Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bättre ljud genom HTC än iTunes?!


SFL

Rekommendera Poster

Jag märkte nyligen att musiken från min HTC låter bättre genom mina lurar än då jag kopplar dom till datorn och lyssnar på iTunes. Hur fan går detta till undrar jag då? Borde ju vara bättre ljudkort eller va det nu beror på i datorn även om den är nåt år äldre? På min tele kör jag en equalizer som jag har laddat ner kan ju nämnas men ändå, finns ju en inbyggd i iTunes tex.

 

Märker det faktiskt mycket på basen. Riktigt bra och tung bas genom luren men inte alls lika tung bas genom iTunes. Plus om jag ändrar inställning i iTunes så det blir mer bas så skär den sig till slut. Men genom telefonen kan jag ha på mycket bas utan att den skär sig, blir bara jävligt fett istället.

 

 

Får väl också skriva att jag har en HTC Incredible S och en Macbook Pro 13" med 2.4 Ghz Intel Core 2 Duo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte en fråga om ljudkort. Ett bättre ljudkort ger mer detaljer och 3D perspektiv och tillåter tydligare övertoner och ambience för varje instrument, märks särskilt på akustiskt inspelad musik. Det du talar om är mer volym i basen och det är något annat. Hörlurar har olika impedans och känslighet, kräver olika mycket kraft av hörlursförstärkaren - och detta handlar inte bara om watt utan även om strömstyrkan där mycket ström behövs för låg-ohmiga hörlurar.

 

Så, vad jag kan utläsa av ditt inlägg - utan att veta några tekniska detaljer om HTC - så handlar det om hörlursförstärkaren. Jag kan tänka mig att den i HTC:n är justerad för små lurar och kan ge mer tryck i basen. Mer tryck i basen är dock inte automatiskt hi-fi. Hi-fi menas ju att det speglar så mycket som möjligt inspelningen, alltså ljudteknikernas intention. Equalizer anser jag förstör ljudet mer än det hjälper. Jag har inte ens tonkontroller på min förstärkare till hemstereon... det förstör bara de fina detaljerna i musiken.

 

Hörlursuttaget i Macen är en kombination av hörlur, linjeutgång mic-ingång och optiskt ljud ut.

Det är välkänt att den inbyggda hörlursförstärkaren i MacBook passar bäst för lättdrivna lurar, exempelvis Grado SR60i som jag varmt kan rekommendera.

Det handlar alltså om förstärkaren, inte ljudkortet. D/A omvandlarna i Macbook är helt ok, och troligen klart bättre än i din HTC. Att ljudet spricker när du vrider upp basen ger vägledning till problemet - bastoner kräver mer effekt. Ditt val av lurar är alltså för tungdrivna i basområdet för din Macbooks inbyggda förstärkare.

 

Imac har en kraftfullare förstärkare än Macbook.

 

Men ljudkvaliteten ut är tillräckligt bra för att driva en extern hörlursförstärkare med framgång.

Själv kör jag optiskt ut till en extern D/A (Alchemist TS-1D) och sen till förstärkaren (Alchemist Nexus) ut till högtalarna (Infinity Reference 50).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Kan också vara så att dom fläskar på med kompression i HTC:n. Ett vanligt trick för att få "fett" ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompression begränsar dynamiken i ljudet, alltså förminskar skillnaderna mellan svaga och starka ljud - helt enkelt "krymper ihop" ljudet. Denna filtrerar tar bort detaljer, alltså minskar upplösningen på ljudet, samtidigt som allt låter jämntjockt och trist. Men att basen skulle spricka med kompression ur och inte spricka med kompression i, nja... tror inte det har med det att göra. Men eftersom frågeställaren kör ett filter / EQ-program så kan nog detta kopplas ur om det skulle vara inkopplat och då kan man testa själv vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så förstärkaren är alltså bättre i min HTC än i macen?? Så ska det ju inte va tycker jag. Då en mac kostar mkt mer...

Har också testat med 2 olika hörlurar. Både med HTC:s egna medföljande lurar som det blir bra bas i faktiskt och ett par AKG K518DJ som det är grymt mycket bas i genom telefonen och bra bas genom macen också men det är en stor skillnad om man jämför dom 2.

 

Att bra bas inte behöver betyda bra ljud vet jag men det måste ju också betyda att macens förstärkare inte orkar lika mycket som HTC:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bättre, men troligen starkare eller mer strömstark för att driva dina hörlurar i basområdet.

Macbook Pro har klenare förstärkare än iMac, och en iMac kostar mindre.

 

Men hörlursuttaget räcker till för de flesta. Jag har också en Macbook Pro och jag kör med Grado SR60i, som kostar typ det dubbla jämfört med dina AKG-lurar. Grado är audiofila lurar och jag har höga krav på renhet, detaljeringsförmåga, ambience och hög naturtrogenhet. Ljudet är helt ok tycker jag från min MB Pro och jag kör med AAC 256Kb filer som absolut minimum. Kraftig bas är ingen prioritet för mig, jag vill ha korrekt bas, fast bas. Inte mer bas än vad som finns på skivan. Macbook Pro levererar tillräckligt bra för det, men visst är en extern hörlursförstärkare mycket bättre - och då, i mitt tycke, ska den helst vara rördriven för att få den rätta mjukheten och snabbheten i transienterna och dynamiken.

