Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Planeringsverktyg för lärare med grafisk visning


kenla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker programvara som jag kan använda för att planera undervisning med. Den ska helst klara att lägga upp typ Gantt-schema eller annan grafisk representation. Mina studenter är oftast äldre arbetslösa och de går grundläggande datautbildning hos mig på anmodan av Arbetsförmedlingen, vanligtvis i 10 veckor, och ibland med förlängning om exempelvis 5 veckor. Den studerande kan börja när som helst under året så alla kurser startar och slutar inte på samma datum. Jag har cirka 10-20 studerande att hålla reda på hela tiden.

 

Just nu finns enbart data i excel när början och slutdatum är för varje person. Jag vill helst lägga upp studietiden så att de går att se utefter tidslinjer och att flera studerandes tidslinjer kan visas tillsammans. Det skulle göra mitt arbete enklare när jag ska förbereda för nya studerande att komma in i utbildningen.

 

Jag har provat att lägga upp ett schema med hjälp av liggande stapeldiagram i Excel, men jag är inte nöjd med det. Jag har också provat en del projektplaneringsverktyg och de skulle kunna fungera, men får jag önska något till dem så vore det att kunna få utskriftsrapporter med svenska termer.

 

Skulle gärna vilja ha tag i något program som går att samköra mellan Macbook Air, iPad och iPhone. Vi kör PC i utbildningen men jag vill helst arbeta i Apples prylar när jag planerar. Om det finns någon programvara där jag kan lägga upp en personlig studieplan utefter en tidslinje är jag intresserad av att kolla upp den.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda kalendern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda kalendern?

 

Tack för förslaget med det är inte vad jag söker. Jag vill kunna se sammanhang med tidslinjer. Det fungerar bättre för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att testa xPlan. Det är snyggt, har bra dokumentation och finns till iOS och Mac. För tillfället har iOS-versionen en svaghet i att vissa objekt inte är kompatibla med retina-skärmen i iPad 3:e generationen utan visas suddigt t.ex. fonter.

 

http://www.adnx.com/i/apps/xplan4mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...