Sasstra Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Hejsan! Jag ville göra en fabriksåterställning på min MacBook Pro då jag ville göra den som ny igen. Kollade igenom lite forum och komfram till hur jag skulle gå till väga. Efter att tagit in skivan, hållt i C, valt Skivverktyg så ska jag välja parititon så har det (och brukar stå) Macintosh. Men nu står det TOSHIBA MK 25555GSSX Media ist. Raderade dock hela den och ominstallationen gick felfritt, men TOSHIBA står fortfarande när jag går in på Skivverktyg, jag fattar inte alls varför det står det och inte Macintosh? Har det någon betydelse? Hur ändrar jag? Tack för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Vad heter hårddiskikonen på skrivbordet i Finder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasstra Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Sandra (Dock stod det Namnlös innan, högerklickade och ändrade namnet förut) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Normalt sett ska hårddisken i Skivverktyg stå som sitt tillverkarnamn och under den själva partitionen/partitionerna, med sina namn, som Sandra i ditt fall. Det borde se ut så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasstra Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 För om jag går in i Skivverktyg nu ser det ut så här som den Bifogade filen. Ser det normalt ut? Varför står det inte Macintosh? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Finns inget konstigt med den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iphone guy Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Helt rätt är det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Helt normalt, döper du om hårddisken i Finder får den samma namn i Skivverktyg. Ofta heter den Macintosh från början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Det står Toshiba därför att det är en Toshiba-hårddisk. Det är helt normalt att det står. Så här ser det ut i min: Som du ser så har jag två hårddisk-enheter inkopplat. Först står enhetens fabrikat och modell. Därefter står partitionen. Din partition heter Sandra och du har bara en. Det står inte Macintosh HD därför att det står Sandra istället, och det är du som har döpt den till Sandra. Om du hade skrivit in "Macintosh" istället för "Sandra" så hade den alltså hetat Macintosh. Den kan heta precis vad som helst, du kan döpa den till "Farbror Ernst", "Grodan Boll", "Abrakadabra 123".. Det spelar ingen roll. Nu har du en partition på en hårddisk, men om du hade haft fler så hade de kommit upp där under varandra under enhetens fabrikat och modellbeteckning. Och nej, du kan inte ändra en enhets fabrikat och modellbeteckning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasstra Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Puh... Tack för svar! Blev lite orolig ett tag men då är allt i sin ordning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.