Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gratisverktyget Perian läggs ner

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Vi får väl hoppas då att någon ur OSS plockar upp handsken. :crossfingers:

Detta tillägg har blivit oumbärligt med tiden. :bultandehjarta:

Perian är en självklarhet. Innan QT X kom gav den QuickTime 7 användbarhet, utan var QT 7 ganska värdelöst.

Perian är en självklarhet. Innan QT X kom gav den QuickTime 7 användbarhet, utan var QT 7 ganska värdelöst.

QuickTime, ett av Apples mer betydande flaggskepp genom tiderna... värdelöst? ("ganska", utan Perian). Hmm, vad säger man? Man kan ju undra om "Alix" är säker på att verkligen ha använt Mac nån gång? Och om "ja", så isf till vad? (Mac, så heter Apples datorer nuförtiden och det här är ett Mac-forum). Eller har "Alix" bara varit lite för ’deffensiv’ och inte kostat på sej Pro-versionen av QuickTime, för den är "aningen" bättre än basversionen (gratis).

QuickTime, ett av Apples mer betydande flaggskepp genom tiderna... värdelöst? ("ganska", utan Perian). Hmm, vad säger man? Man kan ju undra om "Alix" är säker på att verkligen ha använt Mac nån gång? Och om "ja", så isf till vad? (Mac, så heter Apples datorer nuförtiden och det här är ett Mac-forum). Eller har "Alix" bara varit lite för ’deffensiv’ och inte kostat på sej Pro-versionen av QuickTime, för den är "aningen" bättre än basversionen (gratis).

Jag tänkte närmast på förmågan att spela upp filmer i olika format, utan Perian får man problem med det. Just därför finns det. Jag har haft Pro-versionen många år. Var inte så syrlig, man skulle kunna tro att det är du själv som har gjort Quick time...

Fast vad har QT Pro med Perian att göra egentligen?

Inte så mkt mer än att det är en suverän kombination. Med Perian får man fler format, och med PRO får man t ex export- och trim-funktionerna. Svårt att vara utan när man vant sig.

- - -

Finns väl några till pluggar till QT, Flip4Mac och apples egna mp2enc (?) el vad den heter?

Perian är bra till Quicklook med.

Mattiasgbg

Inte så mkt mer än att det är en suverän kombination. Med Perian får man fler format, och med PRO får man t ex export- och trim-funktionerna. Svårt att vara utan när man vant sig.

- - -

Finns väl några till pluggar till QT, Flip4Mac och apples egna mp2enc (?) el vad den heter?

Perian är bra till Quicklook med.

Jo, jag vet. Undrade bara vad climax surrade om.

Fast vad har QT Pro med Perian att göra egentligen?

Ett råd i denna tråd, full av goda råd, som så många andra, trådar fulla av goda råd som "svar" på ’initierade’ frågor:

Har du försökt att själv besvara denna och många av dina andra frågor? Om du gör det så kanske du upptäcker att det hade varit smart(are) att låta bli. Då får du det svar du önskar och förhoppningsvis nöjer dej med det.

Mitt korta svar på din ’fråga’ hade annars varit "Ja, vad? Egentligen.", om tiden inte runnit ifrån mej idag.

Tja, jag säger att jag håller med Alix till 100%. QT är värdelöst för att spela upp film utan Perian.

Jag skulle inte säga att QuickTime är värdelöst, med eller utan Perian. Möjligen är Perian värdelöst utan QuickTime. Det finns mängder med format som QT klarar, men givetvis fler med Perian än utan. Det finns även flera andra format och codecar som funkar bättre i andra spelare. Ingen spelare är heltäckande, långt ifrån, och nya format som inte kan spelas i valfria befintliga spelare tillkommer hela tiden. Och inte är de alltid bättre än de redan kända, snarare tvärtom: pressar relativt nya datorer till sitt yttersta som får de att "koka" (temp på 100° och mer är inte ovanligt), medan QT 7 Pro fortfarande lirar lugnt och fint på runt 55° och full skärm, på i det närmaste ganska så ’obsolete’ Macar. Sen tror jag att vi lätt lurar oss själva att bortse från funktioner som bara finns där och "bara funkar". Som t.ex. QuickTime. Försök att rensa bort QT från Macen, får du se hur bra alla "de andra", periorna, är.

