Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SSD till MBP -10

jakobsjoqvist

Recommended Posts

jakobsjoqvist

Hej!

Jag sitter just nu på en gammal trött Macbook Pro 13' mitten 2010, med halv kass batteritid så funderade på att köpa en ssd men vet inte vilken som passar mac bäst? Jag behöver minst 128gb.

Jakob

Jag satte i denna i min macbook 2009, funkar bra: OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 120GB

Bäst i täst Corsair Performens PRO 256Gb & , Plextor PRO 256Gb Och att välja en under 240Gb förlorar man en heldel prestanda i 120Gb Märkbart slöare ! än Storebror 240-256Gb

kör intel 520, funkar kanon

jakobsjoqvist

Hur mycket prestanda tappar man under 240gb?

kör också på Intel 520

jakobsjoqvist

Det lutar åt en intel 520, men jag har tänkt att fortfarande ha kvar min superdrive så det jag undrar är hur man byter hårddisk och hur man installerar OSX Lion på den då jag vill installera en ren kopia av os och hurinstallear/uppgraderar man eventuellt firmwaren?

Bäst i täst Corsair Performens PRO 256Gb & , Plextor PRO 256Gb Och att välja en under 240Gb förlorar man en heldel prestanda i 120Gb Märkbart slöare ! än Storebror 240-256Gb

Är en 120Gb verkligen märkbart slöare vid vanlig användning, som systemstart och programstarter? Min uppfattning är att datorn blir mycket kvickare när man slipper söktiden hos en mekanisk disk, men är ganska marginell mellan en snabb och en långsam SSD, om man nu inte kopierar stora filer väldigt mycket. Har någon sett tester på detta?

Har datorn i fråga SATA II eller SATA III? Har den SATA II, vilket jag har för mig men inte är helt säker på, så kan den ändå inte dra fördel av de snabbaste ssd-diskarna på marknaden.

jakobsjoqvist

Hur vet jag om den har stöd för SATA III, det är iallafall en MBP mid 10?

Hur vet jag om den har stöd för SATA III, det är iallafall en MBP mid 10?

Är bara mbp 2011 och nyare som har sata III.

(rätta mig gärna om jag har fel, men är ganska säker på detta)

Gällande att 120gb modellen skulle vara långsammare än 240gb modellen stämmer inte i fallet Intel 520 iaf. Har haft båda och de når nästan exakt samma hastigheter.

Kör Intel 520 på en MBP mid 2010, funkar kanon. Vet att att den endast har SATAII inte SATAIII och att man inte får ut maximalt, men är en enorm förbättring mot dan vanliga disken. Helt klart värt pengarna. Har gjort en nyinstallation av Lion vilket är att föredra. Hade först en klonad kopia av den gamla disken vilket funkade ett tag men fick sedan problem.

jakobsjoqvist

Det räcker att köpa OEM versionen av Intel 520 va, eftersom man flyttar skruvarna från den gamla disken.

Tänkte även att när jag även byter hdd kan jag lika gärna byta till 8 eller 16gb ram, jag kör inte paralells, och vilka minnen kan ni rekomendera?

Vad gäller Firmware så kan du ju starta upp på en CD/USB med linux etc. Bl a OCZ har hänvisningar till sådan på sin sida

jakobsjoqvist

Hur är det med Intel om det är någon som vet? :)

• 2 weeks later...

MYCKET !

Här har du ett test

http://www.anandtech...-to-sandforce/2

Edit: Visserligen gjort i Windows men säger väl en del ändå

MYCKET !

Bara för att detta stämmer på just den disken du testat, så ska du inte påstå att detta skulle gälla alla eftersom det absolut inte är så.

Av de 10-tal olika diskar jag provat gällde detta 1 av dem.

De andra hade en absolut marginell förlust i prestanda i storlekarna under 240gb. (<25mb/s)

Melodysheep

Hej!

Satte själv nyss in en Intel 120Gb i 320-serien och det går verkligen toksnabbt nu :) Har en MacBook Pro late 2008 och man blir nästan rufsig i håret nu när man jobbar med datorn. Den startar på några sekunder och när du startar program så står ikonerna inte och hoppar en tid utan de startar upp direkt vilket är en härlig känsla!

