Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Flashback gav hackarna noll

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Bör man inte skriva talet 600000 som ett ord. Sexhundratusen?

Sorry för stavningspolisattityden men det blev väldigt hackigt att läsa i början.

grodkungen2

är 600 000 inte många drabbade nog för att se det som ett PROBLEM!?

Kan man tycka, om nu dessa 600,000 ens finns.

Jag har inte sett en enda privat användare, privatperson som företag, som haft problem med detta som borde ha orsakat en hel del uppståndelse, frågor, och annat. Inte ett ljud, inte ett pip förutom uttalanden från antivirusföretag, alltså de som skulle kunna vinna på oroliga människor världen runt.

Jag å min sida tycker att de bär sig förbannat illa åt. :superirriterad:

Vilka är "de"? De som sprider skiten eller de som varnar för den? Eller båda?

Det råder väldigt delade meningar om det verkligen var så många. Om jag förstått saken rätt från olika nätkällor.

De som i företagen som vill värva kunder genom att ljuga och vilseleda.

De som i företagen som vill värva kunder genom att ljuga och vilseleda.

Så du tycker alltså inte att de som skapar skadlig programvara bär sig förbannat illa åt?

Det tycker jag i alla fall.

Så du tycker alltså inte att de som skapar skadlig programvara bär sig förbannat illa åt?

Det tycker jag i alla fall.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Det ena utesluter väl inte det andra?

Jo, det verkar ju så.

Jag frågade: Menar du det ena eller det andra eller båda? Om man då får som svar "det ena" så utesluter alltså man "det andra" och "båda" från svaret.

Kan man tycka, om nu dessa 600,000 ens finns.

Jag har inte sett en enda privat användare, privatperson som företag, som haft problem med detta som borde ha orsakat en hel del uppståndelse, frågor, och annat. Inte ett ljud, inte ett pip förutom uttalanden från antivirusföretag, alltså de som skulle kunna vinna på oroliga människor världen runt.

Jag å min sida tycker att de bär sig förbannat illa åt.

Om nu allt är hittepå varför har då Apple släppt säkerhetsuppdateringar för att åtgärda något som inte finns? Är det lösplugg?

Jo, det verkar ju så.

Jag frågade: Menar du det ena eller det andra eller båda? Om man då får som svar "det ena" så utesluter alltså man "det andra" och "båda" från svaret.

Nja, du frågade vad han menade i den mening det var skrivet.

I den meningen så är det nu bekräftat att han syftade på företagen.

Inte ett ljud, inte ett pip förutom uttalanden från antivirusföretag, alltså de som skulle kunna vinna på oroliga människor världen runt.

Jag å min sida tycker att de bär sig förbannat illa åt.

Det finns förhoppningvis inga malware-makare som gör uttalanden genom antivirusföretag.

(Därför hade det varit konstigt att svara "båda".)

Vi får helt enkelt vänta och se vad mikaellq tycker om malware-skaparna. (Jag går skulle faktiskt gissa att han inte gillar dem heller.)

Om nu allt är hittepå varför har då Apple släppt säkerhetsuppdateringar för att åtgärda något som inte finns? Är det lösplugg?

Proof of concept, alla hos de inkomstkåta AV företagen.

Olsons Ägg

Apple kan ha släppt uppdateringar – inte för att avvärja ett hot, utan för att lindra folks oro. Att som företag utstråla trygghet är viktigt för business.

Om hotet sen är verkligt eller ett fantasifoster spelar ingen roll.

Jag vill påpeka att mitt inlägg är en hypotes.

Oavsett om det är ett reellt hot eller inte är det ju bra att Apple tar det på allvar och hittar löningar på det. Sen om det visar sig senare att hotet ev var overksamt (lösplugg), spelar mindre roll. Tycker de hanterade det bra. Bättre det än att bara invänta - då är det oftast försent.

Olsons Ägg

Bör man inte skriva talet 600000 som ett ord. Sexhundratusen?

Sorry för stavningspolisattityden men det blev väldigt hackigt att läsa i början.

Jo det bör man. F.ö. tycker jag att man ska skriva så här: ett–tio (kanske tolv) = bokstäver. 11–999 999 = siffror. Tal i miljoner, miljarder osv = bokstäver igen; eller rättare sagt en blandning: 23 miljoner t.ex.

Jag läste en bok en gång, tror den handlade om historia av något slag. Där hade man skrivit årtal med bokstäver: sjuttonhundrasextiotvå, nittonhundratrettiofyra. Jag gav upp.

Angående talskrivning (hehe). Enligt Svenska skrivregler, utgiven av dåvarande Svenska språknämnden, är det lite luddigt hur tal ska skrivas; siffror eller bokstäver. Kruxet är om artikeln huvudsakligen är inriktad på sifferuppgifter eller inte. I det här fallet rätt oklart.

Klart står dock att i artikeln blandar man "sex hundra tusen" och "600 000", och det blir fel, man måste bestämma sig för det ena eller det andra. Om man ska skriva med bokstäver ska det i så fall vara "sexhundra tusen". Ej särskrivning mellan sex och hundra, alltså. Ska man skriva talet i siffror ska det vara "600 000", för man grupperar siffror i tre från höger räknat.

OBS! Nu är det dock så att mediernas språknorm avviker en aning, eftersom den baseras på TT-språket, för enhetlighetens skull. Där skrivs tal i siffror om de är större än tolv, och alltid i siffror om det handlar om ekonomi. En striktare tillämpning av vad "sifferuppgifter" är för något, alltså. Hade jag varit skribent hade jag således genomgående skrivit "600 000"*. Om denna praxis kan man ju sedan tycka vad vad vill, men det blir i vart fall enhetligt, och det är en fördel.

*Edit: Som redigerare sitter det i ryggmärgen att man gör fast mellanslag, så att hela talgruppen alltid står på egen rad i layoutprogrammet... :nerd:

*Edit: Som redigerare sitter det i ryggmärgen att man gör fast mellanslag, så att hela talgruppen alltid står på egen rad i layoutprogrammet... :nerd:

Vilket dessvärre inte funkar på webben, så om man är osäker på om siffrorna kommer radbrytas så skulle jag ha skrivit antingen 600.000 (vilket egentligen är felaktigt men alla förstår vad som menas) eller sexhundra tusen (mindre allvarligt med en radbrytning i detta fall).

Vilket dessvärre inte funkar på webben, så om man är osäker på om siffrorna kommer radbrytas så skulle jag ha skrivit antingen 600.000 (vilket egentligen är felaktigt men alla förstår vad som menas) eller sexhundra tusen (mindre allvarligt med en radbrytning i detta fall).

I html skriver man " ", utan citattecken, mellan siffrorna. Fast det lär ju inte fungera i forum och andra ställen där man har WYSIWYG-redigerare, som här.

I html skriver man " ", utan citattecken, mellan siffrorna. Fast det lär ju inte fungera i forum och andra ställen där man har WYSIWYG-redigerare, som här.

Stämmer, men det blir å andra sidan massa skräp i koden ... ;)

Edit: många webbredaktörer fokuserar på språket och vill/kan inte pyssla med html-finesser. De jobbar också i WYSIWIG.

Stämmer, men det blir å andra sidan massa skräp i koden ... ;)

Edit: många webbredaktörer fokuserar på språket och vill/kan inte pyssla med html-finesser. De jobbar också i WYSIWIG.

Självklart är det så. Om nu WYSIWIG är What You See Is What I Get, alltså... ;)

Självklart är det så. Om nu WYSIWIG är What You See Is What I Get, alltså... ;)

:ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...