Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
JimmyBlade

Windows på Mac?

Rekommendera Poster

Min jungfrutråd (samt första inlägg) får handla om att jag behöver hjälp helt enkelt. Jag har skaffat ett par nya spel till datorn som nu inte fungerar på min MacBook Pro med Lion. Det står någonting om att PowerPC inte fungerar eller liknande. Har sett/hört något om att man kommer att behöva lägga till Windows på Mac, men jag är ju trött på Windows. Är det svårt att fixa Windows, drar det ner övrig prestanda osv och framförallt; hur fixar man det hela på ett idiotsäkert vis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Power PC är IBMs processorer som Apple övergav redan 2005 till förmån för Intels då överlägsna chips. Alltså det har inget med windows att göra. Skaffa dig uptodate program så funkar det perfekt! Behöver du använda windowsprogram så kan du skapa en partition med hjälp av BootCamp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till och börja med:

Är det ett Mac-spel?

Är svaret ja, och du får felmeddelande om att Power-PC, så är spelet gjort för den äldre PowerPC-arkitekturen.

Stödet för emulering och körning av sådan kod avvecklades iom Lion.

Den senaste versionen av OS X som klarar PowerPC-program är således Snow Leopard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

instalera boocamp med win 64bitt avdela en del av din interna Hårdisk ( har du typ 120g minst om du ska instalera några spel mm ) då e det bara tuta och köra STARTA bootcamp ( DÄR KAN DU SKRIVA UT GUIDE STEG FÖR STEG ( MYCKT TYDLIGT FÖRKLARAT ) har du någon win 7 skiva

Du kommer ju ha samma Hårdvaru stöd som i OSX samma fart i windows ( Och dom är helt frånskilda från varan & berör ej varandras Prestanda ! )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min jungfrutråd (samt första inlägg) får handla om att jag behöver hjälp helt enkelt. Jag har skaffat ett par nya spel till datorn som nu inte fungerar på min MacBook Pro med Lion. Det står någonting om att PowerPC inte fungerar eller liknande. Har sett/hört något om att man kommer att behöva lägga till Windows på Mac, men jag är ju trött på Windows. Är det svårt att fixa Windows, drar det ner övrig prestanda osv och framförallt; hur fixar man det hela på ett idiotsäkert vis?

Är spelen du köpt till Mac eller PC?

Om det står att det inte är kompatibelt med PowerPC så behöver du inte tänka på det då du inte har PowerPC i din Mac...du har Intel.

Om du installerar Windows 7 i Boot camp så kan du vara lugn...det drar inte ner någon prestanda...snarare så blir det snabbare då drivrutinerna som Apple skrivit är till 100% gjorda för hårdvaran som sitter i din burk.

Kör du däremot Windows virtuellt så får du en prestandaförsämring.

Men för att återgå till ditt spel....jag tror att du köpt Mac-spel...annars borde inte det stå något om PowerPC.

Varför det inte fungerar till din Mac vet jag inte eftersom att du varken skriver vad det är för spel eller vad du har för MacBook Pro.

Idiotsäkra lösningar finns inte då där finns fler idioter än lösningar.

Redigerad av zpookey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men för att återgå till ditt spel....jag tror att du köpt Mac-spel...annars borde inte det stå något om PowerPC.

Varför det inte fungerar till din Mac vet jag inte eftersom att du varken skriver vad det är för spel eller vad du har för MacBook Pro.

Det är helt enkelt så som Koplimi skrev, att stödet för att köra program skrivna för den äldre PowerPC-arkitekturen försvann i och med 10.7 Lion. Är det en MBP som levererades med 10.6.x Snow Leopard eller 10.5.x Leopard så är alternativet att rulla tillbaka till det äldre operativsystemet, eller att partitionera disken och köra två operativsystem - 10.7.4 Lion för produktion och 10.6.8 Snow Leopard för spel exempelvis. Levererades datorn med Lion så funkar inte det, då går det inte att köra operativsystem som är äldre än 10.7 Lion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för alla svaren. Det är ett spel som helt klart borde vara Mac-kompatibelt. Min MBP levererades för Lion, så det får bli till att lira det på min iMac där jag (lyckligtvis nog) sitter på Snow Leopard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...