Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Värmeproblem med bootcamp (Win 7) på Macbook Pro

mpower

Recommended Posts

Har en Macbook Pro i5 som jag har installerat Windows 7 på via Bootcamp mest för barnens skull. Men jag upplever att den blir extremt varm när de spelar på den, samt att fläktarna/nerkylningen inte gör vad den ska. Det konstiga är att de inte spelar några extremt krävande spel. De spelar mest LoL (League of Legends).

Någon som har samma problem och/eller känner till vad det kan bero på eller hur man löser det hela? Tror ju inte det är så bra för maskinen i det långa loppet. :(

Frågan är vad som är extremt varmt.... en bärbar kan bli så varm under på vissa ställen att du inte kan ta på den och det fortfarande är inom gränserna. Om du upplever att fläktarna inte gör vad de ska så kan det bero på damm i datorn. Undersök noggrant utifrån och damsug försiktigt vid lufthålen. Vid behov ta i sär maskinen och blås med tryckluft på burk avsedd för elektronik. Beronde på hur en dator används och i vilken miljö den befinner sig i KAN faktiskt datorn vara full i damm på bara ett år!

Bränn het blir den så att den knappt går att ta på. I mitt fall blir den också så pass varm att Windows börjar bete sig märkligt. Program/spel kraschar samt att extern skärm släcks. Något som aldrig händer i Mac-läge när jag själv kör lite tyngre spel som Quake, Unreal och Battlefield.

Har du installerat de senaste Bootcamp-drivrutinerna? Kolla högerspalten här:

http://www.apple.com/support/bootcamp/

Du kan också köra Apples Software Update i Windows.

Bränn het blir den så att den knappt går att ta på. I mitt fall blir den också så pass varm att Windows börjar bete sig märkligt. Program/spel kraschar samt att extern skärm släcks. Något som aldrig händer i Mac-läge när jag själv kör lite tyngre spel som Quake, Unreal och Battlefield.

"Brännhet" så att man inte kan ta på den brukar börja runt 55-60° och det är ingen temp för en dator. MEN börjar burken bete sig är det inte bra och fungerar det bättre i OS X är det ju nåt som inte är rätt.

Ska börja med att köra en uppdatering för att se om det hjälper.

Kör senaste Bootcamp för Lion (4.0) samt Windows 7 SP1. Skumt!

Hejsan! Jag har/hade samma problem, och efter lite efterforskningar visade det sig att Windows inte kan styra fläkthastigheten. Man måste alltså öka fläkthastigheten i Macläge och sedan starta om i Windows.

För att kontrollera fläktarna installera detta program:

http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfancontrol

Där kan du ställa in den minsta fläkthastigheten, både i windows och mac. Jag har min så här:

ODD: 2500 eller mer

HDD: 3500 eller mer

CPU: 1800 eller mer

Kom ihåg att skapa en ny inställning så att du enkelt kan gå tillbaka till grundläget.

Hoppas detta hjälper!

Det går hur bra som helst för Windows att styra fläktarna utan något behov av extra program. Åtminstone om du installerat Bootcamp-drivrutinerna på korrekt sätt.

Hmm det var inte vad jag hörde... :S Men jag kan ha fel

Jag hör dock inte att fläktarna snurrar snabbare i windows, trots att datorn är mycket varmare än normalt...

Det såg ut som det i alla fall. Körde in OSX skivan, installerade bootcamp och apple update, laddade ner senaste av allting, och fortfarande nothing :S

Å andra sidan har jag lite problem med windows och bootcamp atm så jag kanske inte är världens tillförlitligaste källa... :S

Jag kör 10.6.8... borde kanske nämnt det sorry :S

I vilket fall: om det är så att datorn blir varm kan det aldrig skada att dra upp fläktarna lite innan man startar windows. Speciellt om man inte märker att de går snabbare trots att datorn blir varm.

Det såg ut som det i alla fall. Körde in OSX skivan, installerade bootcamp och apple update, laddade ner senaste av allting

Du ska ladda ner det senaste när du kör Windows, inte bara när du kör Mac OS X.

Du ska ladda ner det senaste när du kör Windows, inte bara när du kör Mac OS X.

Det var precis det jag gjorde :) I alla fall det senaste som jag kunde hitta via apple uppdateraren i windows. Men om det inte är genom uppdateraren, var hittar jag drivrutinerna för fläktarna?

(jag tror jag inser att jag var lite otydlig igen :S det jag menade med "Körde in OSX skivan, installerade bootcamp och apple update, laddade ner senaste av allting" var att jag gjorde det i windows. Det var alltså i windows som jag installerade bootcamp och dess drivrutiner

Jo, det var rätt väg att gå, och då borde också fläktstyrningen fungera problemfritt i Windows. Frågan är vad det är för problem du har mer än att du "tycker" att burken blir för varm. Hur varm är processorn när du kör?

Jag har ingen aning hur varm den är i windows men när jag har haft datorn på ett tag i OSX (med normala fläktinställningar) är det runt 45-50°C. Jag antar att det är ungefär samma i windows eftersom temperaturen inte hinner sjunka så mycket under den halva minut som det tar att byta från windows till OSX. Har dock inte kollat vad temperaturen är efter att jag har spelat i några timmar i windows. Ska kolla det nästa gång.

När jag tänker efter så känner jag att datorn är rätt varm även när man har den i OSX, och då ska fläktarna gå normalt. Jag hörde bara som sagt att windows7 via bootcamp inte kan styra fläktarna, så jag har ingen personlig erfarenhet av det. Finns det något bra program för windows där man kan se fläkthastighet och temperatur, och kanske t.o.m. ändra fläkthastigheten?

Tack för tipset om att öka hastigheten på fläktarna. Ska ge det ett försöka för att se om det gör det bättre.

Där kan du ställa in den minsta fläkthastigheten, både i windows och mac. Jag har min så här:

ODD: 2500 eller mer

HDD: 3500 eller mer

CPU: 1800 eller mer

Finner inga inställningar för ODD, HDD och CPU. Tycks bara finnas Leftside och Rightside. Eller är det något jag har missat?

Finner inga inställningar för ODD, HDD och CPU. Tycks bara finnas Leftside och Rightside. Eller är det något jag har missat?

Nu förstår jag inte riktigt... vad menar du med leftside och rightside?

• 3 weeks later...

Kan ju passa på att informera att mitt problem är löst, delvis i varje fall. Kan eventuellt vara intressant för andra att veta som råkar stöta på samma problem.

Jag fick problemen när jag använda Windows 7 Ultimate SP1 (inte uppdateringen utan DVDn). Jag gjorde så att jag blåste partitionen och installerade om Windows, ej SP1 utan versionen innan. Då funkar det utan problem.

Antingen är det så att jag har en lustig release av SP1, eller så är det så att Apples burkar inte fungerar så bra med den versionen. Märkte nämligen efter ett tag att jag hade samma problem både med iMacen och Macbook Pron.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...