Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Iphoto + time capsule = sant?

oscar1

Recommended Posts

Hej!

Har haft lite problem med iphoto kände att det var dax att vända mig till några som förmodligen kan det här bättre än jag!

Problemet är att jag sitter på en air och har ganska begränsat med utrymme på hårddisken, alla bilder har snabbt ätit upp det mesta...Men jag sitter på en time capsule också som fungerar som trådlös hdd så jag tänkte lägga in alla bilder på den, smart! Icke...Det jag gjorde var att helt enkelt markera alla bilder jag hade i iphoto och dra över dom till time capsule'n. Nu är då mitt iphoto helt tomt på bilder men min hårddisk fortfarande lika full.

Upptäckte då att det under bilder i Finder finns något som heter "iphoto-bibliotek" som verkar vara full av alla de bilder som jag trodde jag fört över, right? Antar att datorn sparar ner alla mina bilder jag importerar till detta bibliotek och att det var detta jag borde ha flyttat...

Så nu sitter jag med en full hårddisk, ett tomt iphoto och vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

Finns det någon lösning så att jag på ett smidigt sätt kan ha mina bilder sparade på min time capsule och ändå komma åt dem via iphoto?

Tack på förhand!

Stäng av iPhoto.

I Finder flyttar du ditt "iPhoto Library" till time capsule (eller annan disk).

När du startar iPhoto, håll nere "alt". Då får du en fråga om vilket iPhoto-bibliotek du vill använda. Välj det som ligger på time capsule. iPhoto kommer ihåg den inställningen till nästa gång.

När du verifierat att allt fungerar kan du ta bort iPhoto Library från den interna hårddisken.

Glöm inte att ta backup!!!!

Tack nuverkar det fungera som det ska! smile.gif

Upptäckte dock en annan grej som jag funderade lite över, när man raderar säg en video man har i iphoto så försvinner den från själva iphoto men tittar man på info om storleken på bibloteket innan och efter radering så är det oförändrat. Betyder det att trots att man raderar något så ligger det ändå sparat, gömt i bibloteksfilen?

Tack!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...