Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prylarna är konstruerade för att gå sönder


Pocahontas

Rekommendera Poster

Japp finslipning som sagt.

Min 11 år gamla bil har massa krockkuddar.

Men det är väl en Volvo? Som sas ovan, den stora utvecklingen inom detta område har skett på mindre bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa mig en femton år gammal bil i mellanklassen som drar under halvlitern per mil ...

 

Min VW Passat från 98 (köpt 99) har jag fått ner till 0.48 L/mil. Mer regelbundet 0.52. Nåt år kvar till 15, men ändå.

 

Fast rent generellt är det naturligtvis så att förbrukningen förbättrats rejält under den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bra med 11 krockkuddar är att man inte vågar busköra för tänk om det skulle hända något och alla kuddarna skulle lösa ut...blink.gif "Vikken jxxxx smäll" skulle dynamit-Harry ha skrockat förtjust!pinch.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag föredrar att köra en bil som är rikligt försedd med krockkuddar, även om jag inte behöver använda dem. Däremot använder jag inte cykelhjälm. Det hade sett larvigt ut, och risken finns att den tagit i taket på bilen.

Jag har bara cykelhjälm när jag cyklar, det hade sett larvigt ut annars! :D

 

 

 

Edit: Att cykla utan cykelhjälm är larvigt, alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men idag får väl säkerheten sägas vara tämligen optimal, givet ett och annat tillskott. Man kan ju inte gå mer än oskadd från en krock.

 

Man kanske skulle tillverka hållbara bilar som kan uppgraderas, precis som datorer. Idag designas ju allt om från den ena modellen till den andra, och säg inte att det alltid beror på utveckling.

 

Det finns fortfarande mycket kvar att göra på säkerhetsfronten. Man har nått långt när det gäller förarens säkerhet, men passagerarna, särskilt bak, är fortfarande i sämre klass. Och säkerheten för de som råkar bli påkörda har bara börjat ses över. Vissa har kommit längre än andra.

 

ABS, antisladd, antispinn är saker som var ovanliga eller inte fanns alls för 15 år sen. I dag är de standard på majoriteten av alla nya bilar.

Inom kort kommer system som läser av förarens vakenhetsnivå och väcker/varnar om föraren är på väg att somna. System som läser av den omgivande trafiken och gör automatiska mjukinbromsningar när avståndet minskar för snabbt är också på väg. IR/mörkerkamera framåt som kan upptäcka svårupptäckta trafikanter, vilt, och andra hinder/faror.

De som är mer insatta kan säkert räkna upp många fler förbättringar som är på väg. Dessutom får man förmoda att existerande säkerhetssystem förbättras. Krockkuddar som löser ut under mer korrekta förhållanden, och kanske "mjukare" vid lägre farter.

 

Att uppgradera bilar är inte möjligt med dagens lagar. Nya bilar (sen 1998 tror jag) helbilstypgodkänns, och då får man i princip inte ens ändra på en liten skruv, utan bara byta lika för lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fortfarande mycket kvar att göra på säkerhetsfronten. Man har nått långt när det gäller förarens säkerhet, men passagerarna, särskilt bak, är fortfarande i sämre klass. Och säkerheten för de som råkar bli påkörda har bara börjat ses över. Vissa har kommit längre än andra.

 

ABS, antisladd, antispinn är saker som var ovanliga eller inte fanns alls för 15 år sen. I dag är de standard på majoriteten av alla nya bilar.

Inom kort kommer system som läser av förarens vakenhetsnivå och väcker/varnar om föraren är på väg att somna. System som läser av den omgivande trafiken och gör automatiska mjukinbromsningar när avståndet minskar för snabbt är också på väg. IR/mörkerkamera framåt som kan upptäcka svårupptäckta trafikanter, vilt, och andra hinder/faror.

De som är mer insatta kan säkert räkna upp många fler förbättringar som är på väg. Dessutom får man förmoda att existerande säkerhetssystem förbättras. Krockkuddar som löser ut under mer korrekta förhållanden, och kanske "mjukare" vid lägre farter.

 

Att uppgradera bilar är inte möjligt med dagens lagar. Nya bilar (sen 1998 tror jag) helbilstypgodkänns, och då får man i princip inte ens ändra på en liten skruv, utan bara byta lika för lika.

Nej, det krävs nytänkande och andra regler för att ordna så att bilar kan köras längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bilar är kanske en dåligt vald produkt i denna diskussion. Det är ju inte så att jag skrotar min tre år gamla bil när jag köper ny. Bilen återanvänds ju i sin helhet tills dess det bara är skrotvärdet kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kul med bilar.galetglad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan undra hur länge databoxarna i bilarna är programmerade att hålla?...De är ju så billiga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan undra hur länge databoxarna i bilarna är programmerade att hålla?...De är ju så billiga....

