Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stänga program!

Maccisen

Recommended Posts

Hej!

Varför startar massa program varje gång jag startar upp datorn. Blir trött på att alltid stänga ner dessa. Hur styr jag detta!?detvarintejag.gif

Vilka program är det som startar?

Systeminställningar - konton - ditt konto - startobjekt, där markerar du de program du inte vill ska starta och trycker -, så att de försvinner från startlistan.

Lösningen ligger i att avsluta program istället för att stänga ner dem. Stänger du ner tar du ju bara bort fönstret och då är programmet ändå igång. På Mac stänger man inte ner program, som man gör i Windows, eftersom det stänger bara ner fönstret. Gå in på Arkiv - Avsluta. Och när du avslutar i datorn, så gå in på Äpplet - Stäng av. I rutan som kommer upp ha "Öppna fönster igen vid återinloggning" urbockad! Och om du laddar ner senaste Lion-uppdateringen så minns den inställningen. Utgångsläget är annars att detta är ibockat, och då startas de program som var öppnade när du startar datorn nästa gång.

Dessutom kan det hända att det ligger program i Startobjekt som då startar automatiskt. Kontrollen är i Systeminställningar/Konton

post-363-099195000 1336908708_thumb.png

Mail är förinställt i systemet att det ska startas varje gång har jag för mig.

Om du högerklickar på ett program i Dockan så ser du "Alternativ - Öppna vid inloggning".

Om "Öppna vid inloggning" är på så kommer programmet att starta varje gång du loggar in i datorn.

Mattiasgbg

Mail är förinställt i systemet att det ska startas varje gång har jag för mig.

Om du högerklickar på ett program i Dockan så ser du "Alternativ - Öppna vid inloggning".

Om "Öppna vid inloggning" är på så kommer programmet att starta varje gång du loggar in i datorn.

Inte hos mig.

Hos mig startar bara itunesHelper (med Göm markerat) och SpeechSynthesisServer automatiskt. Har inte medvetet gjort några ändringar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...