Jag sparade dock min mekaniska hårddisk för film/bilder/musik och slängde ut DVD-läsaren. Är inte heller några problem att installera OS X som en nyinstallation på disken. Finns hur många guider på detta som helst om du googlar!

Så du kommer nog få en betydligt trevligare användarupplevese om du byter till en SSD, oavsett vilken du väljer. Alla kommer iaf klå en mekanisk hårddisk med hästlängder :)

Bara för att detta stämmer på just den disken du testat, så ska du inte påstå att detta skulle gälla alla eftersom det absolut inte är så.

Av de 10-tal olika diskar jag provat gällde detta 1 av dem.

De andra hade en absolut marginell förlust i prestanda i storlekarna under 240gb. (<25mb/s)

DET ÄR GRYM SKILLNAD !

jag är ägare till 8 NYA sata 3 SSD Topp of the line ! oct jag gör inte så mycket mer än bygger datorer åt firmor hemma i New York + att jag varit på dom flässta större mässor runt om i världen !

MÅSTE SÄGA ATT DU INTE VÄRKAR HA NÅGON STÖRRE KOLL !

med tanke på att någon är ute efter så mycket prestanda som pengar kan köpa i ATT FYLLA DATORN TILL MAX PRESTANDA så tycker jag inte du ska vilseleda folk med GRYMT FELAKTIGA PÅSTÅENDEN !

120Gb & 256gb DAG & NATT

DET ÄR GRYM SKILLNAD !

jag är ägare till 8 NYA sata 3 SSD Topp of the line ! oct jag gör inte så mycket mer än bygger datorer åt firmor hemma i New York + att jag varit på dom flässta större mässor runt om i världen !

med tanke på att någon är ute efter så mycket prestanda som pengar kan köpa i ATT FYLLA DATORN TILL MAX PRESTANDA så tycker jag inte du ska vilseleda folk med GRYMT FELAKTIGA PÅSTÅENDEN !

120Gb & 256gb DAG & NATT

Det har ingen större koll på stavning i alla fall.

Till saken: Exakt vilket/vilka fabrikat och modell(er) uppvisar en väsentlig skillnad mellan 120 GB och 256 GB? Har du en länk till något test som verifierar dina påståenden?

DET ÄR GRYM SKILLNAD !

120Gb & 256gb DAG & NATT

Här visar du bara exempel på din okunskap. Du påvisar att diskar i storlekar under 240GB har mycket sämre prestanda. Även 120GB är under 240GB. Det kanske bara är jag, men det ska du kanske veta om du nu är så duktig.

Ge gärna exempel på några sata 3 diskar av storleken 120GB som är märkbart sämre än 256 GB versionen av samma disk.

Det kräver att du har lite substans i dina uttalanden för att du inte ska bli tagen för "Pelle 12år hemmafixare".

Sen var det så att TS ville byta till ssd för att snabba upp sin dator, inte kunna visa fina siffror för sina kompisar. Gemene man märker ingen skillnad på en läshastighet av 480MB/s och en på 525MB/s.

Det har ingen större koll på stavning i alla fall.

Till saken: Exakt vilket/vilka fabrikat och modell(er) uppvisar en väsentlig skillnad mellan 120 GB och 256 GB? Har du en länk till något test som verifierar dina påståenden?

Tjena Telly

här kommer bra länkar Angående SSD n den ena med 120 & den andra med 256gb Jämför dom dom kanske inte säger ALLT men jag har rätt många nya SSD och har testat rätt mycket så med div mät prog sida vid sida så 240Gb ÄR snabbare än 120Gb

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-120-gb

http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-intel-samsung-och-corsair

MVH

DIF

Tjena Telly

här kommer bra länkar Angående SSD n den ena med 120 & den andra med 256gb Jämför dom dom kanske inte säger ALLT men jag har rätt många nya SSD och har testat rätt mycket så med div mät prog sida vid sida så 240Gb ÄR snabbare än 120Gb

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-120-gb

http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-intel-samsung-och-corsair

MVH

DIF

Den länk du först postade http://www.nordichardware.se/lagring/43558-sveriges-stoersta-ssd-jaemfoerelse-hoesten-2011-test.html var rätt intressant. Det verkar som om SKRIV-hastigheten varierar med diskstorleken (Större=snabbare), men inte LÄS-hastigheten. Alltså borde en Mac (eller Windowsburk) boota lika snabbt oavsett diskstorlek.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...