 

Som sagt, jag menar att "bra förstärkare" inte enbart definieras av hur högt man kan få bas - utan det finns betydligt fler parametrar som är mer hi-fi. Hög bas är inte nödvändigtvis hi-fi, jag kallar det för "partyljud". Inget ljud som jag är intresserad av hemma i soffan för finlyssning.

 

Macbook är väl helt enkelt mer hi-fi än partyljud helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då förstår jag mer.

Vet att mycket bas inte betyder att det är bäst ljud alla gånger men jag gillar att dra på basen. Men självklart vill jag att ljudet ska vara så bra och rent som möjligt ändå. Får ta och kolla på andra hörlurar kanske. Finns väl hörlurar med inbyggda förstärkare? Det måste ju vara bra i så fall? Annars får jag kolla på en extern hörlursförstärkare....

 

Har ändå tänkt investera i ett par monitorer till datorn med en baslåda så småningom. Är det onödigt då att köpa en extern förstärkare då? Tänkte att det kanske går lika bra att tex koppla in hörlurarna i själva högtalarna dom gångerna man ska använda sig av hörlurar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en förstärkare som driver högtalarna och välj då en förstärkare som även har hörlursutgång, istället för att köpa högtalare med inbyggda förstärkare (det är ovanligt att högtalare med inbyggda förstärkare har utgång för hörlurar). Eftersom du vill ha mycket bas så kan däremot baslådan behöva en egen förstärkare, och de flesta separata baslådor ha egen förstärkare (just för att hög basvolym ställer extra krav på förstärkare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer köpa aktiva högtalare (med inbyggd förstärkare), just pga att det blir billigare att göra så och smidigare. Så får kanske sikta på hörlurar med inbyggd förstärkare eller kirra en extern! Om du har tips på sådana prisvärda hörlurar får du gärna komma med förslag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar mera som om din HTC har överdriven bas, och för att du gillar stark bas upplever du det som "bättre".

 

Det är ett känt faktum när man exempelvis provar ut högtalare i HiFi-affärer så tycker man (omedvetet) att de som låter aningen starkare låter "bättre". Men om man ljusterat ljudet så alla högtalare låter exakt lika stakrt så hade utfallet blivit annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar mera som om din HTC har överdriven bas, och för att du gillar stark bas upplever du det som "bättre".

 

Om det bara var frågan om skillnad i tonkurva mellan de två enheter som diskuteras, så skulle inte ljudet spricka när man justerar den andra enheten efter den första enhetens basrika tonkurva.

Just att ljudet spricker på den ena enheten när man justerar in en tonkurva som är liknande på båda, är ett symtom på klen förstärkning i basområdet. Och då behövs en annan lösning än en justering av tonkurvan, om det nu är mycket bas som är önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara var frågan om skillnad i tonkurva mellan de två enheter som diskuteras, så skulle inte ljudet spricka när man justerar den andra enheten efter den första enhetens basrika tonkurva.

Just att ljudet spricker på den ena enheten när man justerar in en tonkurva som är liknande på båda, är ett symtom på klen förstärkning i basområdet. Och då behövs en annan lösning än en justering av tonkurvan, om det nu är mycket bas som är önskvärt.

Det är rätt: Det är inte bara tonkurvan som är problemet. Det andra problemet är att förstärkaren i MacBooken klipper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är aldrig fel med ett extrent ljudkort till sin bärbara om man vill ha bra ljud:)

 

behöver inte kosta så mycket heller;

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=883765&artno=239028

 

Och du menar att den har en bättre hörlursförstärkare än den som är inbyggd i Macbook Pro? Har du jämfört?

Jag är tveksam till den produkten därför att den kostar så lite, jag menar den kostar som en extern hörlursförstärkare - och då har den ändå inbyggd D/A. Eller den kostar som en billig extern D/A omvandlare utan inbyggd hörlursföstärkare. Frågan är hur den står sig jämfört med en extern hörlursförstärkäre, eller en D/A utan hörlursförstärkare, i liknande prisklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du menar att den har en bättre hörlursförstärkare än den som är inbyggd i Macbook Pro? Har du jämfört?

Jag är tveksam till den produkten därför att den kostar så lite, jag menar den kostar som en extern hörlursförstärkare - och då har den ändå inbyggd D/A. Eller den kostar som en billig extern D/A omvandlare utan inbyggd hörlursföstärkare. Frågan är hur den står sig jämfört med en extern hörlursförstärkäre, eller en D/A utan hörlursförstärkare, i liknande prisklass.

 

 

Jag körde med den ett tag, mest för att kunna spela in med mic, men att lyssna på musik med den lät bra det med... även billiga saker kan vara bra:)

Sålde det för att köpa ett apogee kort, men det har inte blivit av än.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...