kiplon Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Lösenord hit och lösenord dit, otal är de program, mail och webbsidor som man har lösenord till. Inser att jag inte varje gång orkar hitta på ett unikt lösenord utan många ggr blir det samma. Funderar på att installera ett program för att hantera alla dessa lösenord. Har ni erfarenheter av om det funkar bra? Funderar på exv https://agilebits.com/onepassword , är det någon som provat det och funkar det så bra som det beskrivs? Förstår att man då måste skapa det superunika extremt svårgissade lösenordet en gång för alla, men om man glömmer det då kommer man inte in nånstans? Och vad händer om programmet helt plötsligt slutar fungera? Tacksam för alla slags synpunkter som kan vägleda mig vidare i frågan! Installera lösenordsprogram eller ej? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yellowman Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Jag kör LastPass Premium, erbjuder ungefär samma funktionalitet men kostar betydligt mindre. 1$ per månad för Premium. Behöver man inte LastPass i mobilen så funkar gratis-varianten finfint. Största skillnaden, förutom priset, är att LastPass lagrar lösenorden "i molnet". 1password lagrar lokalt och skall du synka lösenord mellan enheter måst du använda någon tjänst såsom DrobBox eller liknade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Jag använder 1Password, tycker det är toppen. Tidigare hade jag WebConfidential. Ett lösenord för alla..naturligtvis måste man ju komma ihåg det, ha det nedskrivet nån annanstans än i bostaden om man är den glömska typen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 Tack för tipsen! Tror nog att det supermegaunika lösenordet ska lagras lokalt på nåt papper undanstoppat eller som något som är långt och så unikt personligt så jag aldrig glömmer det. Tror inte på iden att lagra det i molnet via Dropbox eller liknande. Ipassword kostar 379 :- i Appstore och det andra är gratis. Kanske är det värt kostnaden? Inväntar och ser om jag får fler synpunkter kanske, innan jag bestämmer mig... Dropbox är ju jättebra för sånt som man vill ha tillgängligt alltid, men använder det inte till den typen av filer som är mycket privata eller som handhar personuppgifter i mitt jobb eller liknande. Strömmade foton via dropbox härförleden och döm om min förvåning när jag en gång öppnade boxen och det dök upp ett foto från någons semester 2010 som absolut inte är mitt foto, det svischade förbi någon liten sekund innan det försvann - men ändå. Vet också att företag och organisationer som har behov av att delge dok i olika slags grupper inte använder Dropbox just av den orsaken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Jag använder programmet Wallet för det, och finns även i iPhone version. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yellowman Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Ett annat program som är värt att tipsa om är KeePass. Också ett gratisprg, för alla möjliga plattformar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 ja, så slog jag till då... på 1password, kollade runt lite och tänker att det kan nog funka. Det kändes liksom säkrast, kanske är jag lite misstänksam men en tjänst som kostar borde ju vara säkrare än en gratistjänst? Inte uteslutet att jag behöver ställa frågor längre fram om funktionerna Än så länge har jag bara lagt in några webbsidor och det begriper jag mig på.... fast det tog en stund! Men undrar redan nu: kan jag då komma åt exv en webbsida från vilken dator som helst trots att jag inte kommer ihåg lösenordet? Eller funkar det enbart på de datorer som jag laddat ner klienten/programmet på? Frågan är kanske dum men känns inte alls självklar för mig. Och om det är så, då känns det ju inte sådär särskilt smart..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 måste förtydliga mig lite inser ju hur dum frågan var här ovanför. Menar alltså att det räcker att komma ihåg mega-super-unika-lösenordet för alla sidor man besöker som kräver inlogg. Provade lite o insåg ju att det inte funkade- Vilket alltså måste innebära att det är på mina enheter som jag inte behöver komma ihåg lösenord på. Vid någon annan enhet så blir det till att komma ihåg det unika lösenordet för just den sidan (vilket ju inte är så unikt eftersom man inte orkar hitta på nya lösen hela tiden o som man inte sedan kommer ihåg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaypowell Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Hej, jag använder själv 1password (dagligen) och kan varmt rekommendera dess funktionalitet. Inhandlade även 1password pro från itunes(109kr, då kan du både använda den till din iphone och ipad, istället för att inhandla iphone=75kr och ipad=75kr) Vilket alltså måste innebära att det är på mina enheter som jag inte behöver komma ihåg lösenord på. Vid någon annan enhet så blir det till att komma ihåg det unika lösenordet för just den sidan (vilket ju inte är så unikt eftersom man inte orkar hitta på nya lösen hela tiden o som man inte sedan kommer ihåg) Ang. att du fortfarande måste komma ihåg dina lösenord för att logga in på konton av olika slag, så stämmer det att du alltid behöver det unika lösenordet som du en gång skapade. Fördelen med 1password är ju att det kan generera ett unikt lösenord för dig.. Använder du dig då av 1password för mobilen har du ju alltid med dig dina lösenord(om du behöver logga på med en dator som ej är din egen) och behöver då i teorin bara komma ihåg ditt "master password" för 1password. Jag personligen hade funderat två gånger innan jag börjar logga in (skriva mina lösenord) på en dator som jag inte vet någonting om.. En offentlig dator kan ha blivit trixad med fysiskt eller att den kör med mjukvara som loggar all aktivitet.! (kanske också en anledning till att ha flera olika lösenord, så om ett blir kapat - kan man fortfarande minimera skadorna. Ja lycka till med programmet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 Så sant, Jaypowell! Har ju faktiskt alltid lösenorden med mig i telefon. Undrade faktiskt varför lösenorden till de olika sidorna låg blottade i appen, f ö är ju alltid lösenorden krypterade så man inte ser hur de ser ut. Och eftersom jag har det så att det alltid krävs lösen för att kunna använda telefonen och sen dessutom det megasuperduperlösenordet för att ta sig in i appen så borde det ju vara rätt säkert. Javisst, självklart loggar jag inte in på kinkiga sidor på andras eller offentliga datorer. finns liksom inte att på en sådan exv gå in på banksidan lr liknande. Men det är ju så många andra sidor man vill kunna nå och som man har måst lösa nåt slags konto med lösenord på. Och jag har haft ett litet helsike ibland att ta mig in på dom för jag kan inte för mitt liv komma ihåg lösenordet, har en radda lösenord som jag varvar med och få då testa ett efter ett efter ett efter ett..... lite tröttsamt. Och eftrsom jag också har en del mailkonton så kan det krånga till sig ytterligare osv osv ja, det känns väl igen, kan jag tro.... Så med lite kloka tankens kranka visshet (lr vad det heter) så förstår jag ju att det liksom inte går att få genvägar till lösenordsskyddade sidor på vilken dator som helst som inte är min egen. Det vore kanske att servera lösenord och personliga uppgifter på silverfat till alla kapare och hackare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.