Jump to content
Just nu i M3-nätverket

måste alltid starta upp två gånger, varför?

seoulenite

Recommended Posts

seoulenite

Alltid när jag startar min dator, så måste jag starta den två gånger.

Första försöket, så kommer bara den grå rutan upp, sedan kommer jag inte vidare.

Får stänga av, och starta igen, först då börjar äpplet så småningom att ladda.

Varför?

"Varför" har jag ingen aning om, men du kan prova en säker start: håll nere shift-tangenten när du startar datorn, håll nere tills laddningsgrafen kommer upp i nederkanten av skärmen.

seoulenite

"Varför" har jag ingen aning om, men du kan prova en säker start: håll nere shift-tangenten när du startar datorn, håll nere tills laddningsgrafen kommer upp i nederkanten av skärmen.

Kan man få reda på vad som är fel då?

Nej, men hårddisken kommer att starta i fel säkert läge då(?) (Om jag inte minns fel)

Nej, men hårddisken kommer att starta i fel säkert läge då(?) (Om jag inte minns fel)

Mac OS startar i felsäkert läge. Nothing more nothing less.

Ok, tack:) Bra att veta inför ev. framtida frågorrespekt.gif

Inte helt korrekt, datorn startar inte bara i felsäkert läge - utan det töms cacheminnen och görs en snabbkoll av systemet. Den självservice som görs brukar avhjälpa många problem.

Inte helt korrekt, datorn startar inte bara i felsäkert läge - utan det töms cacheminnen och görs en snabbkoll av systemet. Den självservice som görs brukar avhjälpa många problem.

Jo det är så korrekt och minimalt som det bara kan bli.

Cachetömingen och alla andra trevliga saker som sker är ju en del av starten i felsäkert läge.

Kände inte att mer behövde förklaras annat än att det var Mac OS som startades i felsäkert läge och inte någon "hårddisk som startas i felsäkert läge".

seoulenite

bra, skall prova det.

Körde just en verify disk i disk utility, den att disken verkar vara ok i alla fall

seoulenite

Det kan också vara dags att återställa PRAM då den lagrar vilken startskiva som ska användas bla. Observera att flera inställningar påverkas som ljud, klocka mm.

Innehåll i PRAM och hur du återställer

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Skumt, så fort jag postade här, så har datorn startat på första försöket, fyra gånger i rad, vilket den i princip aldrig gr i vanliga fall.

Så fort jag får problem igen, vilket torde vara snart, skall jag prova tipsen, tack så länge!

Skumt, så fort jag postade här, så har datorn startat på första försöket, fyra gånger i rad, vilket den i princip aldrig gr i vanliga fall.

Så fort jag får problem igen, vilket torde vara snart, skall jag prova tipsen, tack så länge!

Finns ingen anledning att vänta tills du får problem igen. Skadar inte att göra det nu, så du kan lika gärna göra det.

Så du inte glömmer bort det.

Burken blev väl rädd!! hihihi.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...