skogsmulle Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Var länge sedan jag aktivt var datornörd. Numer som ett redskap. Så jag har glömt en del. Nu är min MBP13" från tidigt 2011 seeeg, Får badbollar hela tiden utan att det är massa processer igång som iMovie å sånt. Då kunde man ju tolerera badboll eftersom jag bara har 4GB å den lowend maskinen från 2011. Så, vad kan jag göra ( vill inte behöva blåsa den) Förresten! Hur gör man om man m köpt Lion via appstore, måste man köra CDn man fick med datorn å sedan ladda ner Lion från Appstore igen? Tackar tackar för er hjälp, Jag uppskattar det verkligen. Pallar inte segdator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredirk Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Prova en säkert start Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsmulle Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Prova en säkert start ok. Hålla in D ett tag väl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Nej! Shift, fram tills "tuben"kommer under snurran. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsmulle Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Med D blev den bättre iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsmulle Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Nej! Shift, fram tills "tuben"kommer under snurran. ja, den ja okej tack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Har du kollat i Aktivitetskontroll hur det ser ut med processorbelastning och RAM-användning? ...En mycket vanlig anledning till seg Mac är att hårddisken är för full. Du bör ha minst 20 GB ledigt för att vara på den säkra sidan. Mindre än 10 GB är att be om problem. ... Säker start är det första man gör efter det. Hjälper inte det så kör Skivverktyget från Skivåterställningsassistenten. http://support.apple...iewlocale=sv_SE ... Du kan ha äldre PowerPC-filer som krånglar. Rensa ur dessa för de är inte kompatibla med Lion. ( PowerPC var den arkitektur Apple använder innan de bytte till Intel ) ... OS X ska normalt inte behövas installeras om eller defragmenteras med jämna mellanrum. Det kan ju inte uteslutas att du har fått en skada på en eller flera sektorer som gör att informationen inte kan läsas korrekt och gör att det går segt. Misstänker man att det är på detta viset som blåser man hårddisken och när man kör Radera så väljer man Säkerhetsalternativ Överskrivning av nollor. Då undantas alla defekta sektorer samtidigt som disken skrivs över en gång och det gör att du får bästa förutsättningarna för en problemfri drift. ... Innan du börjar jobba med felen - se till att ha gjort en BACKUP!!! Det KAN inte uteslutas att disken är på väg att dö. All "fixningsgrejsing" sliter på hårddisken och kan få den att pajja om den är dålig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.