kaffemax Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Är en Intel Core 2 Duo omodern i dagens läge med alla "i-processorer" som i5? Jag har inget problem med min Macbook som har en Intel Core 2 Duo 2,4 gHz processor tycker den är lika snabb som den var när jag köpte den, visst skulle det vara skönt att uppgradera till en Macbook Air eller Pro men det får bli om ca ett år. Jag är bara nyfiken av vad ni tycker. Mvh Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Den är helt ok men klarar inte de tyngsta arbetsuppgifterna så bra typ Photoshop och tyngre musik och filmredigering. Jag har en MacBook med liknande bestyckning och den är pigg och rask och man märker inte av att den är från 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 Den är helt ok men klarar inte de tyngsta arbetsuppgifterna så bra typ Photoshop och tyngre musik och filmredigering. Jag har en MacBook med liknande bestyckning och den är pigg och rask och man märker inte av att den är från 2007 Men tror du att t.ex Logic Pro 9 skulle fungera på min Macbook? Är ganska sugen på att skaffa det har tröttnat lite på Garageband. Föresten är det den senaste Macbook modellen 7,1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Men tror du att t.ex Logic Pro 9 skulle fungera på min Macbook? Är ganska sugen på att skaffa det har tröttnat lite på Garageband. Föresten är det den senaste Macbook modellen 7,1 SSD disk och mycket RAM så går det säkert galant. Klarar din macbook minst 4 Gb ram så behåll den något år till. Flaskhalsen i din dator är RAM och hårddisken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 SSD disk och mycket RAM så går det säkert galant. Klarar din macbook minst 4 Gb ram så behåll den något år till. Flaskhalsen i din dator är RAM och hårddisken. Jo 4 GB Ram har jag redan uppgraderat den till men SSD har jag nog inte råd med just nu... Synd att det kostar en hel del pengar, men nu när jag ska sommarjobba kanske jag köper mig en SSD också. Jag vill ju helst att min Macbook ska hålla så länge som möjligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Den vita eller svarta plastmodellen av Macbook med C2D 2,4 GHz processor ska klara 6 GB i RAM, en 2 GB- och en 4 GB-sticka. Om det är Unibody-modellen (den första i aluminium) med C2D 2,4 GHz processor ska den klara 8 GB i RAM "... if updated to Boot ROM Version MB51.007D.B03 and running MacOS X 10.6 "Snow Leopard" or higher. ..." enligt EveryMac.com. Ge den så mycket den tål! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 18, 2012 Author Share Posted May 18, 2012 1337365050[/url]' post='1542792']Den vita eller svarta plastmodellen av Macbook med C2D 2,4 GHz processor ska klara 6 GB i RAM, en 2 GB- och en 4 GB-sticka. Om det är Unibody-modellen (den första i aluminium) med C2D 2,4 GHz processor ska den klara 8 GB i RAM "... if updated to Boot ROM Version MB51.007D.B03 and running MacOS X 10.6 "Snow Leopard" or higher. ..." enligt EveryMac.com. Ge den så mycket den tål! Jag visste inte att min skulle klara av 6 GB, men då får jag fundera lite iaf tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Jag visste inte att min skulle klara av 6 GB, men då får jag fundera lite iaf tack! Jag hittade den billigaste 4 GB-stickan för 615 kronor exklusive frakt, här, så det kostar ju en del. Men det kanske finns billigare, jag använde Prisjakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Jag hittade den billigaste 4 GB-stickan för 615 kronor exklusive frakt, här, så det kostar ju en del. Men det kanske finns billigare, jag använde Prisjakt. INTE den, den är tokfel, du skall ha SO-dimm..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 INTE den, den är tokfel, du skall ha SO-dimm..... Helt rätt, ser det nu, Prisjakt leder fel. Sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Är väldigt ovanligt med 4 Gb i den hastigheten numer. Jag skulle kolla ebay istället. Edit: Har du inte bråttom: http://viewitem.eim.ebay.se/4GB-RAM-SODIMM-200PIN-DDR2667-PC25300-1X4G-laptop-memory-SODIMM-LIFETIME/110877842660/item Tar ca 2 veckor att få hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Det är omodernt så det smäller om det, men så länge som det räcker prestandamässigt för det jag gör så är det inget problem. Jag har en C2D 2.0 GHz i min iMac och C2D 2.1 GHz i min MacBook. Det som är ett problem för mig är det klena grafikkortet (Intel X3100) i MacBooken, inte processorns prestanda eller den begränsade möjligheten att uppgradera internminnet. Jag trodde inte den var så omodern, hehe... Men för mig har jag inget problem ännu med vare sig processor, minne eller grafikkort... Jag spelar aldrig några tunga spel så grafikkortet tänker inte jag så ofta på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Fyra-fem år är en evighet i datorvärlden, men mina datorer är fortfarande snygga och går som tågen, lika snabba idag som de var när de var nya. Vad som är gammalmodigt är väl rätt ointressant så länge som de gör det de skall i ett tempo jag inte blir frustrerad över. De får gärna hålla i fem år till Ja min är också riktigt snabb och fungerar några år till skulle jag tro! Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_ii Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Håll er i hattarna; jag jobbar med print-grafik på en PowerBook G4 (1.33 + 1.25gb ram) och är nöjd Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Hur mycket minne den vita c2d klarar beror på modellen. Min (tidigt 07) klarar 3 fast jag satt i 4. Mactracker är ett program för att kolla vilken modell du har. Eller har jag fel ? Klara min gamla macbook mer minne ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Håll er i hattarna; jag jobbar med print-grafik på en PowerBook G4 (1.33 + 1.25gb ram) och är nöjd Förr var Mac riktigt stort i den grafiska världen och med förr menar jag då när en PB G4 skulle betraktats som ett UFO....... fungerar grejjorna tillsammans och man inte behöver värre prylar är det ju bara att köra! Man behöver ju inte uppgradera för uppgraderingens skull. ... Men skulle man slänga in nyaste Photoshop tackar den inte nej till 16 GB RAM och sånt....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Hur mycket minne den vita c2d klarar beror på modellen. Min (tidigt 07) klarar 3 fast jag satt i 4. Mactracker är ett program för att kolla vilken modell du har. Eller har jag fel ? Klara min gamla macbook mer minne ? Mactracker kan du lita på till 100% ( om det inte är tryckfel... ) Om Mactracker säger 3 GB är det 3 GB. Hårdvaran klarar inte av att adressera mer minne ÄVEN om du stoppar i mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Men tror du att t.ex Logic Pro 9 skulle fungera på min Macbook? Är ganska sugen på att skaffa det har tröttnat lite på Garageband. Föresten är det den senaste Macbook modellen 7,1 Jag kan inte svara specifikt angående Logik eftersom jag inte har använt det. ... För övrigt klarar en MacBook 7,1 8 GB RAM vilket jag skulle rekommendera. Eftersom En del av RAM-minnet går till grafikkortet så har man inte tillgång till allt RAM. Sen snor OS X en hel del så bara hit försvinner nästan 1 GB RAM. 3 GB RAM är mycket men det trista är att tar det slut så används hårddisken som tillfällig lagring och på en MB med långsammare hårddisk kan det gå seegt särskilt om hårddisken börjar bli full. Med 8 GB RAM är den gränsen lååångt bort i de allra flesta fall. Själv köpte jag till 8 GB RAM till iMacen så jag har totalt 12 och när dottern redigerar film kan det i enstaka fall bli tillfälliga filer men då är det ofta tre användare till inloggade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 För den som inte vill ha ett program i datorn rekommenderas EveryMac.com som listar hur mycket RAM varje Mac klarar av. Länk här. Samma uppgift finns givetvis listad för varje modell, då börjar man här. Just RAM-max är ett sorgligt kapitel när det gäller Macar, och många Macspecialsajter följer Apples rekommendationer, inte fakta. Vilket vilseleder, hur man än ser det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Jag kan inte svara specifikt angående Logik eftersom jag inte har använt det. ... För övrigt klarar en MacBook 7,1 8 GB RAM vilket jag skulle rekommendera. Eftersom En del av RAM-minnet går till grafikkortet så har man inte tillgång till allt RAM. Sen snor OS X en hel del så bara hit försvinner nästan 1 GB RAM. 3 GB RAM är mycket men det trista är att tar det slut så används hårddisken som tillfällig lagring och på en MB med långsammare hårddisk kan det gå seegt särskilt om hårddisken börjar bli full. Med 8 GB RAM är den gränsen lååångt bort i de allra flesta fall. Själv köpte jag till 8 GB RAM till iMacen så jag har totalt 12 och när dottern redigerar film kan det i enstaka fall bli tillfälliga filer men då är det ofta tre användare till inloggade. Ja om jag nu kommer att köpa logic pro kommer jag att uppdatera till 8 gb helt klart! Det har jag väl råd med två 4 gb stickor ram och logic pro 9 men dock inte SSD för tillfället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Ibland kan jag se att min MacBook använder sig av växelfilen det är bara ett par MB men ändå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 Jag brukar ha en extern tv med hdmi inkopplad också, det använder väl oxå en del ram? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Ibland kan jag se att min MacBook använder sig av växelfilen det är bara ett par MB men ändå! Om du tittar på "Sidor ut" vad säger den? Sidor ut beskriver alla onödiga flyttningar av filer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Jag brukar ha en extern tv med hdmi inkopplad också, det använder väl oxå en del ram? HDMI på TV-n men Minidisplay-kontakt på datorn...? Belastar grafikkortet som om du kör en extra skärm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 http://www.dustinhome.se/product/5010281412/corsair-vs-8gb-ddr3-so-dimm-pc3-8500-1066mhz-cl7-2x4gb/ Nu beställde jag detta Just nu är Sidor ut på 0 byte men ibland kan den vara runt 100 kb om jag inte minns fel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.