Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem, och ev problemlösning?

mariashaw

Recommended Posts

Hej å hå!

Min söta lilla rara, trogna, annars pålitliga Macbook Pro (lite till åldern kanske, dvs late 2006 tror jag) har fått hjärnblödning och börjat bete sig underlig. Det började med att iPhoto helt lade av och slutade fungera.., och sen var det ett mail som jag skrivit som återskapades hela iden, så att innan jag kom på det så lyckades den nästan fylla hela hårddisken! Datorn kunde vid ett tillfälle inte ens skapa en ny mapp.., så lite utrymme var det kvar, men jag hittade brevet och raderade de alla 728st typ.., bara för att se det återkomma igen. Så jag öppnade eller använde inte Mail, för det verkade som att då "gick det igång", men kanske inte.., jag var i alla fall försiktig och uppmärksam på detta fenomen. Jag köpte ett antivirusprogram (Avast för tillfället, vill egentligen ha Norton) samt inhandlade Mackeeper, men det verkade nästan som att de motarbetade varandra ibland.. kanske var det ngn inställning, för Avast blinkade ilsket rött, och varnade för ngt som hade med just Mackeeper att göra. Jag ignorerade detta. Jag kollade startskivan och djupscannade och sådär. Skivan var helt okej, men vid scanning kom det upp "decompression bomb" bl.a, samt "för långt filnamn".., och det var liksom ikoner, sådana där original som ligger som "photoshopbilder" i "bilder" och i Finder, ramar och såntdär som den hakade upp sig på.., och menade att dessa var infekterade, jag fattade inte riktigt. Sen började det bli riktigt konstigt.. Macen ville inte stänga av! Den gick ner till det blåa läget, där det snurrar en stund, men sen stänger ju datorn helt av.., men den snurrade och snurrade, och stängde inte av! Inte någonsin! Den kunde ha snurrat långt ut i Evigheten! Jag fick alltså hålla ner knappen för att få den att stänga, och det vet jag att datorn inte mår så bra av i längden. Jag startade i Säkert Läge några ggr, men det hjälpe inte, det blev lika varje gång i alla fall. När jag startade i Säkert läge, då kunde den starta om utan problem, men efter det kunde den inte starta om heller, utan bara snurrade och snurrade..

Så nu har jag lagt min kära vän åt sidan, för jag vill inte att den ska bli ännu snurrigare.

Jag tänkte, att innan jag låter mig ruineras genom att lämna in den på Macoteket för att lagas, så köper jag Mac OS 10.5.8.., den som är i nu, eller kanske hellre Snow Leopard (heter den väl?), om nu inte detta blir fel. Kanske orginal är bäst trots allt, och man kan uppdatera sedan? Jag behöver egentligen inte uppdatera, jag har inte de behoven.., men jag vill i alla fall få den att fungilera! (jag tänker högt..sorry..)totaltgalen.gif

Sååå? Hur gör jag nu? Jo, mitt fiffiga förslag är; Köp en Apple orginalskiva med MacOS 10.5.8.., visst då? Och då stoppar jag alltså in den och hur gör man sen? Men ska jag ändra konto också? Alltså ett nytt konto, och radera det gamla? Hur gör jag då? Vad tror ni har hänt? Men visst borde väl detta kunna hjälpa datorn att få tillbaka sin självkänsla igen? När man stoppar i skivan.., berättar den då precis hur man gör? Försvinner allt det andra som ligger i datorn då? Det vill jag nämligen att det ska göra, att allt ska bli nytt och helt igen!

Vad tror ni?

Förlåt om jag är gaggig, det är nog andra som frågat och tjatat om detta ämne.., men ofta är det ändå individuella förfrågningar i de tidigare trådarna.., jag menar inte att vara långrandig. Hoppas på förståelse för min prekära situation.. :)

Bästaste Hälsningar!

Maria

Till salu finns Snöleoparden fortfarande, version 10.6.8, i Apple Store (länk) eller APR (länk). Den rekommenderas till din dator. Leopard får man söka begagnat. En ominstallation verkar vara en god idé, efter att du har gjort backup på de filer du vill behålla. Den ska nog hänga med ett tag till. Överväg samtidigt att sätta i mer RAM, det ger den nytt liv. :)

... Överväg samtidigt att sätta i mer RAM, det ger den nytt liv. :)

Exempel här (länk). Datorn adresserar mellan 3 och 4 GB (förklaring här), men har du redan 2 GB i datorn (d v s 1x2 eller 2x1 GB), räcker det om du köper en, så klart. 3 GB totalt räcker. :)

Pocahontas

Är din hårddisk full så blir det problem, så en ominstallation efter formatering som raderar allt vore nog bra.

