Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Inställningar för att undvika dyra interneträkningar

Firenze

Recommended Posts

Hej!

Av olika anledningar har jag måst byta operatör på min iphone4. Tidigare hade jag ett vanligt abonnemang där det ingick 250 MB surfning och det fungerade hur bra som helst. Hos min nya operatör fick jag först ett abonnemang där det inte ingick någon surfning, men sen fick jag bytt till ett abonnemang som motsvarar det jag hade tidigare.

Tyvärr har det visat sig att iphonen numera verkar leva sitt eget liv på nätterna, vilket resulterat i dyra kostnader.

Jag har följande fråga: Om jag vill använda WiFi där det finns fria nät och utnyttja mina 250 MG där jag inte har tillgång till WiFi, hur skall jag ställa in telefonen då? Jag vill helst inte hålla på att koppla fram och tillbaka hela tiden, utan ha inställningar som man inte behöver ändra annat än när man åker utomlands.

Tack på förhand

Firenze

Iphone kopplar om automatiskt till Wifi om det finns ett sådant i närheten, och är det dålig mottagning av WiFi kopplar den upp sig mot mobilt datanät.

Räcker med ha wifi-påslaget för att det ska hända.

Du säger att telefonen lever ett liv på nätterna? Ja du kan ju stänga av antennen på natten då har du ingen mottagning eller sändning av något, du gör det genom att ställa den i Flygplansläge, alltså valet högst upp i inställningar. Kanske wifi kommer och går nattetid och att den då kopplar upp sig mot mobilt datanät.

För att minimera utnyttjandet av datanät ja.. man kan exempelvis ställa in så att push och uppdateringar sker med mer mellanrum, så att den inte går mot nätet hela tiden..

Hej Firenze och välkommen till forumet. Ursäkta mig men jag är nyfiken på vilken operatör och vilket abonemang som ger dig ynka 250 MB för surf till din iPhone? Inte mycket för surf till en smart phone tycker jag. Min fru har Telia surf för 69:- i månaden och då får hon sura för 1 GB.

Tack för svaren.

Jag bor i Belgien och där har inte mobiloperatörerna kommit så långt som i Sverige. Därav de höga kostnaderna och de futtiga megabajtsen.

Du säger att telefonen lever ett liv på nätterna? Ja du kan ju stänga av antennen på natten då har du ingen mottagning eller sändning av något, du gör det genom att ställa den i Flygplansläge, alltså valet högst upp i inställningar. Kanske wifi kommer och går nattetid och att den då kopplar upp sig mot mobilt datanät.

Ett annat alternativ är att stänga av mobildata, då går det fortfarande att ringa ut/in om det skulle behövas samt att telefonen använder WiFi när det finns tillgängligt (men alltså ingen datatrafik som kostar pengar).

Ett annat alternativ är att stänga av mobildata, då går det fortfarande att ringa ut/in om det skulle behövas samt att telefonen använder WiFi när det finns tillgängligt (men alltså ingen datatrafik som kostar pengar).

Precis, det är så jag gör när jag har surfat för mycket i slutet av månaden ;) Man går in på Inställningar>Allmännt>Nätverk och sedan stänger man av mobildata.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...