon gång, så ta det inte allt för seriöst. Jag tycker att sidan är något som kan lyfta upp ens humör avsevärt om man har en dålig dag. Intressant, aldrig hört talas om det förr! Mmm, ja lite lustiga saker finns det ju där Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.