Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Utsätter Windowsprogram (som körs på en Mac) datorn för risk?

Irene i Dalarna

Recommended Posts

Irene i Dalarna

Som rubriken visar undrar jag om windowsprogram som man kan köra via windows 7 på MAC-datorn utsätter datorn för större risk jämfört med om jag bara skulle använda MAC-OS. Har nämligen ett program som inte finns på svenska för mac som jag inte kan vara utan.

Jag frågar alltså INTE ifall man behöver antivirus på en MAC, detta har diskuterats i andra trådar. Jag undrar bara om datorn utsätts för STÖRRE risk? Programmet kräver ingen internetuppkoppling kan tilläggas.

Har inte hunnit köpa MAC än, dock fattat beslutet (vill ha en Macbook pro), detta eftersom jag är trött på att min PC-laptop kraschar hela tiden ;) Haha Den orkar nog inte fabriksåterställas många gånger till... Om detta har diskuterats tidigare får ni gärna hänvisa till en tidigare tråd också, har inte hunnit läsa så mycket på forumen än.

När du kör Windows på en Mac gör man en speciell del på hårddisken som Windows bor i som är åtskild från Macdelen och de pratar inte samma språk. När du då kör Windows i Bootcamp som det heter, använder du Windows som vanligt med dess fördelar och nackdelar och ska ha samma skydd och hjälp. Du kan välja att starta med OS X eller i Windows. Men det kan inte påverka Macdelen vid ett virusangrepp eftersom Macdelen och Windelen är åtskilda till100%. Det är bara om hårddisken går sönder fysiskt som det blir problem.

Ingen fara, eftersom Mac och Windows inte kan skriva filer till varandras partitioner utan särskild programvara.

:ThumbsUp: Välkommen till forumet och med fler frågor, vi hjälper gärna till om vi kan. Annars också, förresten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...