Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac och Timemachine


greenclick

Rekommendera Poster

greenclick

Jag får en fråga från Time Machine om jag vill göra en ny säkerhetskopia, detta har hänt två gånger tidigare inom loppet an 2 månader. Det innebär att den skriver över den gamla och ersätter den med en ny som tar ca 1 dygn att göra över WiFi.

 

Varför gör den så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i inställningarna om backup'erna skall göras automatiskt, och vilket intervall det är satt på. Det kanske står på 1gång/månad? Kanske det är bättre du skaffar en extern disk med sladd istället, ifall WiFi'n är för seg? :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greenclick

Kolla i inställningarna om backup'erna skall göras automatiskt, och vilket intervall det är satt på. Det kanske står på 1gång/månad? Kanske det är bättre du skaffar en extern disk med sladd istället, ifall WiFi'n är för seg? :yeahbaby:

 

Den gör backup ofta, minst en gång varannan timme. Det som är problemet är att det poppar upp en dialogruta som säger något i stil med "Time Machine har verifierat säkerhetskopian och föreslår att du gör en ny för att säkerställa..." och sen får jag välja mellan att "Avvakta" eller "Påbörja en ny säkerhetskopia". Min fundering är varför den gör så då jag nyligen gjort en ny säkerhetskopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte välja hur ofta TimeMachine skall ta backup. Det görs varje timme.

 

Anledningen till att den börjar om är att datorn på något sätt inte tror sig känna igen att den backup som redan finns är dess egen.

Det kan bero på att datorn installerats om, nätverksdisken bytt namn, eller något annat oförklarligt.

 

Det borde iaf gå mycket snabbare att göra backupen om du ansluter med kabel.

 

 

Edit:

"Time Machine har verifierat säkerhetskopian och föreslår att du gör en ny för att säkerställa..."

 

Säkerställa vadå? Står det något mer eller slutar det så abrupt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan vara en indikation på att din externa hårddisk inte fungerar optimalt. Kör skivkontroll på din externa hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greenclick

Man kan inte välja hur ofta TimeMachine skall ta backup. Det görs varje timme.

 

Anledningen till att den börjar om är att datorn på något sätt inte tror sig känna igen att den backup som redan finns är dess egen.

Det kan bero på att datorn installerats om, nätverksdisken bytt namn, eller något annat oförklarligt.

 

Det borde iaf gå mycket snabbare att göra backupen om du ansluter med kabel.

 

 

Edit:

"Time Machine har verifierat säkerhetskopian och föreslår att du gör en ny för att säkerställa..."

 

Säkerställa vadå? Står det något mer eller slutar det så abrupt??

 

Det står följande:

Time Machine har slutfört verifikationen av dina säkerhetskopior. För att förbättra pålitligheten måste TM skapa en ny säkerhetskopia."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tyda på problem med din Time Capsule eller hårddisk där du sparar Time Machine Backupen.

Är det en TC du använder så se till att uppdatera dess firmware.

 

Du bör även kontrollera disken som Raphael säger.

 

http://support.apple.com/kb/HT4076

http://blog.fosketts.net/2010/08/11/time-machine-completed-verification-backups-improve-reliability-time-machine-create-backup/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där händer mig ofta och jag har min TM på en ReadyNAS NV+

Eftersom det inte går att kontrollera disken från OSX är det bara att göra en ny backuo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greenclick

Har nu löst det genom att kontrollerat iMacens hårddisk som behövde repareras och gjorde det från installationsskivan. Ännu har inget sådant meddelande dykt och jag återkommer om det dyker upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...