Jump to content
Just nu i M3-nätverket

I Skivverktyg står det TOSHIBA ?

Sasstra

Recommended Posts

Hejsan!

Jag ville göra en fabriksåterställning på min MacBook Pro då jag ville göra den som ny igen. Kollade igenom lite forum och komfram till hur jag skulle gå till väga.

Efter att tagit in skivan, hållt i C, valt Skivverktyg så ska jag välja parititon så har det (och brukar stå) Macintosh. Men nu står det TOSHIBA MK 25555GSSX Media ist.

Raderade dock hela den och ominstallationen gick felfritt, men TOSHIBA står fortfarande när jag går in på Skivverktyg, jag fattar inte alls varför det står det och inte Macintosh?

Har det någon betydelse? Hur ändrar jag?

Tack för svar!

Sandra (Dock stod det Namnlös innan, högerklickade och ändrade namnet förut)

Normalt sett ska hårddisken i Skivverktyg stå som sitt tillverkarnamn och under den själva partitionen/partitionerna, med sina namn, som Sandra i ditt fall. Det borde se ut så. fundersam.gif

För om jag går in i Skivverktyg nu ser det ut så här som den Bifogade filen.

Ser det normalt ut? Varför står det inte Macintosh?

post-67736-028907700 1336756697_thumb.png

Iphone guy

Helt rätt är det :D

Helt normalt, döper du om hårddisken i Finder får den samma namn i Skivverktyg. Ofta heter den Macintosh från början. :)

Det står Toshiba därför att det är en Toshiba-hårddisk.

Det är helt normalt att det står. Så här ser det ut i min:

post-13591-068521100 1336758318_thumb.jpg

Som du ser så har jag två hårddisk-enheter inkopplat. Först står enhetens fabrikat och modell.

Därefter står partitionen. Din partition heter Sandra och du har bara en. Det står inte Macintosh HD därför att det står Sandra istället, och det är du som har döpt den till Sandra.

Om du hade skrivit in "Macintosh" istället för "Sandra" så hade den alltså hetat Macintosh.

Den kan heta precis vad som helst, du kan döpa den till "Farbror Ernst", "Grodan Boll", "Abrakadabra 123".. Det spelar ingen roll. :)

Nu har du en partition på en hårddisk, men om du hade haft fler så hade de kommit upp där under varandra under enhetens fabrikat och modellbeteckning.

Och nej, du kan inte ändra en enhets fabrikat och modellbeteckning.

Puh...

Tack för svar! Blev lite orolig ett tag men då är allt i sin ordning :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...