Matajen Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Jag har nyss köpt en M-Audio Keystudio 49i för att använda som midi-keyboard till ipaden. Nu får jag felmeddelandet att den kräver för mycket ström. Ändå har jag kopplat in nätström till keyboarden. Jag har sett att vissa skriver att man ska ha "powered USB hubs", att det skulle lösa problemet. Vad är det och har någon här erfarenhet om det funkar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsons Ägg Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Här är exempel på hubs "Powered USB hubs" är matade med extra spänning från en adapter kopplad till väggurtag. Det som förbryllar mig är att ditt keyboard redan är kopplat till nätet, då borde ju tillräckligt med ström finnas. Vad säger M-Audios manual? Ett krux är att vissa enheter inte gillar hubs. Mitt Apogee ljudkort ska helst kopplas direkt in i datorn för att funka optimalt. Du får prova dig fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matajen Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 Jag börjar nästan misstänka att det är något skumt med keyboarden. Det går nämligen att spela piano med hörlurar, dvs utan dator eller något. När jag gör det så funkar det några takter sen börjar det brumma i lurarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matajen Posted May 21, 2012 Author Share Posted May 21, 2012 Så här är det förmodligen. Jag har sabbat strömmatningen genom att använda nätadapter med felaktig polaritet. Klantigt! :-( Hursomhelst så funkar keyboarden med datorn och nu har jag skaffat en usb-hub med strömmatning så jag kan mata keyboarden och den funkar med det inbyggda pianoljudet. När jag ansluter iPaden till usb-huben får jag inget felmeddelande, men jag kan inte frambringa några ljud i GarageBand. men jag vet att keyboarden har mån sorts kontakt med paddan, för när jag trycker på tangenterna så rör sig volymindikatorn på iPaden (i GB alltså), och när jag trycker på de virtuella tangenterna i GarageBand så kan jag höra ljuden i lurar som jag pluggar in i keyboarden. Det borde betyda att jag inte är så långt ifrån målet, men jag vet inte vad jag ska testa härnäst. Tacksam för förslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.