Visst, surt att Perian dumpas, den har gjort sitt jobb, fast givetvis även den med sina begränsningar, som så mycket annat här i (data)världen. Men jag väntar mej ingen katastrof; det kommer nya PeriorX, Pro, eller XPro alt Pro-X. Eller Diamond Light Super MegaSoft-XYZ, whatever...

Spotta ut ’snuset’ för sista gången kan ju också visa sej vara ett första vettiga steg mot en trevligare framtid... istället för att försöka missionera, prångla ut dreglet till de ’ofrälse’ i Europa... om man kan tänka sej den liknelsen... och försöka föreställa sig svenskarna utan snus, går det?

Jag kanske säger att svenskarna är helt värdelösa utan snus... (någon frivillig att ta åt sej?).

Mattiasgbg

QT Pro är också programvara som hotas av nedläggning? QT 10.1 är vad jag har i min dator i alla fall och QT 7 Pro finns inte i App Store vad jag kan se.

http://store.apple.com/us/product/D3380Z/A

QT Pro är ju ingen app, bara en kod.

Jag förstår fortfarande inte vad climax menar, Alix nämner att ett verktyg som innehåller codecar för alla möjliga videoprogram försvinner och climax undrar om han använder ett program som har förbättrade redigeringsmöjligheter. Inte direkt äpplen & päron, snarare äpplen & surströmming.

Och flera av redigeringsmöjligheterna i QT 7 Pro kan användas i QT 7 om man aktiverar dem med ex AppleScript, det verkar mest handla om att Pro-koden låser upp klickalternativet i menyn. Försök AppleScripta fram nya codecar i QT.

Ett tydligt exempel på QT:s oförmåga att spela upp videoformat är att man måste köpa MPEG-2-codec av Apple för att kunna spela upp filmer i "dvd"-format. Jag köpte sådan komponent för QT 7. Kostade cirka 200 kronor, och med Pro inräknat cirka 400 kronor. Med Pro, MPEG-2-codecarna, Perian och Flip4Mac är QT mycket användbart. Men ingen ska kunna påstå att QT utan dessa och andra codecar är bra på att spela upp film. Apple erkänner det indirekt genom att ha en hemsida som dirigerar till codecar. Dock ej Perian... Nej, ordet värdelös är en bra beskrivning. Den som ifrågasätter det ändå kan ju fråga sig varför Apple i så fall utvecklade QT X...

Mattiasgbg

Ett tydligt exempel på QT:s oförmåga att spela upp videoformat är att man måste köpa MPEG-2-codec av Apple för att kunna spela upp filmer i "dvd"-format. Jag köpte sådan komponent för QT 7. Kostade cirka 200 kronor, och med Pro inräknat cirka 400 kronor. Med Pro, MPEG-2-codecarna, Perian och Flip4Mac är QT mycket användbart. Men ingen ska kunna påstå att QT utan dessa och andra codecar är bra på att spela upp film. Apple erkänner det indirekt genom att ha en hemsida som dirigerar till codecar. Dock ej Perian... Nej, ordet värdelös är en bra beskrivning. Den som ifrågasätter det ändå kan ju fråga sig varför Apple i så fall utvecklade QT X...

Fast vad är egentligen skillnaden? QuickTime, om jag fattade saken rätt, var en funktion som hanterade ljud & video (bild & text funkade också) i OS X, alla möjliga program kunde använda sig av det. Ville man, så kunde man lägga till egna codecar för att täcka nya behov. Ett program som använde QuickTime var QuickTime Player, som var en väldigt enkel uppspelare, om man inte köpte en Pro-licens och låste upp funktioner för redigering.

Vad gör egentligen QuckTime X bättre? Jag tycker att QuickTime Player 7 (med Pro-tillägg) verkar mer kompetent än QuickTime Player (X), för där saknas Pro-funktionerna. Använder QuickTime Player 7 (Pro) nya QuickTime (X) i Lion?

Edit: Apple verkar tycka att man ska köpa Compressor 4 (379 kr) istället för QuickTime Pro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...