Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med val av multifunktionsskrivare.


iSwitch

Rekommendera Poster

Då var det dags att införskaffa en multifunktionsskrivare då min nuvarande skrivare havererat. Inför detta köp vill jag mycket gärna ha synpunkter från er andra.

 

Nuvarande skrivare är en Samsung laser vars arkmatning totalt gett upp efter en tids strul. Då jag vill ha både skanner och möjlighet till fotoutskrifter är det inte längre aktuellt med en laser.

Samsungen har haft ganska enkla drivrutiner för Macen. Kvaliteten har inte heller den imponerat. Så jag vet inte om Samsung lockar mig alls.

Innan Samsungen hade jag en HP multifunktionsskrivare från omkring kanske 2004, kanske äldre. Den spökade en hel del med min iMac G5 då det begav sig så jag bär med mig en erfarenhet av att HP och Mac inte är en bra mix. Samtidigt har man ju hört mycket om att Epson historiskt sett funkat ypperligt till Mac. Vidare har jag läst en hel del negativt om Canon och deras drivrutiner för Mac så jag vet inte riktigt vad jag skall tro...

 

Men så läser man tester och synpunkter här inne och på nätet i allmänhet och får då dessa uppfattningar lite omkullkastade. Kanske är HP rent av bäst till Mac numera?

 

Jag vill i alla fall ha en multifunktionsskrivare som funkar lysande till Mac. Nedan anger jag några av de saker jag kräver eller önskar:

 

Drivrutiner för Mac: Skall fungera klanderfritt med Mac!

WiFi: Det är ett absolut krav att allt, (scanner, skrivare osv) fungerar trådlöst med minst två Macar.

Airprint/app: Det är ett absolut krav att den fungerar med iPhone/iPad genom Airprint eller en fullgod app.

Bläck: Önskvärt med en skrivare som inte formligen slukar bläck. Fler patroner bättre än få. Vill ha hög kvalitet på fotoutskrifter.

Duplex: Det är ett krav att den kan skriva ut på båda sidor.

Arkmatning: Det är mycket önskvärt att den kan skanna flera dokument i följd genom arkmatning.

Fax: Ej krav. Däremot en faxfunktion typ som HP har där man kan faxa via internet är ett klart plus.

Scanner: Hög kvalitet. Måste kunna scanna dokument till PDF och helst även till redigerbar text (OCR) Klarar scannern av 35mm film/Dia så är det ett plus.

Fjärrutskrift: Ett plus, ej krav.

Självständig drift: Ett plus om skrivaren kan användas i stor grad utan att datorn måste vara igång.

 

Det var lite av kraven så nu lyssnar jag gärna och nyfiket på vad ni har för tips och erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thandersson

Jag har en HP OfficeJet Pro 8500A910 som fungerar klanderfritt för mig. Verkar uppfylla alla dina önskemål utom 35mm film.

Billig och snål med bläcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte just en Canon Pixma MG6250. Fått höga betyg i tester och verkar klara alla dina krav, utom arkmatning för skanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har en Hp C6100 sedan ett drygt år. Den väcker dock de mest utstuderade konspirationsteorier till liv. Har rätt nyligen bytt patroner (inte Hp's egna...) och efter några veckor vägrar den göra utskrifter trots att bläcknivåerna är helt ok. Den lila jäveln påstår att det inte är säkert att skriva ut då patronerna är för gamla! Kommer att köpa en ny skrivare och det lär inte bli en Hp! Canons Pixma 8250 är den som verkar intressantast för närvarande, ngn som har synpunkter på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Hp C6100 sedan ett drygt år. Den väcker dock de mest utstuderade konspirationsteorier till liv. Har rätt nyligen bytt patroner (inte Hp's egna...) och efter några veckor vägrar den göra utskrifter trots att bläcknivåerna är helt ok. Den lila jäveln påstår att det inte är säkert att skriva ut då patronerna är för gamla!

Du kan väl inte skylla HP för vad piratpatronerna ställer till med, eller hur? Det brukar sitta något chip på patronerna som kommunicerar med skrivaren. Och pirattillverkaren har nog inte gjort rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...