Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Å Ä Ö i adressboken

jontah

Recommended Posts

Hejhej!

Försöker få adressboken på min mac att skrika Å Ä Ö när jag importerar mitt .csv dokument (använder mig av http://my.memova.com/ för att exportera till ett .csv dokument, men behöver få över det till gmail via ett vcard, därför går jag via adressboken också! För att my.memova registrerar inte telefonnumret på rätt plats, det blir liksom tomma kontakter i min HTC ONE X som jag ska importera kontakterna till. Via Adressboken så kan jag göra så att mobilnumret hamnar under "mobilnummer" och inte under "övriga anteckningar" på kontakten)

Har dubbel checkat att my.memova har stöd för Å Ä Ö , och det visas när jag går in där och kollar alla namn på kontakterna.

Men när jag importerar in det till adressboken så blir Å Ä Ö bara massa konstiga tecken. Har testat att ändra vCard kodningen i Adressboken men detta hjälper INTE.

Någon som vet vad jag kan göra? vill ha in mina kontakter i telefonboken nu, sjukt störande! Kan inte ringa någon eller något!

Tacksam för svar!

Kan du inte ens ringa de som INTE har åäö i namnet eller adressen????

I alla fall, det här med så exotiska tecken som åäö är inget som brukar vara problemfritt när det gäller amerikanska mjukvaruföretag. I varje fall inte nyare och/eller mindre företag.

Ladda ner TextWrangler http://www.barebones.com/products/textwrangler/download.html och starta programmet.

Öppna filen du vill importera till adressboken.

Leta upp det som borde vara å, kopiera tecknen.

Tryck Kommando-F, klistra in tecknen i "Find", skriv ett å i "Replace" och byt ut alla förekomster.

Leta upp det som borde vara ä, kopiera tecknen.

Tryck Kommando-F, klistra in tecknen i "Find", skriv ett ä i "Replace" och byt ut alla förekomster.

Leta upp det som borde vara ö, kopiera tecknen.

Tryck Kommando-F, klistra in tecknen i "Find", skriv ett ö i "Replace" och byt ut alla förekomster.

Göra samma sak med versalerna ÅÄÖ.

Spara filen.

Importera till Adressboken.

Jätte tack för detta! Det löste problemet direkt!! superhyggligt, verkligen!

Jätte tack för detta! Det löste problemet direkt!! superhyggligt, verkligen!

:yeahbaby:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...