Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snyltar någon på mitt trådlösa?


wup4

Rekommendera Poster

Jag misstänker att någon utifrån använder mitt trådlösa bredband, tidvis går hastigheten ner väldigt mycket och håller samma låga nivå på ett stabilt sett för att så småningom återgå till normal hastighet och vara lika stabil där.

Precis som om linan belastades med en tung nedladdning ett tag.

Min fråga till er visa hackers är om jag på ett enkelt sätt kan se om någon obehörig är ansluten till min router.

 

Routern är en Airport Extreme kopplad till ett Com Hem-modem/router (den trådlösa funktionen på Com Hem-routern är avstängd).

Jag bor rätt centralt och har Com Hems 100-Mbit.

Självklart är mitt nätverk skyddat.

Övrig utrustning ansluten till routern är:

Mac mini via kabel.

MacBook Air via trådlöst.

Två mobiltelefoner via trådlöst.

 

Tacksam för hjälp

/wup4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KarlAstrid

Hej. Jag bor också i en Comhemfastighet med samma saker du nämner. När jag frågade Comhem om risken att andra grannar i detta fönster kanske skulle kunna använda mitt nätverk blev jag tipsad om att använda WPA2 eftersom det var ett bättre skydd än andra alternativ. Om det är orsaken varför jag inte har några problem vet jag ej. Testa.

 

Skrmavbild2012-05-14kl145727.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan logga in på din router som har WiFi'n och kolla till vilka enheter den har delat ut ip-adresser till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan tidigare blivit sagt:

Se till att använda WPA2 samt ett bra lösenord

 

Vill du säkra dig ytterligare, se till att använda ett lösenord med maximal teckenlängd(64 tecken) och ett nätverksnamn(SSID) som inte är standard.

T.ex.:

Nätverksnamn: MyDamnNetwork

Lösenord: ThisPasswordprobablyisntinanypasswordlist784512789452378

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan tidigare blivit sagt:

Se till att använda WPA2 samt ett bra lösenord

 

Vill du säkra dig ytterligare, se till att använda ett lösenord med maximal teckenlängd(64 tecken) och ett nätverksnamn(SSID) som inte är standard.

T.ex.:

Nätverksnamn: MyDamnNetwork

Lösenord: ThisPasswordprobablyisntinanypasswordlist784512789452378

 

WPA2 kör jag sedan innan.

Nätverksnamnet har jag också bytt sedan innan, men vad spelar det för roll? Hur utnyttjas det?

Vad gäller lösenordet ska det väl vara möjligt att komma ihåg också?

 

 

Du kan hämta ipscanner från appstore

 

 

Jäklar vilket bra program!

Precis något så enkelt och överskådligt jag var ute efter.

Tack för tipset!

 

Dock verkar det inte vara någon obehörig inne på nätverket, jag har samtliga loggade ip-adresser i min ägo.

Får bli ett samtal till Com Hem då för jag har fortfarande bara 8/1 enligt bredbandskollen.se och jag brukar ligga över 80 ner och över tio upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 kör jag sedan innan.

Nätverksnamnet har jag också bytt sedan innan, men vad spelar det för roll? Hur utnyttjas det?

Vad gäller lösenordet ska det väl vara möjligt att komma ihåg också?

Om man gör attacker mot WPA-nätverk brukar man använda förberäknade listor där de vanligaste nätverksnamnen finns med.

 

Du behöver väl inte knappa in lösenordet så ofta? Räcker ju med att göra det en gång och låta det sparas i datorn.

Sedan kan du ha den på en post-it på routern.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gör attacker mot WPA-nätverk brukar man använda förberäknade listor där de vanligaste nätverksnamnen finns med.

 

Du behöver väl inte knappa in lösenordet så ofta? Räcker ju med att göra det en gång och låta det sparas i datorn.

Sedan kan du ha den på en post-it på routern.

 

 

 

Pratar du om lösenordet för att ansluta trådlöst till nätverket eller lösenordet för att logga in på routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar du om lösenordet för att ansluta trådlöst till nätverket eller lösenordet för att logga in på routern?

Lösenordet för att ansluta till det trådlösa nätet såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att sticka ut hakan..

 

Jag tror det beror på ComHem.

Själv flyttade jag för en månad sedan till ett ComHem-hus och internetuppkopplingen kan inte kallas stabil.

Tidigare bodde jag fem (5) år i ett hus med OpenNet (fiber) och det var aldrig några problem. Inte en enda gång under dessa fem år.

På min nya adress har jag redan varit tvungen att starta om routern 4-5 ggr. Dessutom fluktuerar hastigheten konstant.

Självklart har jag börjat höra mig för, och alla i min bekantskapskrets som har comhem har strul. Så, det är bara att bita ihop. Det blir inte bättre..

 

Tydligen har dom dessutom bytt namn på sin 100mb-tjänst till "50-100mb", bara för att dom helt enkelt inte klarar av att hålla en stabil och säker uppkoppling.

 

Dock är deras kabel-tv mycket bra. :-)

 

 

/iRicci

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...