Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa bootbar USB - Lion


Lestander

Rekommendera Poster

Finns det något smidigt sätt att ska ett boot bart USB-minne med en Lion installation?

 

Det är så att jag bara nu har 4g bredband, och om man ska göra en ominstallation på datan så kan man man ju göra en sådan som laddar ner och gör en ny installation på datan...

 

Men jag tycker man borde kunna spara ner OS på en usb på något sätt, så man kan göra en Clean install utan internet?

 

Blir de typ at cloona hd:s OS på en sticka då? eller hur gå till väga?!

 

Robert

 

 

EDIT: Har redigerat rubriken för ökad läsbarhet

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är den att, ska jag ladda ner Lion så måste jag betala för den!! och det känns ju lite surt när den ingår i min Macbook Air 2011!

 

Verkar bara gå att göra en "Internet" recovery..... då datan då laddar ner och installerar OSx?

 

fattar inte, klickar jag på köp knappen i Appstore så måste jag nog betala?

 

Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingår inte det in Mini'n med? Det kom ju X antal olika uppgraderingar ett tag som förbättrade och bakade in det i en del datorer. Har för mig mini var inkluderad där också.

 

Internet Recovery is built into every newly-released Mac starting with the Mac mini and MacBook Air.

 

http://www.apple.com/macosx/recovery/

 

Om inte annat, så får du ju ha Lion på 5 datorer, så du skulle ju kunna klona över systemdisken från din Air kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok har en mac mini 2011 å en macbookair 2011.. tycker ändå man kunde få de på en bootbar sak, men tack alla iaf, nu sitter jag ju inte å ominstllerar mitt os varje dag direkt.... men då jag kör med utvecklar os titt som tät, så måste man ominstallera ibland...

 

och nä de är en polare som är utvecklade och inte jag. så jag testar bara!!..

 

men tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingår Lion i din dator ska du inte behöva köpa den igen..

 

Då ligger den dessutom som Recoverypartition om jag inte minns fel.

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

När jag för sakens skulle tryckte på knappen i MAS så fick jag upp denna ruta!post-68577-042750600 1337199375_thumb.png

 

Jag ställde också en liknande fråga i den klistrade tråden för någon dag sedan.Kör på en air med förinstallerad lion.Om nu min hårddisk kraschar, hur ska jag då kunna utnyttja "recoverypartionen" för att(som jag en gång köpt) kunna installeraom Lion på den nya hårddisken. Har jag jag också missat något av värde? Ligger kasnke recovery delen på en annan fysisk del av datorn typ som EFImvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ligga som en del i EFI, ja.

Du startar upp från den med nya disken. Den laddar ner hela Lion från internet och installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Flyttat ämnet till en lämpligare del av forumet då frågeställningen inte har med hårdvaran i datorn att göra

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...