 

Det sker via slumpgenerator så klart!borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1336991541[/url]' post='1541573']

En säker elbil som går på snabbladdade billiga litium/luft-batterier kan väl få hålla hur länge som helst? :D

 

Just elbilar är väl tyvärr ganska resurskrävande, vilket inte är så elegant ur en resursvinkel (och inte bara utsläppsvinkel). Se t.ex. Roadster Tesla vars batteri håller 7 år. Sedan måste de bytas. En hel del olika svåråtkomliga metaller brukar också användas i denna tillverkning ... http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Naturligtvis är vår blotta närvaro resurskrävande, så vi har väl mest alternativet att minimera det. Kanske en bättre kollektiv trafik vore en bättre framtid ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl en Volvo? Som sas ovan, den stora utvecklingen inom detta område har skett på mindre bilar.

visste inte att vi undantog volvos i diskussionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just elbilar är väl tyvärr ganska resurskrävande, vilket inte är så elegant ur en resursvinkel (och inte bara utsläppsvinkel). Se t.ex. Roadster Tesla vars batteri håller 7 år. Sedan måste de bytas. En hel del olika svåråtkomliga metaller brukar också användas i denna tillverkning ... http://en.wikipedia..../Tesla_Roadster

Naturligtvis är vår blotta närvaro resurskrävande, så vi har väl mest alternativet att minimera det. Kanske en bättre kollektiv trafik vore en bättre framtid ...

En bättre kollektivtrafik är det bästa, men å andra sidan kan man bygga enklare och billigare elbilar än Tesla Roadster. I stil med Toyota iQ EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Visa mig en femton år gammal bil i mellanklassen som drar under halvlitern per mil ...

Inte riktigt 15 år, inte mellanklass och inte halvliter. Men man slapp växla själv.

 

Inte ens det. Det är en mindre bil. Det enda SAAB'en saknade (den hade alltså fyllt tjugoett om den levt fortfarande) jämfört med bilen jag har nu är ett gäng krockkuddar och antisladd. Jag fick aldrig sladd på bilen under åtta år och hade inte användning av några krockkuddar.

Har för mig att krockkuddar ofta ska bytas efter 12 år, men det är så dyrt att det gör man inte. Borde finnas någon dekal i närheten av kudden att läsa på.

 

Det finns fortfarande mycket kvar att göra på säkerhetsfronten. Man har nått långt när det gäller förarens säkerhet, men passagerarna, särskilt bak, är fortfarande i sämre klass. Och säkerheten för de som råkar bli påkörda har bara börjat ses över. Vissa har kommit längre än andra.

 

ABS, antisladd, antispinn är saker som var ovanliga eller inte fanns alls för 15 år sen. I dag är de standard på majoriteten av alla nya bilar.

Inom kort kommer system som läser av förarens vakenhetsnivå och väcker/varnar om föraren är på väg att somna. System som läser av den omgivande trafiken och gör automatiska mjukinbromsningar när avståndet minskar för snabbt är också på väg. IR/mörkerkamera framåt som kan upptäcka svårupptäckta trafikanter, vilt, och andra hinder/faror.

De som är mer insatta kan säkert räkna upp många fler förbättringar som är på väg. Dessutom får man förmoda att existerande säkerhetssystem förbättras. Krockkuddar som löser ut under mer korrekta förhållanden, och kanske "mjukare" vid lägre farter.

 

Att uppgradera bilar är inte möjligt med dagens lagar. Nya bilar (sen 1998 tror jag) helbilstypgodkänns, och då får man i princip inte ens ändra på en liten skruv, utan bara byta lika för lika.

Tror det var förra året som Volvo fick tillstånd att testa sådant, med trötta förare alltså, på vanliga vägar. Polis skulle meddelas i förväg, följebilar, dubbelkommando och bara på vissa delar av E6 och Rv 40 om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet på min iPod Shuffle från januari 2005 (First Generation, 512 MB) har inte tappat mycket; iaf inte så det märks. Den används inte så flitigt nu, men gick nästan dygnet runt i kanske 3 års tid. Originalhörlurarna fungerar och är också jättefina. Jag tror knappt att det har tillverkats någon annan liten (ultraportabel?) mp3-spelare som levererat bättre ljud än "lilla" shuffel(n). Kult med kvalité!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...