Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan jag / ska jag kalibrera batteriet?

Ohrstrom

Recommended Posts

Jag ska kalibrera mitt batteri i min gamla 2009 Mbp då jag har 'service battery' på infon... Jag tänkte låta den stå tom under natten men för att inte behöva vara uppe halva natten funderade jag på om man kunde göra så här:

Datorn är nu fulladdad, om ett tag när den varit det tänkte jag om jag kan dra igång borderlands innan jag hoppar i säng och låta den tömma batteriet ganska snabbt, för att sedan stå tom under natten.

Kan jag göra så här eller måste man klicka och sånt när den visar lågt batteri varningen? Kommer spelet köra på tills datorn gå in i tvångssömn? :)

Jo jag har läst den, ska jag tolka ditt svar som att det går bra att göra som jag föreslagit, det står inget om hur man ska ladda ur batteriet eller om att den skulle prompta på ett sätt man behöver svara på, så då behövs det alltså inte?

Jag har ingen aning om det spelet, men det kan vara bra att ställa in så att datorn inte går in i vila som den annars kan göra om man inte har knappat på ett tag..

nu måste novisen få fråga; innebär det här att man då och då alltså ska köra ner laddningsnivån i princip i botten och s a s ladda ur det? Enligt http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/9036.html helt i botten?

Har min datorn ansluten via nätadaptern i princip alltid. Men det är alltså inte bra?

Är det isåfall skillnad på macens batterier gentemot den PC-laptop jag hade innan jag bytte till mac, och som jag under säkert 5 år alltid hade nätansluten. På den hade jag inget val eftersom batteritiden var så låg. Har hört nån gång för länge sedan att om man alltid har datorn nätansluten så ska man koppla bort batteriet helt o hållet, allt för att batteriets livslängd ska orka lika länge som datorns. Det har jag jämt trott var en skröna?

Ja det är rekommenderat att du ska göra detta med jämna mellanrum, varannan månad eller, oftare om du inte använder batteriet ofta. Batteriet mår bäst av att användas. Detta hade även jag dålig koll på men nu med min nya Mbp ska det bli lite bättre ordning hade jag tänkt. :) Du kör datorn tills den slocknar helt enkelt. :)

Lärt mig något nytt - så bra! Påminnelser 1 g/månad via iCal ..... så jag inte glömmer...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...