Dock så tror jag att din hårddisk, om det är original, börjar bli sliten, och kan när som helst haverera.

En nyare och större disk hade jag satt i.

Antivirusprogram och Mackeeper behöver du inte ha.

Ja, åtminstone en tredjedel av hårddisken ska vara ledigt utrymme. Operativsystemet använder detta för olika typer av tillfälliga data.

OM du inte installerat om OS X sedan datorn var ny så bör ( läs SKA smile.gif ) du göra det. Och helst på en ny hårddisk. Varför?

1. En hårddisk från 2006 skulle jag aldrig lita på. Risken är för stor att den krånglar eller totalhavererar.

2. En gammal installation av ett operativsystem ( vilket som helst ) är inte att lita på pga hårddisken tappar magnetisk förmåga succesivt och kommer förr eller senare att leda till läsfel. Sektorer ( de minsta delarna på en hårddisk ) går sönder av ålder men också av mekaniska anledningar.

3. Leopard är ett trögt och mindre bra OS X. Snow Leopard 10.6 är riktigt bra och rekommenderas.

4. En ny hårddisk rymmer mycket mer än den gamla och är MYCKET snabbare. Båda dessa faktorer kommer att göra att din dator känns som ny.

För övrigt klarar du dig utan Antivirus än så länge. Det är bara om man surfar på obskyra sidor och laddar ner filer från skumma ställen som riskerna är överhängande. För oss andra är det lugnt ett tag till. Dina AV ställer till mer elände än virusen....armskeptisk.gif

Tack, tack raraste Ni, att ni ville svara! Men okej.. jo jag har haft det på känn att Avast bara ställt till med mer oreda än bra-igheter egentligen. Vidare så är väl då frågan.. Ska man satsa på en ny/begagnad friskare dator på en gång kanske, eller hur mycket kostar egentligen en ny hårddisk? En ny vore väl lika bäst, eller? Finns det ngn bra sådan "affär" som ngn känner till, med bra priser? Eller är det Apples återförsäljare som gäller? Ang MacOSX Leopard så såg jag en annons, en affär i Sthlm som sålde både 10.5.8 skivor och Snow Leopard, men samtidigt, jag känner mig lite misstänksam mot alla "Thailändska varianter" (no offense please), så nytt, 100% säkert licencerat är ju tryggast. Egentligen.. (men jag hörde min plånbok nyss, ett smärsamt hjärtslitande skrik.. :-o )

Men,, att byta hårddisk på en PC är en sak. Jag hade en påstådd expert här en dag, som lyckades ta död på 2 st G4:or i ett nafs när han skulle ta hårddisken från den ena och stoppa in i den andra. Först var tanken dubbla hårddiskar, men sen bara byta när det började fela.. (lika maskiner, bortsett från hastigheten. Den ena var en 733ngt å den andra en 900-någonting) Det var för att jag faktiskt kunde offra dem som jag lät honom härja, men det var samtidigt väldigt onödigt.., de hade varit bra nöd-datorer nu när laptopen lagt av. Väl han gjort det så fungerade de inte som det skulle.. och efter ett tags plockande så sa Powermacen *suck*.. fläktarna går igång, men sen verkar den gå rakt ner i vila. Den startar inte. På en Macbook Pro, behövs de då inte startskiva och sådant mankemang, för så enkelt som att bara byta rakt av, det kan det väl ändå inte vara?

Ang diskutrymmet så är det 2/3 ledigt. Det här återskapande brevet har jag lyckats hålla stilla. Varför blir det så förresten? Hur kan ett brev återskapas 100-tals ggr på det viset? Vad betyder "decompression bomb"? Jag vill verkligen lära mig ett å annat om datorer, hård-och mjukvara, och jag är inte fullt så korkad som skenet kan ge.. faktiskt.. :) Tro´t eller ej! ;D

Bästaste Hälsningar!

Maria

Vidare så är väl då frågan.. Ska man satsa på en ny/begagnad friskare dator på en gång kanske

Ärligt talat är det dags. Det kommer med 99% sannolikhet ut nya MacBook Pro om en månad och en sådan slår din gamla med hästlängder i allt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...